2025-09-14, 13:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det är väl som med det mesta andra. Förälderns ansvar att se till att barnen sitter säkert. Då kan du ifrågasätta cykelvagn och cykelbarnstol också. Alla dessa har säkerhetsbälte (finns dock undantag med lådcykel, finns sorter utan) och barnen ska naturligtvis ha hjälm. Till lådcykel finns även insatser för mindre barn att köpa till. Ska man tänka vilken av dessa (lådcykel, cykelvagn eller cykelbarnstol) som känns mest säker skulle jag nog ändå säga att cykelvagnen känns allra bäst. Den är mest stabil, har dessa kanter och man ser barnen hela tiden. Sen när barn är med cyklar man naturligtvis inte så fort...

Rättelse: Ser att jag skrev fel. Det ska stå att LÅDCYKELN känns bäst och säkrast. För den är mest stabil, har kanterna och man ser barnen.
Citera
2025-09-14, 14:14
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sails
Trådstarten handlar om kids, inte vuxna - är barn inräknade i den här statistiken? Känns som en unge på 3 bast har lite svårare att överleva att bli påkörd av en bil än en fullvuxen person.
Den jag läste gjorde ingen skillnad på ålder av människor. Och påpekade att fordonet inte heller påverkade. Poängen var att farten var den största betydelsen.

Men vi kan säkert hitta exempel på en nyfödd som blir överkörd av en ångvält i 30.
Citera
2025-09-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
När man framför barn i en bil så är man inte bara omgärdad av stål, plåt och en massa krockkuddar. Till det kommer en hel rad föreskrifter om säkerhetsbälte och bilbarnstolar.

Men ger man sig ut på vägarna på cykel verkar alla säkerhetsföreskrifter vara helt bortkopplade. Istället tillåts barnen framföras på hårt trafikerade vägar sittande i små trälådor som förefaller vara extremt farliga att sitta i vid minsta koalition.

Varför så vitt skilja krav på säkerheten?
Man får på en cykel skjutsa två barn. Motsvarande regler gäller för en lådcylel. Men en förskola i min närhet struntar i gällde lagstiftning och har ofta 4 barn i sin lådcykel. Ett solklart trafikbrott. Förstår inte att föräldrarna accepterar det. Förskolan gör sig dessutom skyldig till arbetsmiljöbrott i och med att man utsätter barnen för fara.
Citera
2025-09-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Man får på en cykel skjutsa två barn. Motsvarande regler gäller för en lådcylel. Men en förskola i min närhet struntar i gällde lagstiftning och har ofta 4 barn i sin lådcykel. Ett solklart trafikbrott. Förstår inte att föräldrarna accepterar det. Förskolan gör sig dessutom skyldig till arbetsmiljöbrott i och med att man utsätter barnen för fara.

Då tolkar du lagen annorlunda än NTF som skriver att man får skjutsa så många barn som lådcykeln är byggd för. (Överskrid inte heller tillverkarens råd om maxvikt.)

https://ntf.se/fragor-och-svar/cykla...-med-ladcykel/
Senast redigerad av Hominem 2025-09-14 kl. 21:25.
Citera
2025-09-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Då tolkar du lagen annorlunda än NTF som skriver att man får skjutsa så många barn som lådcykeln är byggd för. (Överskrid inte heller tillverkarens råd om maxvikt.)

https://ntf.se/fragor-och-svar/cykla...-med-ladcykel/
Trafikförordning (1998:1276)
3 § På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare
1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller
2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
------

Sorry, jag hade tolkat det som att det var föraren och ytterligare 2 personer ifall det inte är någon risk att man skadas. Men du har ju helt rätt i att första stycket innebär att man kan vara obegränsat antal personer på en cykel under förutsättning att den är byggd för det.
Citera
2025-09-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Sorry, jag hade tolkat det som att det var föraren och ytterligare 2 personer ifall det inte är någon risk att man skadas. Men du har ju helt rätt i att första stycket innebär att man kan vara obegränsat antal personer på en cykel under förutsättning att den är byggd för det.

Det går enkelt att se hur många barn en lådcykel är byggd för genom att räkna antal bälten. Här är ett exempel med plats för 6 barn: https://amladcyklar.se/produkt/6-barn-modell/
Citera
2025-09-15, 11:48
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det går enkelt att se hur många barn en lådcykel är byggd för genom att räkna antal bälten. Här är ett exempel med plats för 6 barn: https://amladcyklar.se/produkt/6-barn-modell/

Precis, finns olika varianter. Deras standard verkar vara utrustad med 4 platser, alltså bänkar+bälten. 6 platser, med bälten, är ett tillval. Men så länge lådcykeln är utrustad för exempelvis 6 barn, oavsett om det är leverantören eller en själv som monterar, är det fullt tillåtet.

