2025-09-13, 19:51
Medlem
Hej!

Har undrat om jag ska ta och söka jobb som truckförare i Danmark, Tyskland eller Norge. Men hur är de, gäller mitt svenska truckkort i respektive länder ?
Citera
2025-09-13, 20:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ett svenskt truckkort (truckutbildningsbevis) är giltigt i hela EU, men det är viktigt att du kontaktar det land du ska köra truck i för att vara säker på att kraven är uppfyllda. Det svenska systemet för truckutbildning och truckkort är utformat för att uppfylla Arbetsmiljöverkets riktlinjer (TPL10) och ger behörighet att köra olika trucktyper

Jag menar i Danmark och Tyskland. Det blir nog inga problem alls. De är germaner som oss och kommer ha ungefär samma standard. Men som sagt du måste fråga innan om ditt kort gäller.
Citera
2025-09-13, 20:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2025-09-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Hej!

Har undrat om jag ska ta och söka jobb som truckförare i Danmark, Tyskland eller Norge. Men hur är de, gäller mitt svenska truckkort i respektive länder ?
Troligen inte då det är olika läroplaner i olika länder, TLP 10 (Truckläroplan) i Sverige. MEN det lär ju inte vara så att en arbetsgivare tackar nej till dig bara för att du inte har ett giltigt truckkort. Det tar för en outbildad cirka 2 dagar och för dig med erfarenhet så går det nog på en dag att fixa. A1, A2, A3, A4, B1, B2, B4 och B5 tog 2 dagar + terori.

Värt att komma ihåg att det i Sverige inte enbart räcker med truckkort utan arbetsgivaren behöver dessutom utfärda ett körtillstånd. Kan säkert vara motsvarande i andra länder.

TLP10 har tagits fram av arbetsmarknadens parter och Maskinleverantörernas etablerade truckutbildningsföretag för att minska antalet truckolyckor och främja effektivitet och produktivitet. Målet är att öka kompetensen hos truckförarna för att på så sätt öka säkerheten, minska personskadorna, förbättra effektiviteten och dessutom sänka kostnaderna.

"Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter" - TLP 10 är alltså en samling regelverk för alla som kör truck och ett hjälpmedel för de som utbildar truckförarna. TLP10 togs fram för att de som ska bli truckförare ska få en gemensam grundläggande utbildning. Målet är att alla ska ha kunskaper de behöver för att arbeta säkert.
https://blog.toyota-forklifts.se/vad...gaAg4TEALw_wcB
Senast redigerad av Mynicname 2025-09-13 kl. 21:25.
Citera
2025-09-15, 15:15
Medlem
Krickerts avatar
Jag tog ett truck-kort via BT-truck typ 1998,då fick jag till mig att kortet skulle vara internationellt gångbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in