2025-09-13, 11:52
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Är ju som att säga kungen fast på engelska, fast istället för att säga the king så säger man det i bestämd form på svenska, king-en. Det rimmar bra i munnen att säga det, precis som att man säger cashen till pengarna, "var har du cashen?". Skulle man däremot säga queen, då säger man ju inte queenen utan bara queen, då det inte rimmar lika bra i munnen. Det har väl blivit ganska normalt att använda ett och annat engelskt ord när man pratar svenska då det spicar upp språket lite då det blir torrt och tråkigt att bara prata grammatiskt rätt svenska hela tiden.

Det låter fruktansvärt pinsamt och desperat att blanda in engelska i svenska språket.
Citera
2025-09-13, 16:01
Medlem
Ilimitados avatar
Kingen använde skolungdomar redan på 90-talet. Skulle tro att det kommer från hiphop/skateboardkulturen som var väldigt populär då.
Citera
2025-09-13, 16:14
Medlem
Extremt svårt att svara på.
Språkforskare världen över häpnar fortfarande över hur avancerat uttrycket är. Det tycks röra sig om något långt mer sofistikerat än det vulgära “boysen” och det ekonomiskt triviala “cashen”.
En tes är att svaret finns inskrivet i runor från järnåldern, texter som ännu ingen lyckats knäcka. Arkeologer rapporterar att fragment av uttrycket kan anas på en runsten i Uppland, där det sägs stå “Han va kingen”. Tyvärr är inskriptionen så otydlig att det lika gärna kan betyda “han vann i kubb”.

Själv tror jag bara att det är svengelska men jag är ingen expert.
Citera
2025-09-13, 16:59
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Kingen använde skolungdomar redan på 90-talet. Skulle tro att det kommer från hiphop/skateboardkulturen som var väldigt populär då.
Jag tror mer att det kommer ifrån att 12-åringar tycker att det är coolt med engelska som "dom pratar flytande nu". Att kalla någon för "king" var inte en grej inom någon av dom subkulturerna då dom är något av kontrakulturer som gjorde allt för att vara egna.

Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Minns "fan va king" "kingit" från tidigt 90 tal
Ja, för mig var det en mellanstadiegrej.
Senast redigerad av Fanten 2025-09-13 kl. 17:13.
Citera
2025-09-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag undrar om det är från någon särkild tv serie eller så?
Upptäckte att normies på jobbet använder uttrycket, så det känns som att det måste vara något mainstream media.

Ping pong kingen är ju en riktig Dunderrulle
Citera
2025-09-13, 18:03
Medlem
Från språket engelska.
Citera
2025-09-13, 18:05
Medlem
Jaha det är något sådant att kungen var i England och blev kallad kingen i tv rutan
Att han vart kingen med svenska folket?
Citera
2025-09-13, 18:18
Medlem
Kinaskis avatar
Första gången jag kan minnas att jag hörde det var en göteborgare i bekantskapskretsen som sa om en snubbe att han var "kingen". Så jag pekar mot Göteborg. Det här kan ha varit närmare tio år sen.
Citera
2025-09-22, 19:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Hade en kusin från Jämtland, som använde uttrycket redan på åttiotalet, när han var i tioårsåldern. Då menade han inte Elvis, utan att någon var bäst på något.

Min farsa är född i de trakterna i början av fyrtiotalet, och han säger "kingen" om Elvis och "chucken" om Chuck Berry. Jag tror helt enkelt att det var smeknamn och slanguttryck från tiden innan engelska blev en naturlig del av slangen.

Första gången har hörde uttrycket i offentligheten, var i samband med filmen "Ping Pong Kingen", 2008. Den utspelar sig för övrigt i Norrbotten, så "kingen" verkar höra hemma i Norrland.
Citera
2025-09-22, 19:46
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Hade en kusin från Jämtland, som använde uttrycket redan på åttiotalet, när han var i tioårsåldern. Då menade han inte Elvis, utan att någon var bäst på något.

Min farsa är född i de trakterna i början av fyrtiotalet, och han säger "kingen" om Elvis och "chucken" om Chuck Berry. Jag tror helt enkelt att det var smeknamn och slanguttryck från tiden innan engelska blev en naturlig del av slangen.

Första gången har hörde uttrycket i offentligheten, var i samband med filmen "Ping Pong Kingen", 2008. Den utspelar sig för övrigt i Norrbotten, så "kingen" verkar höra hemma i Norrland.

Rocksångaren Jerry Lewis brukade uttala "Chucken" på samma sätt som fastspänningsanordningen för roterande verktyg. Åtminstone när jag var något yngre uttalades det ordet med ett grövre, lite gutturalt sje-ljud. Jag vet inte hur det förhåller sig med den saken nu.
Citera
2025-09-22, 23:49
Medlem
oarligs avatar
- Gustav Vasa was the king of Sweden for a long time.
Citera
2025-09-23, 09:59
Medlem
schizophrenias avatar
Bert-Ove "Kingen" Isaksson var en duktig bandy- och fotbollsspelare i Luleå SK. Smeknamnet ifråga hade han redan under sin aktiva tid på 1950-talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lule%C3%A5_SK

https://www.luleasportklubb.se/Docum...336521/2356840

https://www.facebook.com/groups/lule...0825498349764/

https://sargvakten.se/trettonhelgen-2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här