Citat:
Ursprungligen postat av
Studsboll
Normalt är jag för vaccination av alla sorter, men just vattkoppor är mer tveksamt. Alla mina barn har haft det som ganska små och det var ett mycket lindrigt förlopp och sedan är man immun. Jag hade dock en kollega som fick det som vuxen och blev otroligt dålig med en längre inläggning på sjukhus. Hans läkare sa att om bara haft det som liten hade allt det kunnat undvikas.
Varför är du tveksam då? Du säger ju själv att man blir väldigt dålig som vuxen om man inte haft vattkoppor så det är väl jättebra att man vaccinerar då?
Det är väldigt olika hur hårt man drabbas men riktigt små barn har svårt att förstå att de inte ska klia och kan sedan få ärr medan de större barnen visserligen går att förmå att inte riva lika mycket men de får ofta värre utbrott.
Gravida kvinnor som får vattkoppor riskerar fosterskador! Hellre vaccination innan graviditet då!
Ju yngre man är när man har vattkoppor desto större risk att viruset återaktiveras senare i livet och man får bältros. Optimalt vore att vaccinera i skolåldern, och detta är kanske vad man tänker göra också.