2025-09-16, 21:15
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Föreläsningen började 19.00.
Vid 19.00 på måndagen anordnade föreningen ”Med Israel för fred”, Miff, ett möte med Eldar Maider, som beskrivs som en ”ung israelisk expert” där Maider skulle tala om ”dagsaktuella teman kring 7 oktober, Gazakriget, Iran med mera”.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...otest-mot-idf/

Demonstrationen började 17.30
Ett tiotal personer samlades för demonstrationen vid 17.30-tiden i går i centrala Stockholm. I anslutning till demonstrationen ligger också judiska Hillelskolan.
Man valde alltså att börja demonstrera 1 och en halv timme innan föreläsningen.

Det går ca 250 elever.
Skolan erbjuder låg- och mellanstadium med judisk profil och har 250 elever från förskoleklass till och med årskurs 6 och bedrivs som en friskola.
Skolan har fritidsverksamhet.
Hillelskolans fritidshem erbjuder plats för elever från och med förskoleklassen till årskurs 3. Fritids är integrerat med skolan och tar vid direkt efter skoldagens slut.
https://hillel.nu/valkommen-till-hillel-3/

Men hur mycket jag en söker kan jag inte hitta hur länge deras fritids är öppen.

Men fritids ska vara öppen under tiden föräldrarna jobbar och även under tiden de tar för föräldrarna att ta sig till skolan efter jobbet. Med tanke på att det går 250 elever på skolan kan man ju tänka ut själv hur stor sannolikheten är att några barn behöver vara där till 17.30 eller 18.30. När slutar ni själva jobba och hur lång tid skulle det ta för er att ta er till en skola i eventuell rusningstrafik efter jobbet?

Sannolikheten att fritids fortfarande var öppen när de kom dit är stor, eller minst inte obefintlig.

Var tanken att finnas utanför lokalen när besökarna kom för att se föreställningen? Det tycker jag känns troligt. Men varför var man då där redan 17.30, när föreläsningen började 19.00? Besökarna kommer väl knappast en och en halv timme innan föreläsningen. En halvtimme innan hade varit nog.

Man har uppgett att man visste att skolan fanns där, samt man vet att det finns fritids där. De har ju själva haft barn där.

Märk väl att jag inte skrivit att jag tycker att de traumatiserat barn eller för denna sak är "odjur".

Men jag har svårt att köpa bortförklaringen. Man valde att stå utanför en skola med ett plakat som sa att något om alla barn har lika värde, när det normalt föregår hämtning av barn, trots att troligtvis inga besökare till föreläsningen hade hunnit komma.

Börjar inte folk ha jävligt svårt att stå för vad de gör. Det är ju alltid undanflykter eller jag förstod inte.
Skolan själva hävdar att de inte märkt av någon demonstration men det är jättefint att du blir hysterisk å deras vägnar!
Citera
2025-09-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
https://www.expressen.se/nyheter/var...-vedervardigt/

Diskutera era åsikter om detta.

Varför väljer propalestinier att demonstrera utanför en skola? Tror de barnen kommer förändra Israels ståndpunkt?

Varför bjäbbar den moderata kulturministern och moderaternas gruppledare? Verkar det inte mer effektivt agera för en lagändring om de ogillar spektaklet?

Finns det andra politiker som uttryckt sina åsikter om demonstrationen?

Det var tydligen en demonstration mot att en israelisk soldat var på besök för att berätta om hur han krigat i Gaza. Det var nära en lokal där det finns en skola men efter skoltid och inga elever fanns i närheten.

Om det hade varit en rysk soldat som var på besök för att berätta om sina krigserfarenheter i Donetsk. Undrar om moderaterna då ansett att de som demonstrerat mot honom var "odjur" om det fanns en stängd skola i närheten.

Av någon orsak så tvivlar jag på det.
Citera
2025-09-16, 21:25
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
https://www.expressen.se/nyheter/var...-vedervardigt/

[b]Diskutera era åsikter om detta.

Varför väljer propalestinier att demonstrera utanför en skola? Tror de barnen kommer förändra Israels ståndpunkt?

Varför bjäbbar den moderata kulturministern och moderaternas gruppledare? Verkar det inte mer effektivt agera för en lagändring om de ogillar spektaklet?

