2025-09-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du ljuger medvetet. Så här sa Jessica, och det var detta som fick pk-media att gå i taket:

”Talande ändå att det är en svenskfödd kurd och en perser som debatterar en svensk kulturkanon i Aktuellt”

Att använda sig av begreppet "svenskfödd" antyder att man betraktar personen som (åtminstone delvis) svensk. Dessutom pudlade hon ju rejält efteråt i media, vilket du säkerligen inte missat.
Citera
2025-09-19, 15:39
Medlem
I normala fall går väl ett förhållande ut på att föra sina gener vidare, men det blir ju lite svårt i det här fallet. Kanske är tur iofs.
Citera
2025-09-19, 18:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Att använda sig av begreppet "svenskfödd" antyder att man betraktar personen som (åtminstone delvis) svensk. Dessutom pudlade hon ju rejält efteråt i media, vilket du säkerligen inte missat.

Hon pudlade inte, hon sa att hon inte menade att kränka någon. Vilket är helt sant. Du kränker inte någon genom att säga att den personen är iranier.
Citera
2025-09-20, 07:58
Medlem
Citat:
Hon pudlade inte, hon sa att hon inte menade att kränka någon. Vilket är helt sant. Du kränker inte någon genom att säga att den personen är iranier.

Tillåt mig att citera hennes inlägg i Expressen från den 7/9:

"En mycket stor del av all mediarapportering kan summeras till negativa tolkningar av min enkla samtidsspaning. Företrädelsevis att min tweet skulle ”vara ett uttryck för rasism eller till och med etnonationalism”. En tolkning som är sprungen ur antingen en unken syn på mig som sverigedemokrat, eller ur uppfattningen att det per se är något negativt att ha ett annat ursprung än etniskt svenskt.

Båda synsätten är främmande för mig. Personligen känner jag exempelvis ingen, varken svenskfödd eller assimilerad invandrad perser eller kurd, som inte är stolt, både över sitt ursprung och sin svenska identitet."

Här klargör Stegrud alltså att man kan ha en "svensk identitet" (dvs man kan vara/bli svensk) trots att man har ett i detta fall utomeuropeiskt ursprung. Som grädde på moset menar hon också att etnonationalism skulle vara något "unket".
Citera
2025-09-20, 16:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Tillåt mig att citera hennes inlägg i Expressen från den 7/9:

"En mycket stor del av all mediarapportering kan summeras till negativa tolkningar av min enkla samtidsspaning. Företrädelsevis att min tweet skulle ”vara ett uttryck för rasism eller till och med etnonationalism”. En tolkning som är sprungen ur antingen en unken syn på mig som sverigedemokrat, eller ur uppfattningen att det per se är något negativt att ha ett annat ursprung än etniskt svenskt.

Båda synsätten är främmande för mig. Personligen känner jag exempelvis ingen, varken svenskfödd eller assimilerad invandrad perser eller kurd, som inte är stolt, både över sitt ursprung och sin svenska identitet."

Här klargör Stegrud alltså att man kan ha en "svensk identitet" (dvs man kan vara/bli svensk) trots att man har ett i detta fall utomeuropeiskt ursprung. Som grädde på moset menar hon också att etnonationalism skulle vara något "unket".

Jessica säger i Riks att du kan få en svensk identidet men du kan inte bli etnisk svensk. Hon sa att öppen svenskhet skiljer mellan etnisk och kulturellt svensk, och att etnisk svensk är inget någon kan bli. Är det din uppfattning också om öppen svenskhet? Att öppen svenskhet säger att etnisk svensk är något man föds till.
Citera
2025-09-21, 07:32
Medlem
Citat:
Jessica säger i Riks att du kan få en svensk identidet men du kan inte bli etnisk svensk. Hon sa att öppen svenskhet skiljer mellan etnisk och kulturellt svensk, och att etnisk svensk är inget någon kan bli. Är det din uppfattning också om öppen svenskhet? Att öppen svenskhet säger att etnisk svensk är något man föds till.

Det är förstås behjärtansvärt att Stegrud tillstår att det finns ett etniskt svenskt folk, men samtidigt har hon uppenbarligen inga problem med att icke-svenskar kommer till Sverige och uppnår maktpositioner. Positioner som de sedan utnyttjar till etniska svenskars nackdel.
Citera
2025-09-21, 17:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det är förstås behjärtansvärt att Stegrud tillstår att det finns ett etniskt svenskt folk, men samtidigt har hon uppenbarligen inga problem med att icke-svenskar kommer till Sverige och uppnår maktpositioner. Positioner som de sedan utnyttjar till etniska svenskars nackdel.

Du tycker själv att t.ex. iraniern Nick Alinia eller tjeckiska judinnan Katerina Janouch skulle vara bättre för etniska svenskar än vad de etniskt svenska ministrarna är.

Nick skulle stoppa invandringen och öka återvandringen.
Citera
2025-09-21, 17:41
Medlem
Citat:
Du tycker själv att t.ex. iraniern Nick Alinia eller tjeckiska judinnan Katerina Janouch skulle vara bättre för etniska svenskar än vad de etniskt svenska ministrarna är.

Nick skulle stoppa invandringen och öka återvandringen.

Jag skulle inte kunna lita på en utomeuropeisk invandrare i den typen av politiska frågor. Det ska naturligtvis skötas av etnonationalistiska svenska politiker, men tyvärr lyser dessa med sin frånvaro i Sveriges Riksdag.
Citera
2025-09-28, 10:05
Medlem
Kul att Nick kritiserar HBTQ m.m. för att det inte är normalt, men själv har han ihop det med en gammal kärring som inte heller är normalt när man är 30 år.
Citera
2025-09-28, 10:07
Bannlyst
Jag kan inget om dessa personer, vet inte vad dom är. Men det jag kan säga om Åkessons tal om öppen Svenskhet är som att som att spotta Etno-nationalisterna i ansiktet som röstade på dom. Punkt.

Att dilla om öppen Svenskhet måste vara bland det mest förrädiska en politiker gjort mot nationen. Skäms SD. Bli bättre än så. Ni är dom som har inflytande i riksdagen för det Svenska folket.
Senast redigerad av Fornuftet12 2025-09-28 kl. 10:11.
Citera
2025-09-28, 13:23
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackett.
Kul att Nick kritiserar HBTQ m.m. för att det inte är normalt, men själv har han ihop det med en gammal kärring som inte heller är normalt när man är 30 år.
Men hon är ju både snygg och duktig politiker
Citera
2025-09-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Men hon är ju både snygg och duktig politiker
Så jävla snygg är väl inte tanten på snart 60 år. Visst att hon kan lyckas se snygg ut på vissa bilder men det klarar ju alla människor av med filter m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in