• 5
  • 6
2025-09-15, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Normalt är jag för vaccination av alla sorter, men just vattkoppor är mer tveksamt. Alla mina barn har haft det som ganska små och det var ett mycket lindrigt förlopp och sedan är man immun. Jag hade dock en kollega som fick det som vuxen och blev otroligt dålig med en längre inläggning på sjukhus. Hans läkare sa att om bara haft det som liten hade allt det kunnat undvikas.

Varför är du tveksam då? Du säger ju själv att man blir väldigt dålig som vuxen om man inte haft vattkoppor så det är väl jättebra att man vaccinerar då?

Det är väldigt olika hur hårt man drabbas men riktigt små barn har svårt att förstå att de inte ska klia och kan sedan få ärr medan de större barnen visserligen går att förmå att inte riva lika mycket men de får ofta värre utbrott.
Gravida kvinnor som får vattkoppor riskerar fosterskador! Hellre vaccination innan graviditet då!

Ju yngre man är när man har vattkoppor desto större risk att viruset återaktiveras senare i livet och man får bältros. Optimalt vore att vaccinera i skolåldern, och detta är kanske vad man tänker göra också.
Citera
2025-09-15, 10:59
Medlem
DroidBishops avatar
Det här handlar om pengar. Det är USA:s läkemedelsindustri som lobbar för detta. Storbrittanien har likt Sverige inte heller haft vaccinering mot vattkoppor, eftersom det är helt efterblivet och ovetenskapligt. Men nu har Starmer sagt att man ska börja kvaxxa mot vattkoppor. Sverige följer efter och lyder lobbyisterna från USA. Tro inte att det handlar om folkhälsa. Vi klarade oss hur bra som helst innan, folk hade till och med familjeträffar för att smitta sina barn så att man fick det avklarat. Det stärker immunförsvaret och är en naturlig del av uppväxten.
Citera
2025-09-15, 11:52
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det här handlar om pengar. Det är USA:s läkemedelsindustri som lobbar för detta. Storbrittanien har likt Sverige inte heller haft vaccinering mot vattkoppor, eftersom det är helt efterblivet och ovetenskapligt. Men nu har Starmer sagt att man ska börja kvaxxa mot vattkoppor. Sverige följer efter och lyder lobbyisterna från USA. Tro inte att det handlar om folkhälsa. Vi klarade oss hur bra som helst innan, folk hade till och med familjeträffar för att smitta sina barn så att man fick det avklarat. Det stärker immunförsvaret och är en naturlig del av uppväxten.

Synd då att detta med medveten smittspridning av vattkoppor knappt fungerar längre. Och inte omedveten smittspridning heller för den delen... Är ju knappt några barn som får vattkoppor längre. Flera år sedan jag hörde talas om att det gick några vattkoppor. Vilket leder till att många barn aldrig får vattkoppor eller riskerar att få det när de är större istället...
Citera
2025-09-16, 09:36
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Synd då att detta med medveten smittspridning av vattkoppor knappt fungerar längre. Och inte omedveten smittspridning heller för den delen... Är ju knappt några barn som får vattkoppor längre. Flera år sedan jag hörde talas om att det gick några vattkoppor. Vilket leder till att många barn aldrig får vattkoppor eller riskerar att få det när de är större istället...
Så frekvensen har sjunkit naturligt och knappt några får det längre...och DÅ börjar vi vaccinera?

Citera
2025-09-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Så frekvensen har sjunkit naturligt och knappt några får det längre...och DÅ börjar vi vaccinera?

Du måste ta ett sådant inlägg med en nypa salt.
Citera
2025-09-17, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Ta inga vaccin, det pågår en förändring av världen samt det ekonomiska systemet.

Ni har ingen aning.

Jag vill ha lite av den varan du tar.
Du fick mig tillbaka till arkiv X på 90 talet. Alla som gillar denna typen av onliners bör kolla den serien.
Citera
2025-09-21, 23:08
Medlem
Vattkoppor har betydligt större risker än många tror. Det behöver verkligen inte vara no biggie som något geni skrev. Även hos små barn finns det risker för allvarliga sidoeffekter och är barnet 10+ då börjar det faktiskt bli farligt på riktigt.
Lägg även till bältros som man kan få senare i livet vilket kan ge rätt allvarliga skador. Att vaccinera bort vattkoppor om man kan är verkligen rätt väg att gå.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in