2025-09-14, 15:08
Kan AI underlätta livet för människor med LSS-beslut? I så fall, hur?

Finns det städer i Sverige eller andra länder där personal redan använder sig av AI för dessa målgrupper?

(Kanske korkade frågor, men jag har dålig koll på AI)
Citera
2025-09-14, 18:48
Medlem
Hur hade du tänkt att en AI skulle hjälpa inom området? Vet du vad LSS innebär?
Citera
2025-09-14, 19:11
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Hur hade du tänkt att en AI skulle hjälpa inom området? Vet du vad LSS innebär?
Ja, AI för att snabbare skapa tydliggörande pedagogik, sociala berättelser och så vidare.
Citera
2025-09-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantesson56
Ja, AI för att snabbare skapa tydliggörande pedagogik, sociala berättelser och så vidare.

Så du menar att en AI ska skapa tydliggörande pedagogik? Det här vill jag se hur du förklarar.
Sociala berättelser var det väldigt länge sedan jag såg inom socialomsorgen. De finns knappt inom skolan.
Så hur hade du tänkt dig att en AI skulle skapa tydliggörande pedagogik på ett snabbt sätt?
Hur hade du tänkt dig att en AI skulle göra sociala berättelser skräddarsydda till en person utan någon pedagogs inblandning?
Citera
2025-09-14, 19:23
Citat:
Så du menar att en AI ska skapa tydliggörande pedagogik? Det här vill jag se hur du förklarar.
Sociala berättelser var det väldigt länge sedan jag såg inom socialomsorgen. De finns knappt inom skolan.
Så hur hade du tänkt dig att en AI skulle skapa tydliggörande pedagogik på ett snabbt sätt?
Hur hade du tänkt dig att en AI skulle göra sociala berättelser skräddarsydda till en person utan någon pedagogs inblandning?
"Snabbare", inte "att en AI skulle göra sociala berättelser skräddarsydda till en person utan någon pedagogs inblandning."
Hur är det med din läsförståelse?
AI för att effektivisera jobben med tydliggörande pedagogik inte ta över.
Citera
2025-09-14, 21:07
Medlem
Citat:
"Snabbare", inte "att en AI skulle göra sociala berättelser skräddarsydda till en person utan någon pedagogs inblandning."
Hur är det med din läsförståelse?
AI för att effektivisera jobben med tydliggörande pedagogik inte ta över.
Vad hade du tänkt AI skulle göra?
Tydliggörande pedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt, hur menar du att en AI skulle hjälpa med ett förhållningssätt? TP är en hörnsten i och kommer från TEACH.
Citera
2025-09-14, 21:18
Citat:
Vad hade du tänkt AI skulle göra?
Tydliggörande pedagogik är ett pedagogiskt förhållningssätt, hur menar du att en AI skulle hjälpa med ett förhållningssätt? TP är en hörnsten i och kommer från TEACH.
Tydliggörande pedagogik är inte bara ett förhållningssätt, det är även arbetssätt. Är du verkligen så här korkad?
Min förhoppning vad AI skulle tänkas göra är att effektivisera begriplig, hanterbar och förutsägbar miljö för den enskilde och om jag hade haft stenkoll hur AI kan göra detta, hade jag givetvis inte startat en tråd med dessa frågeställningar.
Citera
2025-09-14, 21:22
Medlem
Citat:
Tydliggörande pedagogik är inte bara ett förhållningssätt, det är även arbetssätt. Är du verkligen så här korkad?
Min förhoppning vad AI skulle tänkas göra är att effektivisera begriplig, hanterbar och förutsägbar miljö för den enskilde och om jag hade haft stenkoll hur AI kan göra detta, hade jag givetvis inte startat en tråd med dessa frågeställningar.

Okej, du förstår inte TEACH och därmed inte heller "Tydliggörande pedagogik".
Hur skulle ett gäng tensorer göra det fysiska rumtiden tydligare för personen?
Citera
2025-10-03, 13:35
Avstängd
funplacess avatar
AI kan inte ersätta pedagogik eller personal, men den kan snabba upp verktygen. Tänk: skapa bildstöd på sekunder, göra individuella scheman, översätta instruktioner till enklare språk, eller bygga interaktiva träningsappar anpassade till individen. I vissa kommuner testas redan AI som digital assistent för planering, kommunikation och schemaläggning. Poängen är inte att AI ska “undervisa” utan att frigöra tid så människor kan göra det viktiga jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in