Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-13, 13:15
Medlem
styckets avatar
Nej inte alltid men det ligger något i det att kvinnor lättare blir ytliga och materialistiska osv. Fåfänga som man brukar säga.
Citera
2025-09-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det finns genom tiderna filosofer och författare som menar att bara män kan känna riktig kärlek till sin partner, och att kvinnor enbart kan älska attribut som social status, rikedom och våldskapital.

Topic: vad anser ni om det?

jag tror det handlar om trygghet?
Citera
2025-09-13, 13:30
Medlem
PerniWhas avatar
Absolut att du och dina filosofer är något på spåren här ts.
Citera
2025-09-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Kvinnor älskar sina barn så som män älskar sina kvinnor, det vill säga villkorslöst.

Tror man gjort kvinnor på det sättet så att när hennes make dör kan hon enkelt gå vidare och hitta en annan man.

Insiktsfullt.
För inte så länge sedan (evolutionsmässigt sett) var mäns snittålder mycket lägre än kvinnors. Och kvinnor kunde lätt bli beroende av en stark försvarare om något hände som gjorde att hon inte hade skyddet av en socialt sammanhållen grupp.
Och:
Det ger samtidigt en anledning till att mannen älskar kvinnan på det sätt du beskriver. Hans gener får större chans att föras vidare om han försvarar sin kvinna trots att han då riskerar svåra skador eller död.

Intressant teori
Citera
2025-09-13, 14:02
Medlem
Undrar vad det är för attribut jag älskar. Jag struntar i rikedom, social status och tycker våldsamma killar är oattraktiva. Är det ungdom och utseende som jag älskar?
Dom kvinnor som tar hand om sina sjuka makar, varför gör dom det ifall dom inte älskar dom? Är det för att slippa lägga pengar på demens- eller äldreboende?
Citera
2025-09-13, 14:09
Medlem
triptykens avatar
Ja det var riktigt korkat sagt av dom...

Är det nåt som kommer från Y-kromosomen påstår dom eller är det liksom en magisk ande som letar kuk och då går in och sprider litet kärleksförmåga?

Oberoende vad TS, orsaken varför du är olycklig är inte kvinnors fel, det är ditt.
Citera
2025-09-13, 14:33
Medlem
Skulle vilja säga istället att det är kvinnor som älskar på riktigt
Med tanke på att det statistiska visar att männen oftare går vidare direkt till en ny partner vid separation
Citera
2025-09-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionQueen88
Undrar vad det är för attribut jag älskar. Jag struntar i rikedom, social status och tycker våldsamma killar är oattraktiva. Är det ungdom och utseende som jag älskar?
Dom kvinnor som tar hand om sina sjuka makar, varför gör dom det ifall dom inte älskar dom? Är det för att slippa lägga pengar på demens- eller äldreboende?
Så är det säkert. Inte nog med att vi är odugliga på allting och är oförmögna att känna kärlek, vi är ena snikna jävlar med. Precis alla av oss utan undantag.
Citera
2025-09-13, 14:48
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Det finns genom tiderna filosofer och författare som menar att bara män kan känna riktig kärlek till sin partner, och att kvinnor enbart kan älska attribut som social status, rikedom och våldskapital.

Vilka filosofer syftar du på, mer exakt?!
Det är bara hittepå. Jag älskar min man, mer än livet självt. Social status? Dataspelsnörd som älskar Star Wars, men dock jävligt het. Rikedom? Njaa, han kör en Honda från 2019. Våldskapitalet lyser med sin frånvaro.
Citera
2025-09-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Nej inte alltid men det ligger något i det att kvinnor lättare blir ytliga och materialistiska osv. Fåfänga som man brukar säga.

Och du är inte ytlig och materialistisk menar du?
Du skulle gärna dejta en medioker 30+ kvinna som inte ör oskuld?

Alla är ytliga i början. Man faller för ett utseende, en doft osv.

Men i slutändan är det genuin kärlek som betyder någonting.

Du vill ha henne inledningsvis för att hon är en söt 22 årig oskuldsfull snygging. Dvs. Du faller för det ytliga. Men efterhand är det hennes personlighet och charm som gör dig kär. Och ert samspel etc etc som gör dig genuint kär.

Och samma för henne. Inledningsvis blir hon intresserad av dig för att du är snygg och världsvan med fin social status. Dvs. Ytliga saker.

Men i slutändan, när hon känner dig och älskar dig. Så är det genuin kärlek hon kommer känna för dig.
Citera
2025-09-13, 15:09
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:

Om en kvinna lustar efter en man mer än vad han gör mot henne då? Då finns ju alla bitar på plats för riktig kärlek. Sen är ju social status m.m något som är viktigt för kvinnor. Men det blir ju inte mindre kärlek av det. Sålänge personen i fråga är viktig för dig också.
Citera
2025-09-13, 15:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är förmodligen riktigt att mäns och kvinnors kärlek generellt ser mycket olika ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in