• 4
  • 5
2025-09-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Bor du i ett äldre hus?
Vi har inga fiberkonverterare i våra lägenheter, bara ett nätverksuttag. Om du ska använda IPTV behöver du en Mediaomvandlare.
Jag har en egen router påkopplad.

Det är ett äldre hus, men det är fiber via Ownit. Det går liksom inte att komma runt Ownit.
Citera
2025-09-16, 20:58
Medlem
Uppdatering igen då. Fick låna en dator med rätt uttag så jag testade att koppla direkt till den, det fungerade inte. Jag köpte en ny strömadapter, det fungerade inte heller… Men nu har jag testat typ allt iallafall!
Citera
2025-09-17, 10:11
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jajajajaja9797
Uppdatering igen då. Fick låna en dator med rätt uttag så jag testade att koppla direkt till den, det fungerade inte. Jag köpte en ny strömadapter, det fungerade inte heller… Men nu har jag testat typ allt iallafall!

Hej, har själv Ownit här och har en s.k "Tjänstefördelare" (som egentligen inte behövs eftersom jag varken har fast telefon eller TV via fibern) och den behöver startas om en eller kanske två gånger per år. Ibland måste man göra en reset på den för att den har hamnat i nåt "mellanläge" där den ser ut att vara igång men man kommer inte ut på nätet. Den dagen tjänstefördelaren tackar för kaffet så blir det troligtvis bara en fiberkonverter här eftersom jag inte använder min uppkoppling till nåt annat än just internet.
Citera
2025-09-17, 12:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Nope, enligt styrelsen behöver jag skriftligt godkännande från Ownit om jag vill ta med mig utrustningen vid flytt. Styrelsen står för service på det som är utanför lägenheten, ex accesswitchar.

Svar från Ownit ang byta ut själv: ”ingen garanti och osäkert ifall de blir anslutet korrekt till vårt nät, du kan heller inte få support från oss om du har en egen installation med egen dosa”.
Är detta inte märkligt, föreningen sköter det som är utanför lägenheten t.ex. switchar medan Ownit sköter det som är innne i lägenheten? Du ska betala för en mediaconverter men ändå är du inte ägare av den...

Hur som helst, får du support av Ownit, som är värt namnet, idag, som du inte skulle få om du byter mediaconverter själv?

Hade det varit jag skulle jag nog skita i det där och skaffa mobilt bredband...
Citera
2025-09-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Är detta inte märkligt, föreningen sköter det som är utanför lägenheten t.ex. switchar medan Ownit sköter det som är innne i lägenheten? Du ska betala för en mediaconverter men ändå är du inte ägare av den...

Hur som helst, får du support av Ownit, som är värt namnet, idag, som du inte skulle få om du byter mediaconverter själv?

Hade det varit jag skulle jag nog skita i det där och skaffa mobilt bredband...

Verkligen, normalt så sköter nätägaren allt fram till lägenhetens uttag. Utrustningen som ansluts tillfaller operatörens ansvar.

Mediaomvandlaren i det här fallet borde tillhöra nätägaren. Det är dit som bostadsinnehavaren ska vända sig med problemet.
Citera
2025-09-17, 13:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nope, enligt styrelsen behöver jag skriftligt godkännande från Ownit om jag vill ta med mig utrustningen vid flytt. Styrelsen står för service på det som är utanför lägenheten, ex accesswitchar.

Svar från Ownit ang byta ut själv: ”ingen garanti och osäkert ifall de blir anslutet korrekt till vårt nät, du kan heller inte få support från oss om du har en egen installation med egen dosa”.

Väldigt märkligt eller åtminstone svårförståeligt.

Man kan alltså få support från Ownit men om supporten ingår så är det väl nu supporten borde byta ut deras trasiga enhet. Det är ju deras eftersom du inte får ta med den vid flytt.

Moment 22 situation.
Citera
2025-09-21, 09:56
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Det är ett äldre hus, men det är fiber via Ownit. Det går liksom inte att komma runt Ownit.

