2025-09-14, 15:03
Medlem
TheSamePersons avatar
För några år sedan la Laila Bagge upp en bild på nätet på sitt kök, som var rätt stökigt. Hon skrev att det nästan alltid såg ut så hemma hos henne. Många kvinnor hyllade henne för ärligheten och svarade att deras hem såg likadant ut.

Det fick mig att börja fundera på en större fråga: är svenskarnas hem i regel rena eller stökiga – och varför?

Man har en kultur där det ofta ses som viktigt att ha ordning och reda hemma, särskilt när man får besök. Samtidigt verkar det finnas en motrörelse där folk vill vara öppna med att det faktiskt inte alltid är perfekt, och att lite kaos är normalt.

Så frågan är:

Är det här främst socialt betingat? Alltså att man städar för att andra inte ska tycka man är en gris.

Eller ligger det i svenskens "natur" att vara ren och ordningsam, något som kommer av kultur, tradition och kanske till och med klimat (mörka vintrar, mycket tid inomhus)?

Och vilka argument finns för respektive perspektiv?

Jag tycker det här är intressant ur ett bredare perspektiv – vad säger svenskens städvanor om svensk mentalitet?
Citera
2025-09-14, 15:17
Medlem
Klandalfs avatar
Laila Bagge är inte svensk, så hela trådens premiss fallet med ditt antagande.

F ö är det som regel så djävla grisigt och sunkigt i babbars kök/lägenheter att de som regel måste sanernas när de flyttar ut.
Citera
2025-09-14, 15:28
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Laila Bagge är inte svensk, så hela trådens premiss fallet med ditt antagande.

F ö är det som regel så djävla grisigt och sunkigt i babbars kök/lägenheter att de som regel måste sanernas när de flyttar ut.

Laila Bagges inlägg var bara ett exempel. Vad har babbar med detta att göra? Brukade du alltid få F i läsförståelse eller råkade det hända att du fick nåt E nån gång?
Citera
2025-09-14, 15:30
Medlem
Hos mig är det misär😕
Citera
2025-09-14, 15:32
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Laila Bagges inlägg var bara ett exempel. Vad har babbar med detta att göra? Brukade du alltid få F i läsförståelse eller råkade det hända att du fick nåt E nån gång?

Babbe visar upp sitt stökiga kök.

TS: är svenskarnas hem i regel rena eller stökiga – och varför

Du ser alltså en babbes stökiga hem och börjar fundera på om svenskars hem i regel är rena eller stökiga?

Varför blandar du in svenskar? Svenskens hem är rent och städat. Det är extremt viktigt för Svensson att hemmet är städat. Du må vara fattig, men dina barn ska ändock ha rena kläder och hemmet ska vara städat. Så har kulturen alltid sett ut. Enbart slödder hade ostädat hemma.
Citera
2025-09-14, 15:35
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Babbe visar upp sitt stökiga kök.

TS: är svenskarnas hem i regel rena eller stökiga – och varför

Du ser alltså en babbes stökiga hem och börjar fundera på om svenskars hem i regel är rena eller stökiga?

Varför blandar du in svenskar? Svenskens hem är rent och städat. Det är extremt viktigt för Svensson att hemmet är städat. Du må vara fattig, men dina barn ska ändock ha rena kläder och hemmet ska vara städat. Så har kulturen alltid sett ut. Enbart slödder hade ostädat hemma.

Ja ok du hade kunnat svara så men utan att dra oss babbar i för vi har inte med det att göra. Men ok jag har noterat ditt svar men blir inte 100% övertygad så jag får helt enkelt vänta på svar från mer trovärdiga användare.
Citera
2025-09-14, 15:38
Medlem
Som svensk så kan jag berätta att ett svensk hem är välstädat för det mesta. Det hör ihop med att nästan alla svenskar har rutiner och följer detta samt att man saknar den här ovanan att bara droppa någonting på golvet eller lämna kvar.

Ta fram en sak, använd saken, ställ tillbaka saken. Rent och fint.

De flesta historier man hör om ostädat i hemmet, det är kopplat till barn och då speciellt tonåringar. Det blir stökigt efter tonåringar som inte lärt sig ännu att följa den här principen.

Småbarnen stökar också, men då går föräldrarna in och städar regelbundet.
Citera
2025-09-14, 15:45
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Är det här främst socialt betingat? Alltså att man städar för att andra inte ska tycka man är en gris.

På den tiden man var ungkarl höll jag väl lyan hyffsat städad, speciellt kök, badrum och sovrum. Kärringarna man tog hem skulle ju inte få för sig att man var någon jävla jättebebis.
Citera
2025-09-14, 15:54
Medlem
McCarthy01s avatar
Lär skilja sig väldigt mycket. Programmet "Rent hus" visade ju verkligen att det finns svenskar som bor i bostäder som är soptippar rent ut sagt, och det lär finnas många som inte tycker att städning är så noga. Vissa resonerar ju också "Ett stökigt hem visar att de som bor där lever". Många "orkar" inte städa pga ren lathet m.m. Sen finns det många pedanter som inte mår bra om deras hem inte är mer eller mindre kliniskt rena/ städade. Förutom rena golv ska alla bord och bänkar vara glänsande rena, fönstrena ska vara putsade och ofta handlar det om att man inte vill "skämmas" när folk kommer på besök. Ett välstädat och rent hem är för många lite av en "statusmarkör", som får en att känna att man "står över" alla de där skitgrisarna som inte håller rent i sina hem.
Citera
2025-09-14, 16:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är jävligt rent hemma! Nu har man dock en släng av OECD vilket säkert spelar in. Man kommer gå in med microscop för att finna orenheter. Det går ju liksom att det ska finnas smuits.
Citera
2025-09-14, 16:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är jävligt rent hemma! Nu har man dock en släng av OECD ...
D'et står ju för utveckling, så det där är bra.
Citera
2025-09-14, 16:59
Medlem
Kleiners avatar
Överlag så är svenskarnas hem ganska rena. Men det finns såklart undantag, precis som med alla andra människor från andra länder. Jag har sett extremt sviniga hem och det har varit från människor från alla möjliga länder.

Du kan hitta sviniga hem från alla länder. Så ja, renlighet och orenlighet är väldigt universal.

Jag personligen föredra renlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in