De demonstrerar givetvis där då de är antisemiter och det är en judisk skola. Israel består mestadels av judar osv.

Ja, en lagändring behövs nog, men då är det bra att bilda opinion först. ”Hälften drar” är en bra slogan - är man från MENA och gör sånt här ska man tvingas och om det inte går uppmuntras att flytta tull valfritt efterblivet land där det är ok att tycka så här.
Citera
2025-09-16, 21:25
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Skolan själva hävdar att de inte märkt av någon demonstration men det är jättefint att du blir hysterisk å deras vägnar!
Ja, jag är verkligen jätte hysterisk.

Jag bara inte köper bortförklaringen.

Men skolan var stängd, så det är väl helt logiskt att de inte sett något. Frågan är om föräldrarna som hämtade på fritids märkte dem?

Fast egentligen spelar inte det heller någon roll.

Frågan är snarare varför valde man att var där just då?

Om det bara var föreläsningen man var intresserad av varför kom man inte senare, typ en halvtimme innan föreläsningen började och stannade en halvtimme efter att föreläsningen slutat? Det skulle ju varit den mest passande tiden för det ändamålet.

Som jag förstår det var de där mellan 17.30 och ca 19.30. Så de gick troligtvis innan föreläsningen var klar och folk hunnit ut. Skulle inte det varit en större poäng att stå där även när folk kom ut, en del kanske stannar en stund och pratar med varandra, det är väl speciellt då man vill vara synlig.

Nu var man istället synlig när föräldrar normalt hämtar sina barn från fritids. Oavsett om några föräldrar och barn såg det eller inte kommer det att väcka reaktioner. Speciellt när man står med plakat som handlar om barn.

Barns lika värde. Men var är barnen som går på skolans värde? För dem har man ju inte brytt sig om. Vi ska alltså enligt demonstranterna bry oss om vissa barn men inte andra?
Senast redigerad av .nattramn. 2025-09-16 kl. 21:28.
Citera
2025-09-16, 21:30
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ja, jag är verkligen jätte hysterisk.

Jag bara inte köper bortförklaringen.

Men skolan var stängd, så det är väl helt logiskt att de inte sett något. Frågan är om föräldrarna som hämtade på fritids märkte dem?

Fast egentligen spelar inte det heller någon roll.

Frågan är snarare varför valde man att var där just då?

Om det bara var föreläsningen man var intresserad av varför kom man inte senare, typ en halvtimme innan föreläsningen började och stannade en halvtimme efter att föreläsningen slutat? Det skulle ju varit den mest passande tiden för det ändamålet.

Som jag förstår det var de där mellan 17.30 och ca 19.30. Så de gick troligtvis innan föreläsningen var klar och folk hunnit ut. Skulle inte det varit en större poäng att stå där även när folk kom ut, en del kanske stannar en stund och pratar med varandra, det är väl speciellt då man vill vara synlig.

Nu var man istället synlig när föräldrar normalt hämtar sina barn från fritids. Oavsett om några föräldrar och barn såg det eller inte kommer det att väcka reaktioner. Speciellt när man står med plakat som handlar om barn.

Barns lika värde. Men var är barnen som går på skolans värde? För dem har man ju inte brytt sig om. Vi ska alltså enligt demonstranterna bry oss om vissa barn men inte andra?
Eftersom IDF använde barnen som mänskliga sköldar genom att befinna sig i samma byggnad som skolan, så borde man ju bombat hela huslängan och sedan sagt att det var Israels fel.
Citera
2025-09-16, 21:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
Eftersom IDF använde barnen som mänskliga sköldar genom att befinna sig i samma byggnad som skolan, så borde man ju bombat hela huslängan och sedan sagt att det var Israels fel.
Fast både skola och fritids är stängt 19.00 när föreläsningen började.

Fritids stänger normalt 16.30. Så det krockade inte.

Så var är din logik?

Sedan var det inte skolan som anordnade föreläsningen så varför skulle de gå ut över dem? Vi befinner oss inte heller i krig med soldaten, så risken att svenska staten skulle bomba skolan, tror du att den finns eller?
Senast redigerad av .nattramn. 2025-09-16 kl. 21:37.
Citera
2025-09-16, 21:45
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
De demonstrerar givetvis där då de är antisemiter och det är en judisk skola. Israel består mestadels av judar osv.

