2025-09-12, 10:56
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Intressant teori där!

L har en sjukligt grandios självbild som inget annat parti har.
En imbillad moralisk överlägsenhet som bygger på att en liberal är finare än alla andra.

Detta gör att Mohamsson inte ens förstår det bisarra i att som tvåprocentsparti avfärda SD som är tio gånger större.

Alla borgerliga partier minskade i senaste valet och utan stödet från SD hade det aldrig blivit en borgerlig regering.
Det kan man tycka vad man vill om men en smula ödmjukhet av L inför detta faktum vore klädsamt.

Jag skulle vilja vända på resonemanget om stödröstande och be de återstående liberala väljarna att stödrösta på andra partier istället!

Liberalerna har historiskt gjort avgörande insatser för demokrati, företagande och välfärd i Sverige men nu har de slutgiltigt gjort sig själva helt irrelevanta.
Så är det, problemet har funnits i 25 år, finns en bunt äldre högt upp i L:s ledning som ser L som ett stort och betydelsefullt parti men i själva verket har inte L varit inblandat i något intressant sedan de var "skolpartiet" på 90-talet som med sina lösningar som betygssystem och friskola tvärtom oavbrutet sänkte skolans resultat.

L har inte lyckats hitta någon ny fråga efter Skolan och det är därför de är marginaliserade. Jag vet verkligen inte vad de vill. Om man då lägger till "vad vill ni med SD" som fråga utan svar så går det bara inte att rösta på dem.
Citera
2025-09-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
Landets stödröstare avgör förmodligen om den sittande regeringen eventuellt kommer att sitta kvar.

Så kommer du att stödrösta kvar Liberalerna?

Hur resonerar du?

Har partiets åsikt om att SD ska ha eller inte ha ministrar någon betydelse?

Känns det ansvarsfullt att ha ett sådant inflytande?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...a-i-regeringen

Enligt SVT:s uppgifter ska Liberalernas partistyrelse samlas i slutet av september. Man väntas då ta fram sitt svar på om partiet ska ändra hållning och acceptera en regering med sverigedemokratiska ministrar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...gedemokraterna

Snart tre månader har gått sedan Liberalerna bytte partiledare, men det syns ingen Simona Mohamsson-effekt bland svenska väljare. I september får partiet 2,4 procent vilket ligger nära bottennoteringen 2,3 procent från november 2021, enligt SVT/Verian.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksda...i_Sverige_2022
Riksdagsvalet i Sverige 2022

Liberalerna

Röster: 298 542

Andel: 4,61 %

Föregående val: 5,49 %

I kategorin ”gräva sin egen grav” så är det väl L och C som leder stort. Finns väl en risk för att mitt parti KD ryker oxå, tyvärr.

Om 10år så kommer politiken se annorlunda ut, nya partier som inte har ”förstöra landet” på agendan. Eller så kommer de etablerade partierna att få tänka om ordentligt om de ska vara kvar.
Citera
2025-09-12, 11:09
Medlem
Graavargs avatar
Den svenska blockpolitiken och den pendeleffekt som den medför är i sig skadligare för landet än ett enda enskilt partis politik.

Pendlingen mellan "vänster" och "höger" tvingar också bort ALLA partier från den politiska mitten, dvs. där majoriteten av de svenska väljarna finns (per definition). Det polariserar inte bara politiken utan också samhället, lagstiftningen och alla politiska beslut.

Att aldrig få en regering som faktiskt omfattar majoriteten av väljarnas åsikter, också om regeringen fått majoriteten av väljarnas röster, skadar demokratin i sig genom att förtroendet minskar.

Och det är de små partier som inte klarar sig på egen hand som upprätthåller blockpolitiken. Deras enda chans att komma in i riksdagen och få vara med och bestämma är med hjälp av "stödröstning", vilket både skapar och upprätthåller "block". De kan inte föra en egen politik, eftersom de är beroende av att få stödröster från större partier. Och med ett "block" väl på plats så röstar en del av Sveriges befolkning inte på sitt naturliga politiska val, utan taktikröstar för att det "blocket" ska ha en chans att få makten.

