• 1
  • 2
2025-09-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://www.sydsvenskan.se/2025-09-1...a-upp-avtalet/

"Missnöjet med bevakningsbolaget Avarn växer i Region Skåne. Ett brev till regionen vittnar om uteblivna ronder och felaktiga fakturor.
På Sus kräver säkerhetschefen nu att kontraktet sägs upp helt – slarvet är så stort att lokalerna inte kan anses säkra.
– Det är inte enskilda avvikelser eller enskilda medarbetare hos Avarn som betett sig illa eller inte följt rutiner. Region Skånes bedömning är att det är allvarliga kvalitetsavvikelser av systematisk karaktär som väcker frågor kring det systematiska kvalitetsarbetet hos leverantören.

Avarns vd David Larsson kritiserar medierna, som han hävdadar gav en skev bild. I själva verket har företaget bättrat sig under året, menade han."

Fejkade bevakningsronder, fejkade fakturor.
Är Avarn ett stort fejkföretag som har lyckats bluffa sina kunder ungefär som kaozblatteägda välfärdsföretag bluffar kommuner på daglig basis?
Anställer Avarn samma typ av klientel som kaozföretagen eller jobbar även vanliga hederliga svenskar i företaget?
Någon med insyn som vet mer?
Säger att dom "bättrat sig". Det innebär ju att han erkänner att dom fuskat.
Avarn är ett skitföretag. Fuskar med kontrollavgift för parkering också.
Citera
2025-09-17, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Säger att dom "bättrat sig". Det innebär ju att han erkänner att dom fuskat.
Avarn är ett skitföretag. Fuskar med kontrollavgift för parkering också.

För någon som har haft insyn i många år i hur det är i branschen och mellan de olika bolagen så är Avarn en av de största hycklarna, och det beror sedan deras dag 1 efter G4S (som även de var katastrof) på att man tar in olämpligt folk och sedan skiter i hur det fungerar med dessa.

Securitas är inte heller några stjärnor, men vad jag erfar så kommer i princip ingen in från Avarn till Sec, och de som inte blir anställda av Sec ses sedmera i Avarn uniform kort därefter.

Flera av dessa har grova brister i sin moral och etik och uppförnade överlag lämnar mycket att önska efter för en person i ett sådant yrke.

Och då har jag insyn på flera orter på både väktare och folk högre upp i leden.

Överlag skulle jag undvika att ha något med något bevakningsbolag att göra, kan inte riktigt påstå att man får valuta för vad man betalar, eller förväntar sig kanske.
Citera
2025-09-17, 08:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellerose
För någon som har haft insyn i många år i hur det är i branschen och mellan de olika bolagen så är Avarn en av de största hycklarna, och det beror sedan deras dag 1 efter G4S (som även de var katastrof) på att man tar in olämpligt folk och sedan skiter i hur det fungerar med dessa.

Securitas är inte heller några stjärnor, men vad jag erfar så kommer i princip ingen in från Avarn till Sec, och de som inte blir anställda av Sec ses sedmera i Avarn uniform kort därefter.

Flera av dessa har grova brister i sin moral och etik och uppförnade överlag lämnar mycket att önska efter för en person i ett sådant yrke.

Och då har jag insyn på flera orter på både väktare och folk högre upp i leden.

Överlag skulle jag undvika att ha något med något bevakningsbolag att göra, kan inte riktigt påstå att man får valuta för vad man betalar, eller förväntar sig kanske.

Med tanke på kostnaderna borde regionerna kunna sätta upp eget bolag för bevakning.
Citera
2025-09-17, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Med tanke på kostnaderna borde regionerna kunna sätta upp eget bolag för bevakning.

Det finns några som har det. Landstinget/Region Dalarna bland annat. Men ändå har man tagit in Sec/Avarn i omgångar för att sköta viss del av bevakningen löpande. Parkeringsövervakning med, då slipper regionen stå där och ta skit för hur illa det fungerar förvisso.

De skulle garanterat spara på det med, ur olika aspekter, men några konsulter har väl säkert blåst i ekonomerna på regionerna att det här sparar pengar. Hur sedan kvalitén är tycks inte alls vara något man ägnar några tankar kring, av att dömma med hur väl det "fungerar".
Citera
2025-09-18, 17:15
Medlem
Detta är inte konstigt att det sker.
Jag har själv suttit på ett arbetsplatsmöte på Avarn, vi var några stycken som hade synpunkter på de personerna som nyligen hade rekryterats. Svaret vi fick från personen som skötte rekryteringen var att det minsann inte var så lätt för det var ont om tid.
Vi tyckte givetvis att det var ett mycket märkligt svar, ofta så gällde det rekryteringen till sommarvikarier som varje år påbörjades alldeles för sent.

Samma sommar så dök den första behovsanställde väktaren upp, vi hade väldigt svårt att kommunicera med honom för han pratade ett annat språk. Andra väktare som körde samma runda som honom hade ungefär en timmes rast, han hade 3 timmars rast, vad han gjorde under sitt arbetspass blev nog ingen klok på men kunderna fick nog inte utfört det som de betalade för. Han försvann sedan när sommaren var slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in