2025-09-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Vilka banker och godkände dom det? Eller vad kolla dom på när dom bevilja bolånet/lånelöftet?

Med SBAB så hade jag ett jättelånelöfte. Men jag tjänade ganska mycket året innan jag köpte också. Det påverkar såklart en del. Men jag hade inget kapital att prata om då jag gått från ganska fattig till att ha en väldigt hög lön ganska snabbt.
Citera
2025-09-14, 01:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Med SBAB så hade jag ett jättelånelöfte. Men jag tjänade ganska mycket året innan jag köpte också. Det påverkar såklart en del. Men jag hade inget kapital att prata om då jag gått från ganska fattig till att ha en väldigt hög lön ganska snabbt.

Tänker främst, om man tar ett medlemslån på Svea t ex, det har jag gjort förut och amorterade 1000 lapp i månaden. Men borde inte själva banken som lånar ut för bolånet kunna ändra sig till Nej
Citera
2025-09-14, 12:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej

Jag sålde mitt radhus för par månader sedan, och fick flytta till en hyreslägenhet. Detta passar inte alls då vi är vana att ha leksaker, studsmatta osv.

När jag köpte radhuset, tog jag ett medlemslån och sålde av min gamla lägenhet.

Dock verkar det svårare idag, knappt jag får lånelöfte trotts att jag hade bra kapital. Nu har jag behövt röra i sparkapitalet under semestern, vilket ger mig ångest. Har ca 200 000 kr kvar på sparkontot

Jag undrar härmed om man kan ta en privatlån/medlemslån för att kunna få ett bolån. Känner att jag gärna vill börja investera i ett hus och inte bara slänga bort alla pengar på en skiten hyresrätt. Visst, VA ingår, värme ingår men vad gör de när hyran ligger på 10 000:-. Hade kunnat amortera av med dom cashen istället och haft ett hem där jag trivdes.

Har ni några tips hur man kan gå tillväga. Kikar just nu på ett hus för 1,5 miljoner och vill helst inte lägga in hela sparkontot, vilket diffar med ca 90 000 kr

Tacksam för tips och råd mvh

Hur mycket tjänar ni i hushållet ihop före skatt? Ta det gånger 4,5 så får ni en ungefärlig siffra på hur stort bolån banken kommer ge er.

Sedan var du nog egentligen inte tvungen att nalla från sparkontot på semestern men det var väl kul att göra det?
Citera
2025-09-14, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur mycket tjänar ni i hushållet ihop före skatt? Ta det gånger 4,5 så får ni en ungefärlig siffra på hur stort bolån banken kommer ge er.

Sedan var du nog egentligen inte tvungen att nalla från sparkontot på semestern men det var väl kul att göra det?

Min sambo har kronofogden på sig så hon får inte ta lån tyvärr 😅 Ja lätt att vara efterklok, hade 500 000:- först men betala av lite andra lån och sådär. När det kommer oväntade räkningar och semester mer 3 barn kostar
Citera
2025-09-14, 16:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Min sambo har kronofogden på sig så hon får inte ta lån tyvärr 😅 Ja lätt att vara efterklok, hade 500 000:- först men betala av lite andra lån och sådär. När det kommer oväntade räkningar och semester mer 3 barn kostar

Ok, vad har du för årslön före skatt då?
Du kan räkna med att få låna 4,5 gånger din årslön,
Citera
2025-09-14, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ok, vad har du för årslön före skatt då?
Du kan räkna med att få låna 4,5 gånger din årslön,

Ca 410 000 per år men då har jag inte räknat med Ob tillägg och semsterersättBing och bonusar med mera
Citera
2025-09-14, 19:09
Medlem
Har man handlat upp kapitalet under en enda semester så behöver man kanske titta över det innan det ska lånas.

Ok, ser nu att en del gick till att lösa andra lån. Det kanske var bra men du borde i så fall kunnat spara det du då slapp i ränta och amorteringar
Citera
2025-09-14, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Har man handlat upp kapitalet under en enda semester så behöver man kanske titta över det innan det ska lånas.

Ok, ser nu att en del gick till att lösa andra lån. Det kanske var bra men du borde i så fall kunnat spara det du då slapp i ränta och amorteringar

Pengarna flyger iväg mer i hyresrätt än i en villa där man trotts allt får tillbaka pengarna när man säljer. Nu kastar man bara pengar i sjön till nån rik kapitalistjävel som köpt upp lägenhetenshus och skiter i hur lägenheten ser ut. Har t ex svartmögel i garaget, ingen köksfläkt och det pröjsar man 9200:- för. Hade jag varit smart och köpt nåt annat direkt så hade man kunnat haft ett slott men fick ta det första bästa alternativet till boende.

Sen kan vissa banker vara extremt svåra att ha att göra med trotts en kontantinsats. Banken jag hade bolån på nekade mig och det pga en tidigare cancersjukdom som de tydligen blev skeptiska för
Citera
2025-09-15, 11:18
Medlem
Citat:
Pengarna flyger iväg mer i hyresrätt än i en villa där man trotts allt får tillbaka pengarna när man säljer.
Vad bra, då har ni ju jättemycket pengar kvar från er tid i radhus. Köp hus kontant för allt ni sparade ihop innan ni flyttade till en bostad där pengar bara flyger och far.

Ni har inte råd.
Citera
2025-09-15, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Vad bra, då har ni ju jättemycket pengar kvar från er tid i radhus. Köp hus kontant för allt ni sparade ihop innan ni flyttade till en bostad där pengar bara flyger och far.

Ni har inte råd.

Stod med dubbla hyror, och massa annan skit men ja jag fick plus, men köpte radhuset billigt och sålde det för ungefär samma pris. Radhuset var också en bostadsrätt där man betalade för VA för 20000:- Per år och en samfällighetsavgift på 6200:-. Fanns en anledning till att jag sålde, för det var inte lönsamt, men trotts allt gick jag 80 tusen plus efter skatt och mäklararvode
Citera
2025-09-15, 18:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer

Ni har inte råd.

Och jag hade dessutom ett topplån på förra bostaden, men som sagt, det var inbakad i ett lån så amortera runt 2000:- för allt, fast ränta på 1,5% och topplånet 5,6%
Citera
2025-09-16, 18:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ca 410 000 per år men då har jag inte räknat med Ob tillägg och semsterersättBing och bonusar med mera

Då lär det inte bli några som helst problem med bolånet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in