Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-14, 17:15
Medlem
Jag har skaffat mig en bättre ifåne SE 2020.
Några frågor om den.
Jag tog några bilder och filmsnuttar med den och lyckades föra över filerna till en windows 10 dator.
Problemet är att datorn kan ej öppna bilderna eller filmerna. Bilderna är .JPG och filmerna är .MOV vad jag kan se. Jag får svaret:

"Det går inte att spela upp filen. Windows Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen."

"Codec saknas Objektet var kodat i ett format som inte stöds. 0xc00d5212"

Kör iphone med någon egen variant på .JPG och .MOV formaten?

Jag trodde standarden för .JPG resp .MOV var spikade en gång för alla.

Den andra frågan är att en jag känner lite grann ringer ibland. Jag har för närvarande ingen lust att surra
med den figuren. Går det att få mobilen så att det alltid tutar upptaget när han ringer?

Jag skrev fel i rubriken, men det fattar ni nog.
Citera
2025-09-14, 17:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Du kan testa att spela upp videoklipp i spelaren VLC istället som brukar klara det mesta eller installera itunes från Apple så får du nog de codecs som behövs.

Man kan blockera enskilda kontakter i telefonboken men är osäker på om det blir upptagen ton.
Citera
2025-09-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan testa att spela upp videoklipp i spelaren VLC istället som brukar klara det mesta eller installera itunes från Apple så får du nog de codecs som behövs.

Man kan blockera enskilda kontakter i telefonboken men är osäker på om det blir upptagen ton.
Jag får testa vlc och / eller itunes vid tillfälle. Hela apple /iphone / mac världen är obekant för mig.
Citera
2025-09-14, 17:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Nej, Apple använder inte någon egen variant av .jpg eller .mov.
Ja, du kan blockera din väns nummer.
https://support.apple.com/sv-se/120267
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iphe4b3f7823/ios
Citera
2025-09-14, 18:07
Medlem
Finns inte någon bildformat som heter jpd vad jag vet. Hur som helst prova VLC för videofilerna och annat fotoprogram för bilderna än standard Windowsprogrammen.
Citera
2025-09-14, 18:09
Medlem
Queutards avatar
Ändra .mov till .mp4
Citera
2025-09-14, 18:15
Medlem
Orgelnistens avatar
Installera VLC media player: https://www.videolan.org/vlc/download-windows.html
eller K-Lite Codec Pack: https://codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_mega.htm
Citera
2025-09-14, 18:29
Medlem
Citat:
Några frågor om den.
Jag tog några bilder och filmsnuttar med den och lyckades föra över filerna till en windows 10 dator.
Problemet är att datorn kan ej öppna bilderna eller filmerna. Bilderna är .JPG och filmerna är .MOV vad jag kan se. Jag får svaret:

"Det går inte att spela upp filen. Windows Media Player stöder eventuellt inte den aktuella filtypen eller den codec som användes för att komprimera filen."

Den andra frågan är att en jag känner lite grann ringer ibland. Jag har för närvarande ingen lust att surra
med den figuren. Går det att få mobilen så att det alltid tutar upptaget när han ringer?

"Windows Media Player" i Windows 10 stödjer typ inga videofromat öht utan att man lägger in egna codecs.
JPG filerna bör inte vara några problem att öppna dock,, men öppnar du dem oxå i Windows Media Player??
Annars gillar iPhone att ta blder i HEIC format, men gör den det så döper den oxå filerna till .heic.
HEIC är förvisso ett öppet format, men ett format som INGEN annan än apple använder.
Men låter egentligen inte som ditt problem för då borde dina bilder som sagt heta .heic och inte .jpg.
Citera
2025-09-14, 20:45
Moderator
Rassas avatar
Korrigerat rubrik. Utgående rubrik: Datorn kan ej öppna .JPD bilder från en iphone

/Moderator
Citera
2025-09-15, 17:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Du är helt säker på att det är jpg, och inte apples heic? Den inställningen görs på mobilen. Apple support kan visa.
Citera
2025-09-15, 18:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Några frågor om den.

Apple använder inte JPG som default utan HEIF (High Efficiency Image File Format) Jpeg, det är inte 90-tal längre. Du kan testa den här https://apps.microsoft.com/detail/9pmmsr1cgpwg?hl=sv-se&gl=US

Du kan sätta i en inställning så telefonen sparar i Jpeg, men då blir bildfilerna större och i sämre kvalité.

Filmer sparas i H264 eller H265 (precis som NetFlix). Dessa funkar i VLC.
Citera
2025-09-17, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du är helt säker på att det är jpg, och inte apples heic? Den inställningen görs på mobilen. Apple support kan visa.
När jag kollar på listan i datorn så är bilderna listade som .jpg.
Jag installerade VLC och den tar filmerna rakt av, nemas problemas.

Apropå filmer, finns det något mer eller mindre gratis editeringsprogram för .MOV filer?
Man ser att en del på youtube gör lite snitsiga filmer med div finesser inlagda.
Senast redigerad av bv202 2025-09-17 kl. 01:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in