Citat:
Ursprungligen postat av
Yinool0401
Där håller jag inte med,, riktigt OS-land som brukade placera precis utanför Kina USA och Sovjet.
Brottare, kast i friidrott, vattenpolo, fotboll på 50-talet osv osv.
Kultur,, håll i hatten. Ferenc Liszt, Zoltan Kodaly och Bela Bartok osv osv...
läs på om Hapsburgska monarkin.
Forskare och MÄNGDER av nobelpris till utflyttade och inhemska ungrare. Mängder.
Långa fina traditioner inom dom områdena.
Senaste sommar-OS kom de på plats 14 och senaste vinter-OS plats 20 i medaljligan. Det är ok men inte mer. Lägg därtill att de i princip bara är riktigt bra i udda småsporter med OS-status, typ vattenpolo.
Vad gäller kultur pratar jag enbart om dagens Ungern. De pratar om ett Sverige i förfall, ett land som beundras för det som kallas ett pop-under, som är framstående på spelutveckling, som fått fram Spotify, som har en hel del skådisar i Hollywood osv. Då kan man inte dra in Bela Bartok i det hela.
Nobelpristagare har jag för dålig koll på men gissar att en hel del av de med ungerskt påbrå som fått detta pris, valt att bo i andra länder.
Påståenden om ett land som valt att överge civilisationen kommer från helt fel håll. Det finns inte mycket jag skulle vilja att Sverige bytte med Ungern. I princip är det väl den grova brottsligheten där jag inte har något emot att byta.
Orban har helt enkelt inte bara en massa faktafel, han har inte heller mandat att dissa Sverige.