Det normala i västerländska demokratier (som inte kör någon version av ett tvåpartisystem) är att man bildar regering EFTER valet, med VALRESULTATET (dvs. väljarnas röster) som grund. I Sverige har vi lyckats få till ett vansinnigt system där man bildar regering FÖRE valet, och vi får bara två regeringsalternativ att rösta på. Eftersom det sker enligt ett demokratiskt system kan man inte kalla det för odemokratiskt, men eftersom det kraftigt påverkar vilket utslag våra röster ger så är det definitivt anti-demokratiskt. Det kan också ses som anti-demokratiskt ur den synvinkeln att det leder till att många väljare låter bli att rösta (eftersom det bara finns ett A- eller B-alternativ vem man än röstar på) eller att ännu fler väljare "gör sin medborgerliga plikt" och slentrianröstar på samma alternativ år efter år, utan att ens kolla vad de stör för och vilka alternativen är (vilken på sätt och vis är motsatsen till "representativ demokrati", att rösta på en kandidat som speglar ens egna åsikter).

Det bästa skulle vara att förbjuda blockbildning, eftersom de mindre partierna då skulle kunna agera självständigt och EFTER valet välja om de vill eller inte vill ingå i regeringen (om de tillfrågas av det regeringsbildande partiet). Men det är omöjligt (och odemokratiskt), så det nästbästa alternativ 2 är att rensa bort dem. Det är varför det finns en 4%-spärr, den har en grundläggande demokratisk funktion genom att förtydliga regeringsbildningen.

Men nu sätter vi idiotiska väljare 4%-spärren ur funktion och sabbar vår demokrati för att få in ett visst "block" till makten. Och inte nog med det, det här anti-demokratiska sabbandet omfattas, påhejas och t.o.m. organiseras av de större partier som vill komma åt makten.

Det här gör sammantaget moderna svenska riksdagsval till en travesti av sann demokrati, och det är nåt som varken förekommer eller skulle vara tänkbart när våra nordiska grannländer röstar om vilken regering de ska ha. Det är "bara i Sverige" man skjuter sin egen demokrati i foten på det här viset.
Citera
2025-09-12, 11:12
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du får dock lägga till C som potentiellt Höger-parti, och deras nya partiledare Hatt, som verkat i det lilla för att SD kanske ska kunna sitta i regering men då sitter inte C i regeringen. De bara stödröstar.

Om C byter sida i regeringsfrågan så behövs inte L och vi säger Hej då till dem efter 150 år. L har inte behövts på 60 år enligt mig, alla andra partier har övertagit liberalismen som är världens bästa politiska inriktning.

Positivt om det stämmer, men vad baserar du det fetade på?

Har för mig att både L och C kan komma att behövas men har inte superkoll på siffrorna.

C är värre än L enligt mig (mot kärnkraft, Öresundsbron, EU och allt möjligt annat sunt). Med det sagt så hade jag gärna sluppit båda, och gärna även KD, men det är tyvärr inte möjligt utan alla fyra borgerliga partier behövs utöver SD.
Citera
2025-09-12, 11:15
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReverseFlash
Positivt om det stämmer, men vad baserar du det fetade på?

Har för mig att både L och C kan komma att behövas men har inte superkoll på siffrorna.

C är värre än L enligt mig (mot kärnkraft, Öresundsbron, EU och allt möjligt annat sunt). Med det sagt så hade jag gärna sluppit båda, och gärna även KD, men det är tyvärr inte möjligt utan alla fyra borgerliga partier behövs utöver SD.
https://www.expressen.se/kronikorer/...ktiskt-for-sd/

Vi borde egentligen rensa våra skräppartier MP L C på en gång, de har haft sin bästa tid. De har inte ens kvar samma röstare som förut eftersom de helt bytt inriktning.

