2025-09-13, 09:36
Medlem
"Klara anmälde att en manlig kollega på socialtjänstens administration i Umeå hade utsatt henne för kränkningar och sexuella trakasserier. Kort därpå blev både hon och arbetskamraten Stina, som vittnat om vad Klara utsatts för, kallade till stadshuset – och stängdes av från jobbet med omedelbar verkan."

Klara och Stina är fingerade namn.

https://www.vk.se/2025-09-13/klara-a...M96S8K7AVOPcUu

Edit: Vilka handlar Detta om, vem är chefen?
Senast redigerad av FreshCoffee 2025-09-13 kl. 09:45.
Citera
2025-09-13, 10:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshCoffee
"Klara anmälde att en manlig kollega på socialtjänstens administration i Umeå hade utsatt henne för kränkningar och sexuella trakasserier. Kort därpå blev både hon och arbetskamraten Stina, som vittnat om vad Klara utsatts för, kallade till stadshuset – och stängdes av från jobbet med omedelbar verkan."

Klara och Stina är fingerade namn.

https://www.vk.se/2025-09-13/klara-a...M96S8K7AVOPcUu

Edit: Vilka handlar Detta om, vem är chefen?

Kanske det var lögn för att pressa honom bort? Annars är det märkligt.
Citera
2025-09-13, 15:22
Medlem
Man behöver läsa hela artikeln för att förstå att det är en rätt skruvad situation.

"VK har tidigare berättat om arbetsmiljöproblem på socialtjänstens administration i Umeå, och om en arbetsmiljökartläggning från i slutet av maj som vittnar om konflikter, hög arbetsbelastning och problem med ledarskapet på arbetsplatsen."

Mer...
"Klaras och Stinas chef meddelade att det hade inkommit allvarliga uppgifter om dem, och att de omedelbart skulle infinna sig på stadshuset för möten med enhetschefen, verksamhetschefen och en HR-partner. Väl där fick de beskedet att de skulle stängas av i 30 dagar med omedelbar verkan. En avstängning som senare förlängdes med ytterligare 30 dagar. Uppgifterna kom från mannen och hans fru, som också jobbade på socialtjänstens administration.
– Det var rasism, att jag hade begått en sekretessavvikelse och inte hade betett mig schyst mot kollegor och klienter."

Jag är också intresserad av att veta mer. Vem är mannen och hans fru? Vem är chefen?
Citera
2025-09-13, 19:56
Medlem
Var det rasism?
Okej...
Låter ju mer troligt att denna Stina o Klara har namn som klingar mer arabiskt.
Citera
2025-09-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Var det rasism?
Okej...
Låter ju mer troligt att denna Stina o Klara har namn som klingar mer arabiskt.

Det var citat från nån av tjejerna. Mannen som är anklagad och hans fru som också jobbade på soc i Umeå hävdade att tjejerna utsatte honom för rasism.
Citera
2025-09-14, 10:59
Medlem
Finns troligen bara ett par som arbetat tillsammans på administrationen och det är M*rtin och Elis*beth
Deras chef troligtvis Ev* B*scom

*a
Citera
2025-09-14, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Det var citat från nån av tjejerna. Mannen som är anklagad och hans fru som också jobbade på soc i Umeå hävdade att tjejerna utsatte honom för rasism.

Har läst artikeln bättre nu. Det framgår inte att mannen hävdat att han blivit utsatt för rasism av tjejerna.
Sorry.
Citera
2025-09-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelcask
Finns troligen bara ett par som arbetat tillsammans på administrationen och det är M*rtin och Elis*beth
Deras chef troligtvis Ev* B*scom

*a

Vet du hur dom är? Finns det substans i tjejernas berättelse, eller?
Hur är chefen?
Citera
2025-09-14, 17:26
Medlem
Det lilla jag vet om paret är att jag tycker det är konstigt för jag har inte den uppfattningen om varken M eller E. De två tjejerna har jag inte någon uppfattning om alls
Chefen? Inte så sympatisk kanske och är som det står i tidningen. Hon har favoriter och hon är ingen bra ledare av gruppen
Citera
2025-09-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelcask

Efternamn? Märkligt med rasismanklagelser om alla inblandade har svenskklingande namn.
Citera
2025-09-15, 13:22
Medlem
Paret är helsvenskt
Citera
2025-09-15, 16:11
Medlem
Finns alltid två sidor.
Sen kan kommunen eller andra myndigheter aldrig besvara sånt som kommer till tidningars vetskap, då de då bryter mot lagen.
Så du kan som anställd fritt gå till tidningen och säga att arbetsgivaren gjort fel eller liknande, men arbetsgivaren kan aldrig ge hela bilden.
Har själv varit i den sits att jag blev uthängd som chef av en anställd, och kunde inte ge min bild till tidningarna.
Som tur är så kom sanningen fram ändå, och den anställda fick stå till svars för förtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in