2025-09-17, 14:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Offentligt jubel över att någon är mördad skickar en signal till allmänheten att det är en berömlig insats att mörda personer (som vänstern ogillar).

Det får två effekter.

Dels kommer den offentliga politiska debatten att minska, när folk, som inser att de utgör presumtiva måltavlor om de opponerar mot ngt (som vänstern torgför), kommer att dra sig för att märkas.

Dels kommer fler Tyler Robinson att känna sig kallade.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Tecken och signaler som ni tolkar in.

Det var ett lite knapphändigt svar. Framför du, att offentligt jubel över att någon är mördad är neutralt?
Citera
2025-09-17, 14:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Det var ett lite knapphändigt svar. Framför du, att offentligt jubel över att någon är mördad är neutralt?
Nej, jag framför: "Att tycka att det är bra att någon dött är inte detsamma som att uppmana till att döda folk."

Att offentligt glädjas åt något alls är förstås inte neutralt. Det är så uppenbart att jag inte riktigt förstår vad du egentligen frågar. Som att bli tillfrågad huruvida vatten är vått.
Citera
2025-09-17, 14:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Nej, jag framför: "Att tycka att det är bra att någon dött är inte detsamma som att uppmana till att döda folk."

Att offentligt glädjas åt något alls är förstås inte neutralt. Det är så uppenbart att jag inte riktigt förstår vad du egentligen frågar. Som att bli tillfrågad huruvida vatten är vått.

Har inte hävdat, att det skulle vara en uppsåtlig uppmaning till fler mord att offentligt jubla över att ngn är mördad utan jag skrev:

Offentligt jubel över att någon är mördad skickar en signal till allmänheten att det är en berömlig insats att mörda personer (som vänstern ogillar).
Citera
2025-09-17, 21:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ett första steg bort från cancelkulturen och splittringen i samhället är att förbjuda amerikansk social media.
"Amerikansk" är inte avgörande, utan algoritmisk.

Men tyvärr måste nog flockbeteendet råka ut för samma blodiga katastrofer som det gjorde under 1900-talet för att även dessa senare generationer kommer på att individualism och att tänka själv är ändå rätt bra saker. Blir färre människooffer för att blidka gudarna då liksom.
Citera
2025-09-18, 12:46
Moderator
Meijis avatar
Ska försöka förtydliga.

Citat:

Har inte hävdat, att det skulle vara en uppsåtlig uppmaning till fler mord att offentligt jubla över att ngn är mördad utan jag skrev:

Om jag förstår dig rätt (korrigera om jag misstolkar), så tror du att allmänheten inte alls lägger märke till (?) och/eller inte alls påverkas (?) av vare sig (?) offentligt jubel eller eller offentliga fördömaden?
Citera
2025-09-18, 13:43
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ska försöka förtydliga.

Du skrev det som ett svar på ett inlägg jag skrev till en postare som hävdade likhetstecken mellan firande och uppmaning så du får ursäkta om jag tog ditt svar på mitt inlägg som, tja, ett svar på mitt inlägg.
Citat:
Om jag förstår dig rätt (korrigera om jag misstolkar), så tror du att allmänheten inte alls lägger märke till (?) och/eller inte alls påverkas (?) av vare sig (?) offentligt jubel eller eller offentliga fördömaden?
Det gör de alldeles uppenbart. Åtminstone i någon utsträckning.
Citera
2025-09-18, 13:47
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Jimmy Kimmel blev just cancelerad för struntuttalanden. Precis den sorts skit som vänstern höll på med när de kunde. En sorglig utveckling och något som förstås bara kommer att leda till mer av samma när dems får chansen igen.
Citera
2025-09-18, 14:28
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jimmy Kimmel blev just cancelerad för struntuttalanden. Precis den sorts skit som vänstern höll på med när de kunde. En sorglig utveckling och något som förstås bara kommer att leda till mer av samma när dems får chansen igen.

Kimmel sa: "The Maga Gang desperately trying to characterise this kid who murdered Charlie Kirk as anything other than one of them and doing everything they can to score political points from it." och om Trump: "This is not how an adult grieves the murder of someone he calls a friend. This is how a four-year-old mourns a goldfish."

Om det var anledningen till att han entledigades, så är det trist. Men, precis som du säger, så vill högen nu ge igen för vad vänstern gjorde under sin tid vid makten och så fortsätter det...
Citera
2025-09-18, 14:42
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Du skrev det som ett svar på ett inlägg jag skrev till en postare som hävdade likhetstecken mellan firande och uppmaning så du får ursäkta om jag tog ditt svar på mitt inlägg som, tja, ett svar på mitt inlägg.

Du svarade mig i inlägg #50.

Citat:
Det gör de alldeles uppenbart. Åtminstone i någon utsträckning.

Och därför är det imo OK att sparka ngn, som offentligt jublar över att någon är mördad. Du verkar inte hålla med om det.

Tror du inte, att den offentliga politiska debatten att minska, när folk, som inser att de utgör presumtiva måltavlor om de opponerar mot ngt (som vänstern torgför), kommer att dra sig för att märkas? Och/eller tror du inte, att fler Tyler Robinson riskerar att känna sig kallade?

Eller anser du, att yttrandefriheten är värd sådana konsekvenser? Typ lite svinn får man räkna med.
Citera
2025-09-18, 15:24
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Se inlägg 40 och 46.
Citat:
Och därför är det imo OK att sparka ngn, som offentligt jublar över att någon är mördad. Du verkar inte hålla med om det.
Nej, jag tycker det är överdrivet. Åtminstone som default.
Citat:
Tror du inte, att den offentliga politiska debatten att minska, när folk, som inser att de utgör presumtiva måltavlor om de opponerar mot ngt (som vänstern torgför), kommer att dra sig för att märkas? Och/eller tror du inte, att fler Tyler Robinson riskerar att känna sig kallade?
Det är möjligt. På samma sätt som det är möjligt att sverigedemokrater blir mördade till följd av att de kallas fascister och nynazister. Eller att sossar blir mördade för att folk kallar dem folkförrädare. Osv osv. Det bör fortfarande vara tillåtet att säga sånt och få behålla jobbet.
Citat:
Eller anser du, att yttrandefriheten är värd sådana konsekvenser? Typ lite svinn får man räkna med.
Ja. Åtminstone om det inte råder någon sorts extrem situation av typen sena Weimarrepubliken eller krig osv.
Citera
2025-09-18, 16:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Se inlägg 40 och 46.

Om du citerar dig själv, när du svara mig (i inlägg #50), så är ju svaret (inkl. citatet) adresserat till mig.

Citat:
Det är möjligt. På samma sätt som det är möjligt att sverigedemokrater blir mördade till följd av att de kallas fascister och nynazister. Eller att sossar blir mördade för att folk kallar dem folkförrädare. Osv osv. Det bör fortfarande vara tillåtet att säga sånt och få behålla jobbet.

Diskussionen rör inte vilka förolämpningar som används utan att ngn offentligt jublar över att ngn är mördad. Till skillnad från dig anser jag inte, att det är värt priset:

att den offentliga politiska debatten minskar, när folk, som inser att de utgör presumtiva måltavlor om de opponerar mot ngt (som vänstern torgför), drar sig för att märkas.

att fler Tyler Robinson känner sig kallade.

Vi får agree to disagree om det.
Citera
2025-09-18, 18:25
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:

Hur tycker du om SD som sjöng en nidvisa om den mördade Palme på en fest? Vissa av dessa deltagare är i Riksdagshuset idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in