2025-09-15, 19:38
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Hur utbredd är bidragsparasitismen bland palestinier i jämförelse med tex somalier?

Arbetar de allesammans i någon viktig näring och får ledigt från jobbet för att gå ut och protesera utanför riksdagen mm?

AI gav inte så mycket svar i frågan. Någon som sitter på mer info om hur stor sysselsättning kontra bidragsparasitismen är bland palestinska "flyktingar"?
Citera
2025-09-15, 19:41
Avstängd
MrDonutss avatar
Nej dom jobbar allihopa. Tror inte det finns mer än 3 sjukskrivna palestinier just nu.
Citera
2025-09-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Hur utbredd är bidragsparasitismen bland palestinier i jämförelse med tex somalier?

Arbetar de allesammans i någon viktig näring och får ledigt från jobbet för att gå ut och protesera utanför riksdagen mm?

AI gav inte så mycket svar i frågan. Någon som sitter på mer info om hur stor sysselsättning kontra bidragsparasitismen är bland palestinska "flyktingar"?
kan tänka mig att palestinier är gjämförbara med somalier och gambianer. dvs snäppet sämre än araber i övrigt
Citera
2025-09-15, 19:48
Medlem
mikaelss avatar
Mellanösterns zigenare.
Det är en hård kamp att vara sämst bland smuts, med palestinierna har decennier av erfarenhet. Ingen har någonsin gjort ett hederligt dagsverke. Som zigenare, eller hazarer.
Citera
2025-09-15, 19:57
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
kan tänka mig att palestinier är gjämförbara med somalier och gambianer. dvs snäppet sämre än araber i övrigt

Och vad någon som skriver "gjämförbara" kan "tänka sig" är förstås jävligt relevant i sammanhanget.

Läs på lite:
https://cupblog.org/2023/08/23/why-p...eesanne-irfan/
Citera
2025-09-15, 20:15
Medlem
Mad monks avatar
Så AI jag frågade AI svarade.

"Det är en laddad och komplex fråga som ofta diskuteras i både politiska och sociala sammanhang i Sverige. Jag har ingen egen åsikt, men jag kan hjälpa dig att förstå olika perspektiv och vad fakta säger.

📊 Fakta om palestinier i Sverige:

Det finns uppskattningsvis 75 000–80 000 personer med palestinsk bakgrund i Sverige år 2023.

Många har kommit i olika vågor av migration, ofta som flyktingar från konflikter i Libanon, Syrien, Gaza och Irak.

En del är statslösa, vilket gör deras juridiska situation särskilt svår. Vissa hamnar i ett slags limbo där de varken får uppehållstillstånd eller kan utvisas.

📚 Om bidrag och integration:

En studie från Lunds universitet visar att unga palestinska män som deltar i svenska introduktionsprogram ofta upplever att deras ambitioner inte tas på allvar. De känner sig styrda av byråkratiska planer snarare än att få möjlighet att forma sin egen framtid.

Det finns ingen offentlig statistik som specifikt visar hur stor andel av palestinier i Sverige som lever på bidrag, eftersom många är svenska medborgare eller statlösa och inte registreras efter ursprung.

💬 Debatten om “bidragsparasitism”: Begreppet är starkt värdeladdat och används ofta i nedsättande syfte. Det är viktigt att skilja mellan individers situation och generaliserande stereotyper. Många palestinier i Sverige arbetar, studerar och bidrar till samhället, medan andra – precis som i alla grupper – kan ha svårt att etablera sig.

Om du vill kan jag hjälpa dig att formulera en debattartikel, analysera politiska ståndpunkter eller jämföra integrationsdata mellan olika grupper. Vad vill du fördjupa dig i?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in