Jag har haft Ownit över 10 år, aldrig haft ett avbrott och håller den hastighet jag beställt, och de har bra priser.
Jag har också fiber 1000/1000 med ett uttag i väggen, all deras teknik, fiberkonverters i källaren så det är inget som berör användaren.
Har en egen router kopplad i uttaget.
Citera
2025-09-21, 10:07
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Man behöver inte "gå" nånonstans, man skickas dit automatiskt så fort man öppnar en webbläsare , eftersom man just då inte har "intrrnet". Tills man aktiverat tjänsten
Jag vet att det är så det ska funka. Jag vet också av mångårig erfarenhet av att professionellt hjälpa folk i BRF:er att aktivera deras nya Ownitabonnemang att det helt enkelt inte alltid fungerar.
Citera
2025-09-22, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Håller nog med Ownit att det är själva omvandlaren som är knas(eller dess strömadapter)
Eftersom den varken har länk mot fibern eller mot routern (Enbart Power lampan lyser)

Att Ownit vill ha 2500:- är nog för att dem bedömmer att man inte kan byta den själv och att dem därmed vill ha betalt för arbetstiden(och restiden) för en gubbe som kommer ut till dig och utför själva bytet.

En ny motsvarande kostar typ ingenting om man köper den själv:
https://www.amazon.se/TP-Link-Conver.../dp/B001GQDRWK

Dock behöver man flytta SFP modulen också(Den lilla grejen i silvrig metall som sitter i fiberomvandlaren),
Exempel på SFP modul utan fiberomvandlare:
https://ascentoptics.com/blog/wp-con...4/09/c-2-1.png

Det finns modeller där man kan skippa SFP modulen(något dyrare) men då måste man veta vilken vilka våglängder("färger") som ljuset är i kabeln har, och även att de flesta kör med samma, så finns det fortfarande en möjlghet att det är en annan odh därmed en risk att det inte fungerar.

Så lika bra att återanvända SFP modulen.

Men för att få ut SFP modulen ur mediaomvandlaren så måste man ta loss fibern från SFP modulen(Trycka på det blåa snäppfästet på fiberkablen), för att sen vika ner den "blå" bygeln som håller fast SFP modulen i fiberomvandlaren.

Att tänka på också är att både SFP modulen och själva fiberkontakten är känslig för damm och smuts så får framförallt fiberkontakten inte stöta emot något annat, och ska helst vara urkopplad så kort tid som möjligt, så länge skydd för kontakten inte används.
Att röra själva änden på kontakten med sina fingrar(eller annan korppsdel) är heller ingen bra idé då där är lös fiber som kan gå in i huden o skada kroppen (Risken för att det blir skadliigt för en är dock liten även om det sker, risken finns dock där).

När det är ute så är det bara att trycka in SFP modulen i nya fiberomvandlaren, dra upp bygeln och trycka in fiberkablen i SFP modulen.

Så det är alltså möjligt att byta själv? Är bara nojig att jag gör det och så funkar det ändå inte, alternativt att jag förstör ännu mer och Ownit vill ha en högre summa… Felet kanske är större än bara själva mediaomvandlaren
Citera
2025-09-23, 20:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Så det är alltså möjligt att byta själv? Är bara nojig att jag gör det och så funkar det ändå inte, alternativt att jag förstör ännu mer och Ownit vill ha en högre summa… Felet kanske är större än bara själva mediaomvandlaren

Kollade dina bilder och försöker förstå vad det är du har eftersom jag bara har ett uttag i väggen och inga boxar alls.

Den skitgula kabeln som kommer in uppifrån till metallboxen är själva fibern som leder ljus.
Den klargula kabeln som kommer ut ur metallboxen är också fiber som leder ljus. Den går in i den svarta boxen som konverterar ljussignalerna till elektriska signaler och tvärt om. Den boxen behöver el från en adapter.
Du har anslutit din dator/router till den svarta boxen och får elektriska signaler i en TP-kabel med en RJ45-kontakt.

OK.

Bara gröna lampan lyser på svartboxen men ingen trafik verkar komma via gulingen.
Troligen ligger felet i svartboxen men du har ju även den gula fiberkabeln och dess kontakter som kan glappa.

Omvandling mellan ljus och el görs via en fototransistor som ger el när den träffas av ljus (mottagning) och en lysdiod som skickar ljus när den får el (sändning).

Prova ta bort/sätt dit gulingen.

Min bror bor i villa.
-Hur har han det då?
-Jo tack, bra.

Hans mediakonverter ser ut så här:
https://teknikpappan.wordpress.com/2...ediakonverter/

Den lilla burken är mediakonvertern och den stora är en tjänstedelare som du tycks sakna.
Tjänstedelaren behövs dock bara om man har IP-TV och telefon (virtuell LAN). Den har flera portar varav en är för dator/router.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-09-23 kl. 20:22.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in