Tyvärr förfaller demokratin i de flesta länder genom att fler och fler småpartier skapas och jag ser ingen lösning här. Fullt kaos med småpartier i massor med länder som Holland, Frankrike, UK, Tyskland.
Citera
2025-09-12, 11:21
Medlem
Gosifs avatar
L faller bara mer och mer sedan dom bytte namn.
Citera
2025-09-12, 11:22
Medlem
Man kan ju undra om Liberalerna överhuvudtaget fattar att de spelar ett politiskt riskspel här. Att svinga pendeln mellan 'aldrig SD' och plötsligt vara öppen för samarbete bara för att hålla sig flytande känns inte direkt som en stolt position, snarare desperat. Jag är nyfiken på hur många av deras väljare som faktiskt kommer att stå kvar när de väljer sida i den här frågan, det blir intressant att se om Simona Mohamsson kan vända trenden eller om det bara blir ännu ett bevis på partiets förfall.
Citera
2025-09-12, 11:22
Medlem
När ett 2,5%-parti ska ha åsikter om ett 21%-parti. Ja, då vet man att det rör sig om ett sinnessjukt parti.

R.I.P L!
Citera
2025-09-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
Landets stödröstare avgör förmodligen om den sittande regeringen eventuellt kommer att sitta kvar.

Så kommer du att stödrösta kvar Liberalerna?

Hur resonerar du?

Har partiets åsikt om att SD ska ha eller inte ha ministrar någon betydelse?

Känns det ansvarsfullt att ha ett sådant inflytande?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/l...a-i-regeringen

Enligt SVT:s uppgifter ska Liberalernas partistyrelse samlas i slutet av september. Man väntas då ta fram sitt svar på om partiet ska ändra hållning och acceptera en regering med sverigedemokratiska ministrar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...gedemokraterna

Snart tre månader har gått sedan Liberalerna bytte partiledare, men det syns ingen Simona Mohamsson-effekt bland svenska väljare. I september får partiet 2,4 procent vilket ligger nära bottennoteringen 2,3 procent från november 2021, enligt SVT/Verian.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksda...i_Sverige_2022
Riksdagsvalet i Sverige 2022

Liberalerna

Röster: 298 542

Andel: 4,61 %

Föregående val: 5,49 %

Om det går att hålla kvar Liberalerna är svårt att svar på men enligt min egen uppfattning är det önskvärt eftersom politiken förskjutits mot kanterna de senaste 20 åren polariseringen är enorm.
Politiken borde söka sig mer mot mitten igen om samhället skall kunna utvecklas.
Nu ligger ju Vänstern och SD i varsin skyttegrav mot varandra och därför blir ingenting gjort bara en djävla pajkastning hela tiden ( ja mina värderingar är liberala tyvärr står inget liberalt parti riktigt upp för dessa värderingar idag ) men man kan ju inte sluta hoppas.
Citera
2025-09-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Det är dags för liberalerna att tacka för sig. Det lär inte bli några stödröster på detta onödiga parti.
Ingen borglig väljare vill riskera att kasta bort sin röst. Kan tänka mig att även vissa L-väljare resonerar på samma sätt.
Jag tror att offentliganställda L-are har redan lämnat för S. Invandrarkramare och ta-emot-fler-afghaner människor. Det tåget har gått och L kan inte locka tillbaka dem med annat än att lova att öppna gränserna helt och hållet.

L är ett parti utan politik. Vem vet ens vad partiet står för? Det enda partiet har tjatat om i åratal är "skolan", men inte ens det har de klarat av att hantera.
Citera
2025-09-12, 11:55
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
https://www.expressen.se/kronikorer/...ktiskt-for-sd/

Vi borde egentligen rensa våra skräppartier MP L C på en gång, de har haft sin bästa tid. De har inte ens kvar samma röstare som förut eftersom de helt bytt inriktning.

Tyvärr förfaller demokratin i de flesta länder genom att fler och fler småpartier skapas och jag ser ingen lösning här. Fullt kaos med småpartier i massor med länder som Holland, Frankrike, UK, Tyskland.

Intressant!

M hade, som sagt, gärna fått styra Sverige ensamt för min del. men det är inte görligt och därför får vi hoppas att C/L/KD klarar spärren.

Förstår inte vad det har med förfall av demokratin att göra men det är OT i tråden.
Citera
2025-09-12, 12:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Det bästa är förstås att SD+M+KD gemensamt går ut och deklarerade att de förpassar L till soptippen och att det är uteslutet att samarbeta med dem. Då skulle de få väljare som är kvar tvingas välja block.

Det vore det bästa rent demokratiska, att väljarna får ta ställning till höger eller vänster och får sedan leva med konsekvenserna av sitt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in