Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-14, 14:17
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Oisin Cantwell har rätt i att nödvärnsrätten är mer långtgående än vad de flesta tror. Finns en tråd om en drängfull kille som blev utkörd från en fest (som jag inte hittar). I dörren säger han till den betydligt större killen och nyktrare som kör ut honom "Men om jag inte går vad ska du göra åt det?" varpå han får flera knytnävsslag i ansiktet och däckar. Resulterar i krossat okben och massor med stygn. Anmäler honom för misshandel men han hävdar nödvärn ("jag kände mig hotad") och frias helt.
Ren BS. I ett internationellt perspektiv är svens nödvärnsrätt svag.
Citera
2025-09-14, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Ren BS. I ett internationellt perspektiv är svens nödvärnsrätt svag.

Kan du belägga det?
Citera
2025-09-14, 18:41
Avstängd
Pungsvings avatar
Citat:
Menar Cantwell att nödvärnsrätten för hederliga människor ska anpassas efter hur kriminella gäng hanterar varandra? Det låter helt sinnessjukt.
Det är du som är sinnessjuk som inte kan ta till dig information sakligt.
Citera
2025-09-14, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Det är du som är sinnessjuk som inte kan ta till dig information sakligt.
Jag ställde en fråga. Dumma inavlade jävla missfoster.
Citera
2025-09-14, 21:54
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Oisin Cantwell har rätt i att nödvärnsrätten är mer långtgående än vad de flesta tror. Finns en tråd om en drängfull kille som blev utkörd från en fest (som jag inte hittar). I dörren säger han till den betydligt större killen och nyktrare som kör ut honom "Men om jag inte går vad ska du göra åt det?" varpå han får flera knytnävsslag i ansiktet och däckar. Resulterar i krossat okben och massor med stygn. Anmäler honom för misshandel men han hävdar nödvärn ("jag kände mig hotad") och frias helt.
Även om nödvärnsrätten är ganska långtgående så faller den på att de flesta människor inte har verktygen att försvara sig med.

Att man får skjuta nån som attackerar en i sitt hus hjälper inte speciellt mycket om man inte får äga en pistol att skjuta med.
Citera
2025-09-14, 22:06
Avstängd
Pungsvings avatar
Citat:
Jag ställde en fråga. Dumma inavlade jävla missfoster.
Uppfattat.
Citera
2025-09-14, 22:16
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Menar Cantwell att nödvärnsrätten för hederliga människor ska anpassas efter hur kriminella gäng hanterar varandra? Det låter helt sinnessjukt.

Ok som svar: nej det är inte det han menar.

Det han verkar påstå är att alla lagar är potentiella problem. Det är därför nya lagar tar tid. Nödvärn är svårt eftersom flera kan påstå nödvärn även i fall där det verkligen inte hör hemma.

Som han påpekar, med exempel i texten, är att Svensk nödvärnsrätt är rejält tilltagen - även internationellt sett är vi ett av länderna långt ut på sidan "du för mörda den som vill mörda dig". Att utvidga den lagen på sättet som Strömmer påpekar är han rädd kommer bara vara positivt för dom med enormt våldskapital (gängmedlemmar).
Citera
2025-09-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Även om nödvärnsrätten är ganska långtgående så faller den på att de flesta människor inte har verktygen att försvara sig med.

Att man får skjuta nån som attackerar en i sitt hus hjälper inte speciellt mycket om man inte får äga en pistol att skjuta med.

Korrekt. Därför är en utökad nödvärnsrätt meningslös för de flesta laglydiga medborgare. Precis som Cuntwell skriver kommer de med skjutvapen till hands (gängmedlemmar) att ha mest nytta av den.
Citera
2025-09-14, 22:27
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Korrekt. Därför är en utökad nödvärnsrätt meningslös för de flesta laglydiga medborgare. Precis som Cuntwell skriver kommer de med skjutvapen till hands (gängmedlemmar) att ha mest nytta av den.
Det är väldigt många laglydiga människor som är jägare och sportskyttar och har vapen hemma. Stärkt nödvärnsrätt är bra för dem, men det är orättvist att inte alla kan försvara sig med vapen.
Citera
2025-09-14, 22:34
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok som svar: nej det är inte det han menar.

Det han verkar påstå är att alla lagar är potentiella problem. Det är därför nya lagar tar tid. Nödvärn är svårt eftersom flera kan påstå nödvärn även i fall där det verkligen inte hör hemma.

Som han påpekar, med exempel i texten, är att Svensk nödvärnsrätt är rejält tilltagen - även internationellt sett är vi ett av länderna långt ut på sidan "du för mörda den som vill mörda dig". Att utvidga den lagen på sättet som Strömmer påpekar är han rädd kommer bara vara positivt för dom med enormt våldskapital (gängmedlemmar).
Tack. Men det stämmer inte riktigt. Du får inte mörda den som vill mörda dig. Det vore nåt för gängmedlemmarna! Du får mörda den som försöker mörda dig. Det är inte en särskilt unik rättighet i ett komparativt perspektiv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in