Sen finns det ju lådcyklar utan säten och bälten. Som är till för att köra grejer i. Och så finns lådcyklar för hundar som har en lucka framtill. Dessa varianter kör man ju inte runt små barn i! Men finns väl säkert folk till det med...
Citera
2025-09-15, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Precis, finns olika varianter. Deras standard verkar vara utrustad med 4 platser, alltså bänkar+bälten. 6 platser, med bälten, är ett tillval. Men så länge lådcykeln är utrustad för exempelvis 6 barn, oavsett om det är leverantören eller en själv som monterar, är det fullt tillåtet.

Sen finns det ju lådcyklar utan säten och bälten. Som är till för att köra grejer i. Och så finns lådcyklar för hundar som har en lucka framtill. Dessa varianter kör man ju inte runt små barn i! Men finns väl säkert folk till det med...
Nja, själv montera bälten kan innebära att man överskrider vad cykeln är byggd för. Visst, du har ju byggt sittplatserna för detta antal men det är ju långt ifrån säkert att cykelns övriga komponenter är byggda för det exempelvis bromsar och maxvikt.
Senast redigerad av Mynicname 2025-09-15 kl. 17:40.
Citera
2025-09-19, 10:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag har ju sett dom gjort filer i cykelbanan som tidigare bara varit en enda led för fotgängare och cyklister. Finns även en separat fil för fotgängare. Märker så klart av att jag måste titta betydligt mera bakåt då jag cyklar, för et kommer ju dårar på elcyklar, racercyklar, lådcyklar. Tycker jag numera är inblandad i en nästan-incident varje gång jag tar en tur på min racer.

Lådcyklarna är ju patetiska för dom tar upp halva cykelfältet. Nej, lådcyklarna är nog mest farliga för omgivande cyklister, ungarna i är ju skyddade av lådan. Kan tänka mig krav på cykelhjälm kommer bli obligatoriskt snart. Möter ofta lådcyklar och märker att cykelbanorna inte är designade för deras bred, det blir trångt.
Citera
2025-09-19, 11:08
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har ju sett dom gjort filer i cykelbanan som tidigare bara varit en enda led för fotgängare och cyklister. Finns även en separat fil för fotgängare. Märker så klart av att jag måste titta betydligt mera bakåt då jag cyklar, för et kommer ju dårar på elcyklar, racercyklar, lådcyklar. Tycker jag numera är inblandad i en nästan-incident varje gång jag tar en tur på min racer.

Lådcyklarna är ju patetiska för dom tar upp halva cykelfältet. Nej, lådcyklarna är nog mest farliga för omgivande cyklister, ungarna i är ju skyddade av lådan. Kan tänka mig krav på cykelhjälm kommer bli obligatoriskt snart. Möter ofta lådcyklar och märker att cykelbanorna inte är designade för deras bred, det blir trångt.

Även om det blir trångt och de tar upp mycket plats är det ju ändå förarens ansvar att se till att inte vara i vägen precis som med andra cyklar eller andra fordon. Inget fel på fordonet i sig. Då är det värre att det är tillåtet med mopeder och så kallade fatbikes på cykelbanan och att det till och med är där de är hänvisade att åka då fordonet är upp till 25km/h. Galet att åka på cykelbana med såna fordon. Lyckligtvis åker de flesta med moped på gatan, men de på fatbike åker i princip alltid både på cykelbanan och även trottoaren och ska samsas med både andra cyklister och fotgängare trots att vissa fatbikes är både stora och åker relativt snabbt. Upplever att de med lådcykel tar stor hänsyn till andra jämfört med de som åker fatbike...
Citera
2025-09-19, 11:50
Medlem
Citat:
När man framför barn i en bil så är man inte bara omgärdad av stål, plåt och en massa krockkuddar. Till det kommer en hel rad föreskrifter om säkerhetsbälte och bilbarnstolar.

Men ger man sig ut på vägarna på cykel verkar alla säkerhetsföreskrifter vara helt bortkopplade. Istället tillåts barnen framföras på hårt trafikerade vägar sittande i små trälådor som förefaller vara extremt farliga att sitta i vid minsta koalition.

"Minsta koalition"? Den var rolig. Fö så är knappast en lådcykel farligare än en vanlig barnvagn om man framför dem på trafikerade vägar.
Citera
2025-10-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Elcyklar ska gå i max 25 km/h. Cykla snabbare om du sitter på en racer och det känns läskigt att bli omkörd i 25 km/h. Mammor med lådcykel känns inte direkt som typen som chippar och trimmar sin elcykel att gå i 40 heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in