2025-09-12, 06:10
Medlem
Jag skulle vilja höra med er som har erfarenhet av dessa ställen om hur det är och hur en arbetsdag ser ut?
Googlade lite och såg att man typ har rast varannan timme på ICA och att man inte sitter mer än 1,5 timme i kassan.

Så hur är det? Är det väldigt olika över landets olika butiker?
Hur ser en "vanlig" arbetsdag ut?
Hur ofta jobbar man helg och många kvällspass kan det bli på en vecka?
OB har jag hört är ganska skapligt inom handels.

Hur som helst. Idag vikarierar jag inom vården men vill dryga ut timmarna med vikariat på andra ställen, tex inom dessa butiker. Ingen aning om ifall det är svårt att få timjobb.
Citera
2025-09-12, 06:22
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det kan nog vara rätt kul, man kan nog variera mycket vad man vill göra och vad man duktig på med tanke på så stort, det säljs ju inte bara livsmedel utan massa annat.
Citera
2025-09-12, 07:25
Medlem
Nu är det över 10 år sen jag jobbade i butik. Men jag upplevde klar skillnad på stora och små butiker. Stora butiker, likt Maxi, hade i alla fall då mer renodlade kassatjänster eller plock-/beställningstjänster. Så du jobbade antingen eller.

I mindre butiker var det mer varierande då det var färre som jobbade samtidigt. Då var det typ 2h kassa, 2 h golv, 2h kassa, 2h golv osv.

På mitt jobb jobbade de flesta varannan helg där varannan av dessa var morgon respektive kväll. Kvällar och dagtid på veckodagarna var väldigt varierande. Vissa veckor flera kvällar, vissa bara någon enstaka. Där kunde vi ge önskemål.
Citera
2025-09-12, 08:22
Medlem
67arigGubbes avatar
Son sonen jobbade på ica och deras ob är rtt saftig.

Googla handelsavtalet så får du upp det.
Citera
2025-09-12, 11:52
Medlem
RiverStyxs avatar
Av de olika extrajobben jag hade i ungdomen och studentåren var det bästa då jag jobbade i matbutik. Inte en stor som en Maxi eller stor Coop utan jag jobbade i en områdesbutik (storlek ca ICA Supermarket). Det var omväxlande och timmarna gick fort och om man extrajobbar så får man ofta kvällar och helger och då är Handels avtal riktigt bra med fin OB. En del unga snygga tjejer som kolleger skadade inte.

Största nackdel: vissa kunder är helt enkelt för jävliga mot butikspersonal, som om de ser ner på dem eller har någon slags önskan att jävlas eller vara nedlåtande mot dem.
Citera
2025-09-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetsomenget
Nu är det över 10 år sen jag jobbade i butik. Men jag upplevde klar skillnad på stora och små butiker. Stora butiker, likt Maxi, hade i alla fall då mer renodlade kassatjänster eller plock-/beställningstjänster. Så du jobbade antingen eller.

I mindre butiker var det mer varierande då det var färre som jobbade samtidigt. Då var det typ 2h kassa, 2 h golv, 2h kassa, 2h golv osv.

På mitt jobb jobbade de flesta varannan helg där varannan av dessa var morgon respektive kväll. Kvällar och dagtid på veckodagarna var väldigt varierande. Vissa veckor flera kvällar, vissa bara någon enstaka. Där kunde vi ge önskemål.

Håller med Har jobbat i jätte stor o en mellan o i den mellan brydde dom sig mer om att man mådde bra medans på den stora fick an känna sej som en robot lite
Citera
2025-09-12, 13:28
Medlem
Lätt att få jobb. Beror på men de som arbetat länge kan ibland välja tider bättre.
Citera
2025-09-12, 15:54
Medlem
AsaWads avatar
Satsa på Hemköp och Willys istället.
Där bjuder företaget på frukost varje morgon.

Ja, du får ju nöja dig med det som bjuds. Prylar som nått "bäst före" datum, men det är alltid ätbart.
Brukar finnas bröd, ost, skinka, gurka, tomat mm. Ibland juice och ägg.
Citera
2025-09-16, 03:55
Medlem
Är det ens möjligt att jobba i en större matbutik utan att sitta i kassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in