Citat:
Ursprungligen postat av
Jajajajaja9797
Så det är alltså möjligt att byta själv? Är bara nojig att jag gör det och så funkar det ändå inte, alternativt att jag förstör ännu mer och Ownit vill ha en högre summa… Felet kanske är större än bara själva mediaomvandlaren
Kollade dina bilder och försöker förstå vad det är du har eftersom jag bara har ett uttag i väggen och inga boxar alls.
Den skitgula kabeln som kommer in uppifrån till metallboxen är själva fibern som leder ljus.
Den klargula kabeln som kommer ut ur metallboxen är också fiber som leder ljus. Den går in i den svarta boxen som konverterar ljussignalerna till elektriska signaler och tvärt om. Den boxen behöver el från en adapter.
Du har anslutit din dator/router till den svarta boxen och får elektriska signaler i en TP-kabel med en RJ45-kontakt.
OK.
Bara gröna lampan lyser på svartboxen men ingen trafik verkar komma via gulingen.
Troligen ligger felet i svartboxen men du har ju även den gula fiberkabeln och dess kontakter som kan glappa.
Omvandling mellan ljus och el görs via en fototransistor som ger el när den träffas av ljus (mottagning) och en lysdiod som skickar ljus när den får el (sändning).
Prova ta bort/sätt dit gulingen.
Min bror bor i villa.
-Hur har han det då?
-Jo tack, bra.
Hans mediakonverter ser ut så här:
https://teknikpappan.wordpress.com/2...ediakonverter/
Den lilla burken är mediakonvertern och den stora är en tjänstedelare som du tycks sakna.
Tjänstedelaren behövs dock bara om man har IP-TV och telefon (virtuell LAN). Den har flera portar varav en är för dator/router.