2025-09-11, 20:48
Medlem
DrDoaks avatar
Sveriges ingenjörer (hädanefter kallat SI här) är en fackförening för ingenjörer med högskole- eller universitetsexamen. När man läser runt här på Flashback så ser man att många verkar vara missnöjda med organisationen. Dels verkar organisationen inte driva frågor som faktiskt är av intresse för ingenjörer som yrkesgrupp, dels fokuserar organisationen på en massa woke-/värdegrundstrams.

När jag går in på deras hemsida hittar jag ett antal nyheter.

Ett oförklarat lönegap för kvinnor på ca 4% (SI). Någon hänsyn till skillnader i uttag av sjukdagar har (föga förvånande) inte gjorts.
Citat:
Män inom ingenjörsyrket har 9,6 procent högre genomsnittlig heltidslön än kvinnor. Efter hänsyn till faktorer som ålder, utbildning och befattning kvarstår ändå en oförklarad löneskillnad på 4,2 procent.

Utspel om fossila bränslen, en fråga som knappast rör ingenjörer mer än t.ex yrkeschaufförer (SI).
Citat:
Startskottet var en rapport som presenterades i november 2024. Den togs fram av AFRY Management Consulting på uppdrag av Sveriges Ingenjörer. Rapporten visade att det finns en stor potential till effektökning i det befintliga beståndet av vattenkraft i Sverige.

Utspel om att det utbildas för få ingenjörer. Många ingenjörer vittnar idag om en arbetsmarknad där det är jättesvårt att komma in (speciellt som ny), men enligt denna fackförening så är problemet att det inte utbildas ännu fler ingenjörer (SI).
Citat:
Alltför få ingenjörer tar examen från sina utbildningar och anslagen per student har urholkats under lång tid.

Artikel om satsning på elbilar pga. stigande elpriser. Inte ett enda kritiskt ord om nedläggningen av kärnkraften (SI).
Citat:
Stockholm har el- och effektbrist under särskilda timmar med höga priser, då belastningen på elnätet är som störst. Det leder till höga priser och skapar stora utmaningar för stadens elsystem.

Artikel som bl.a. beklagar sig över att det är svårt för ingenjörer att ta his sin importfru; ingen kritik lyfts mot att arbetsgivarna tar in tusentals ingenjörer till ett land där det finns gott om arbetslösa ingenjörer redan (SI).
Citat:
Samtidigt finns det utmaningar som måste hanteras; från svårigheter för medföljande att etablera sig, till det faktum att det kan vara komplicerat att leva utan personnummer eller bankkonto.

En avvikande artikel som för en gångs skull lyfter problemet med att ingenjörer har svårt att hitta jobb - men den handlar bara om sommarjobbarna. Alla ingenjörer som går arbetslösa efter examen verkar helt frånvarande i debatten (SI).
Citat:
Sveriges Ingenjörer tycker det är anmärkningsvärt att tusentals teknologer står utan sommarjobb med tanke på arbetsgivarnas prat om kompetensbrist och akuta behov av ingenjörskompetens.

En annan intressant observation är att ordförande Ulrika Lindstrand förekommer på väldigt många bilder. Man undrar ibland om det är en nyhetssida för ett fackförbund eller en medelålders kvinnas privata instagramkonto... Inte för att hon är ful eller klär sig illa, men det känns lite som att hon står mycket i centrum i deras nyhetsförmedling, och på ett sätt som jag inte känner igen från andra fackförbund. Själv har jag varit med i andra fackförbund och bilder på högsta/-e ledaren är faktiskt ganska ovanliga.

Det måste finnas en hel del ingenjörer här på Flashback som har åsikter om SI.
Tycker ni att min kritik är berättigad, eller är jag orimligt hård?
Har SI rätt när de påstår att det är önskvärt att fler blir ingenjörer?
Ska en fackförening ta ställning i frågor om klimatångest?
Har någon av er hört av sig till SI och kritiserat deras prioriteringar? Vad blev svaret?
Citera
2025-09-11, 20:53
Medlem
IanMcEwans avatar
Kan inte svara för lejonparten av frågeställningarna men beträffande att för få utexamineras har nog inget med hur svårt det är att få jobb att göra.

Problemet är nog snarare att många företag och bolag anlitar ingenjörer som inte gått klart utbildningen. De bra headhuntas nog således under utbildningen och börjar jobba direkt.
Citera
2025-09-11, 20:53
Medlem
SI existerar och jobbar för sin egen vinnings skull inte för sina medlemmar.
Med det menar jag att dom kämpar för att öka antalet ingenjörer så att dom får mer inkomster via fler medlemmar.

Dom jobbar inte för att befintliga medlemmar ska få högre löner.
Citera
2025-09-11, 21:03
Medlem
Glorfindels avatar
Min uppfattning är att SI på nationell nivå är fullständigt meningslös.

Det är, som du säger, lite märkligt att man vill att fler skall utbilda sig till ingenjörer samtidigt som dels det finns arbetslösa ingenjörer, men främst på grund av att många ingenjörer har arbeten, men det är arbeten som de är överkvalificerade för. Detta samtidigt som många (framför allt större) företag väljer att anställa ingenjörer från andra länder. Att de väljer att göra så är inte konstigt, det blir billigare och ingenjörer som flyttar till Sverige har betydligt mindre socialt liv (=mer arbetstid).

SI på lokal nivå (dvs på företaget) är oftast bättre, då det är "vanliga" ingenjörer som sitter där.