Ja, en lagändring behövs nog, men då är det bra att bilda opinion först. ”Hälften drar” är en bra slogan - är man från MENA och gör sånt här ska man tvingas och om det inte går uppmuntras att flytta tull valfritt efterblivet land där det är ok att tycka så här.
Om de är antisemiter är de emot sig själva. De är antisionister enligt de själva, eller snarare mot myndigheten Israels handlande, viket alla seriösa institutioner är numera (utom Sveriges regering). Men de är inte propalestinier utan de är mot hur Israel hanterar palestinier.

Lite intressant att detta gett sådan uppmärksamhet, budskapet har blivit mångdubbelt slagkraftigt så om kritiken mot demonstrationen var att slå ned budskapet så har kritiken mångdubblat den. Tack för det regeringens ministrar.

Folk tycks tro att "barns lika värde" är att judiska barn i Sverige ska ha samma låga värde som barn i Gaza. Det är barn i Gaza som ska ha samma värde som barn i Sverige. En självklarhet tycker jag.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-09-16 kl. 21:50.
Citera
2025-09-16, 21:48
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Fast både skola och fritids är stängt 19.00 när föreläsningen började.

Fritids stänger normalt 16.30. Så det krockade inte.

Så var är din logik?

Sedan var det inte skolan som anordnade föreläsningen så varför skulle de gå ut över dem? Vi befinner oss inte heller i krig med soldaten, så risken att svenska staten skulle bomba skolan, tror du att den finns eller?
Jag var ungefär lika seriös som ditt jävla dravel... 🤣
Citera
2025-09-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är propalestinsk men tycker barn i Sverige inte ska behöva ta ansvar för vad som händer i Israel och Palestina.

Det är det som är skillnaden mellan antisemitism och antisionism.
Men ... nu blandar du väl ihop både begrepp, betydelse och sammanhang?
Citera
2025-09-16, 21:57
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Om de är antisemiter är de emot sig själva. De är antisionister enligt de själva, eller snarare mot myndigheten Israels handlande, viket alla seriösa institutioner är numera (utom Sveriges regering). Men de är inte propalestinier utan de är mot hur Israel hanterar palestinier.

Om de enbart är emot staten Israel är det ett mysterium varför de demonstrerar utanför en judisk skola och inte Israels ambassad.

Byt ut mot Le Lycée Français International (helfranskt gymnasium i Stockholm) resp Franrikes ambassad och se om det fortfarande verkar rimligt.
Citera
2025-09-16, 22:04
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Var har du infon om att föreläsningen började runt 18.00.

Har sökt efter den infon, har bara sett någon som skrev att den började 19.00, men uppgav ingen källa.

Så om någon har kunskap om när föreläsningen började samt tiden då fritids stängde så skulle det uppskattas.

Eftersom det skulle fria eller fälla.

Demonstranterna har uppgett att de har haft barn på skolan och då känner till fritids tider samt de har sagt att de var där för föreläsningen och då vet det rimligen när den startade.

källan ang. tid var länken i aftonbladet.

jag har varit där (jobbrelaterat) och skola/fritids har entren på andra sidan huset. när fritids stänger vet jag dock inte.

att demonstranterna har/haft barn där är väl möjligt då de var judar (iaf dom som höll i den)
Citera
2025-09-16, 22:05
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Om de enbart är emot staten Israel är det ett mysterium varför de demonstrerar utanför en judisk skola och inte Israels ambassad.

Byt ut mot Le Lycée Français International (helfranskt gymnasium i Stockholm) resp Franrikes ambassad och se om det fortfarande verkar rimligt.
Nu var det bara så att en skola råkade bo i samma hus där den inbjudna föreläsaren och föreningen som bjudit in honom valde att vara i just detta hus.

Om en bankrånare bor i vaktmästarbostaden till en judisk skola, ska polis avstå att gripa denne? Har judar unik immunitet eller? Nej de är vanligt folk varken mer eller mindre.

Att de var där 90 minuter innan föreläsningen kan bero på att de inte visste när den skulle börja, eller för att IDF soldaten eller anordnaren skulle få se demonstranterna när de kom.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-09-16 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in