Sedan skall man också ha med sig att det är ingenjörerna själva som väljer vem som skall företräda dem. Dock är det oftast få som är villiga att engagera sig (som överallt i samhället).
Citera
2025-09-11, 21:11
Medlem
Fyra procents 'oförklarat' lönegap? Låter ju som en perfekt ursäkt för att kräva mer pengar, snarare än att faktiskt ta itu med eventuella problem. Man kan undra om de inte skulle kunna fokusera på att hjälpa sina medlemmar att bli bättre ingenjörer istället för att jaga osannolika procenttal och moraliska segrar.
Citera
2025-09-11, 22:21
Medlem
De får säkert för mycket pengar av mig men jag tycker det är tillräckligt värt. Har funderat på att gå ur några gånger dock.

Jag får:

-En bra lönestatistik att kolla på. Det har ändå legat till grund för mycket av min förståelse för vad jag kan förhandla. Detta är nog det viktigaste.

- rådgivning
>>>Fick tips en gång om ingångslön på ett ställe när jag frågade. Helt OK.
>>>Fick tips en gång om hur jag borde säga upp mig för att matcha dagar med nyanställning när det var massa högtider och helg osv. Skönt att fråga någon professionell istället för flashback.

-försäkring
>>> Teknat livförsäkring via deras erbjudanden som var bättre än alternativen

-Lån
>>> Visserligen inom alla saco tror jag, men skulle starta ett aktiebolag och behövde snabbt lite likvider typ ett par dagar. Fick bättre villkor med sacoavtalet hos min bank.
Citera
2025-09-11, 23:08
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Problemet är nog snarare att många företag och bolag anlitar ingenjörer som inte gått klart utbildningen. De bra headhuntas nog således under utbildningen och börjar jobba direkt.
Varför är det ett problem då? Om nu företaget tycker att en person är så bra att de hellre vill anställa dem än att de ska lulla runt i skolan så är vet väl en vinst för båda parter?
Citera
2025-09-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Sveriges ingenjörer (hädanefter kallat SI här) är en fackförening för ingenjörer med högskole- eller universitetsexamen. När man läser runt här på Flashback så ser man att många verkar vara missnöjda med organisationen. Dels verkar organisationen inte driva frågor som faktiskt är av intresse för ingenjörer som yrkesgrupp, dels fokuserar organisationen på en massa woke-/värdegrundstrams.

När jag går in på deras hemsida hittar jag ett antal nyheter.

Ett oförklarat lönegap för kvinnor på ca 4% (SI). Någon hänsyn till skillnader i uttag av sjukdagar har (föga förvånande) inte gjorts.

Utspel om fossila bränslen, en fråga som knappast rör ingenjörer mer än t.ex yrkeschaufförer (SI).

Utspel om att det utbildas för få ingenjörer. Många ingenjörer vittnar idag om en arbetsmarknad där det är jättesvårt att komma in (speciellt som ny), men enligt denna fackförening så är problemet att det inte utbildas ännu fler ingenjörer (SI).

Artikel om satsning på elbilar pga. stigande elpriser. Inte ett enda kritiskt ord om nedläggningen av kärnkraften (SI).

Artikel som bl.a. beklagar sig över att det är svårt för ingenjörer att ta his sin importfru; ingen kritik lyfts mot att arbetsgivarna tar in tusentals ingenjörer till ett land där det finns gott om arbetslösa ingenjörer redan (SI).

En avvikande artikel som för en gångs skull lyfter problemet med att ingenjörer har svårt att hitta jobb - men den handlar bara om sommarjobbarna. Alla ingenjörer som går arbetslösa efter examen verkar helt frånvarande i debatten (SI).

En annan intressant observation är att ordförande Ulrika Lindstrand förekommer på väldigt många bilder. Man undrar ibland om det är en nyhetssida för ett fackförbund eller en medelålders kvinnas privata instagramkonto... Inte för att hon är ful eller klär sig illa, men det känns lite som att hon står mycket i centrum i deras nyhetsförmedling, och på ett sätt som jag inte känner igen från andra fackförbund. Själv har jag varit med i andra fackförbund och bilder på högsta/-e ledaren är faktiskt ganska ovanliga.

Det måste finnas en hel del ingenjörer här på Flashback som har åsikter om SI.
Tycker ni att min kritik är berättigad, eller är jag orimligt hård?
Har SI rätt när de påstår att det är önskvärt att fler blir ingenjörer?
Ska en fackförening ta ställning i frågor om klimatångest?
Har någon av er hört av sig till SI och kritiserat deras prioriteringar? Vad blev svaret?

SI är en usel fackförening precis som du skriver. Man kan som ingenjör lika gärna gå med i Unionen vilket många också gör om de har bättre förankring lokalt på arbetsplatsen. Är ju i stort sett inkomstförsäkringen som är anledning till att vara med i facket överhuvudtaget.

Sedan har man för några år sedan haft uppe problemen med överskottet på ingenjörer under en kort tid men det varade inte länge utan sedan var det det vanliga tramset om brist igen. Det är väl helt enkelt svängdörrar mellan SI och svenskt näringsliv som gör att man inte tar tillvara medlemmarnas intressen utan mer fackpamparnas intressen.
Citera
2025-09-29, 13:12
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan81
Sedan har man för några år sedan haft uppe problemen med överskottet på ingenjörer under en kort tid men det varade inte länge utan sedan var det det vanliga tramset om brist igen. Det är väl helt enkelt svängdörrar mellan SI och svenskt näringsliv som gör att man inte tar tillvara medlemmarnas intressen utan mer fackpamparnas intressen.
På vilket sätt fungerar dessa svängdörrar? Finns det fackpampar inom SI som får mutor och uppdrag från näringslivet i utbyte mot att de säger att fler ska bli ingenjörer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in