Sveriges ingenjörer (hädanefter kallat SI här) är en fackförening för ingenjörer med högskole- eller universitetsexamen. När man läser runt här på Flashback så ser man att många verkar vara missnöjda med organisationen. Dels verkar organisationen inte driva frågor som faktiskt är av intresse för ingenjörer som yrkesgrupp, dels fokuserar organisationen på en massa woke-/värdegrundstrams.
När jag går in på deras hemsida hittar jag ett antal nyheter.
Ett oförklarat lönegap för kvinnor på ca 4% (SI). Någon hänsyn till skillnader i uttag av sjukdagar har (föga förvånande) inte gjorts.
Utspel om fossila bränslen, en fråga som knappast rör ingenjörer mer än t.ex yrkeschaufförer (SI).
Utspel om att det utbildas för få ingenjörer. Många ingenjörer vittnar idag om en arbetsmarknad där det är jättesvårt att komma in (speciellt som ny), men enligt denna fackförening så är problemet att det inte utbildas ännu fler ingenjörer (SI).
Artikel om satsning på elbilar pga. stigande elpriser. Inte ett enda kritiskt ord om nedläggningen av kärnkraften (SI).
Artikel som bl.a. beklagar sig över att det är svårt för ingenjörer att ta his sin importfru; ingen kritik lyfts mot att arbetsgivarna tar in tusentals ingenjörer till ett land där det finns gott om arbetslösa ingenjörer redan (SI).
En avvikande artikel som för en gångs skull lyfter problemet med att ingenjörer har svårt att hitta jobb - men den handlar bara om sommarjobbarna. Alla ingenjörer som går arbetslösa efter examen verkar helt frånvarande i debatten (SI).
En annan intressant observation är att ordförande Ulrika Lindstrand förekommer på väldigt många bilder. Man undrar ibland om det är en nyhetssida för ett fackförbund eller en medelålders kvinnas privata instagramkonto... Inte för att hon är ful eller klär sig illa, men det känns lite som att hon står mycket i centrum i deras nyhetsförmedling, och på ett sätt som jag inte känner igen från andra fackförbund. Själv har jag varit med i andra fackförbund och bilder på högsta/-e ledaren är faktiskt ganska ovanliga.
Det måste finnas en hel del ingenjörer här på Flashback som har åsikter om SI.
Tycker ni att min kritik är berättigad, eller är jag orimligt hård?
Har SI rätt när de påstår att det är önskvärt att fler blir ingenjörer?
Ska en fackförening ta ställning i frågor om klimatångest?
Har någon av er hört av sig till SI och kritiserat deras prioriteringar? Vad blev svaret?
När jag går in på deras hemsida hittar jag ett antal nyheter.
Ett oförklarat lönegap för kvinnor på ca 4% (SI). Någon hänsyn till skillnader i uttag av sjukdagar har (föga förvånande) inte gjorts.
Citat:
Män inom ingenjörsyrket har 9,6 procent högre genomsnittlig heltidslön än kvinnor. Efter hänsyn till faktorer som ålder, utbildning och befattning kvarstår ändå en oförklarad löneskillnad på 4,2 procent.
Utspel om fossila bränslen, en fråga som knappast rör ingenjörer mer än t.ex yrkeschaufförer (SI).
Citat:
Startskottet var en rapport som presenterades i november 2024. Den togs fram av AFRY Management Consulting på uppdrag av Sveriges Ingenjörer. Rapporten visade att det finns en stor potential till effektökning i det befintliga beståndet av vattenkraft i Sverige.
Utspel om att det utbildas för få ingenjörer. Många ingenjörer vittnar idag om en arbetsmarknad där det är jättesvårt att komma in (speciellt som ny), men enligt denna fackförening så är problemet att det inte utbildas ännu fler ingenjörer (SI).
Citat:
Alltför få ingenjörer tar examen från sina utbildningar och anslagen per student har urholkats under lång tid.
Artikel om satsning på elbilar pga. stigande elpriser. Inte ett enda kritiskt ord om nedläggningen av kärnkraften (SI).
Citat:
Stockholm har el- och effektbrist under särskilda timmar med höga priser, då belastningen på elnätet är som störst. Det leder till höga priser och skapar stora utmaningar för stadens elsystem.
Artikel som bl.a. beklagar sig över att det är svårt för ingenjörer att ta his sin importfru; ingen kritik lyfts mot att arbetsgivarna tar in tusentals ingenjörer till ett land där det finns gott om arbetslösa ingenjörer redan (SI).
Citat:
Samtidigt finns det utmaningar som måste hanteras; från svårigheter för medföljande att etablera sig, till det faktum att det kan vara komplicerat att leva utan personnummer eller bankkonto.
En avvikande artikel som för en gångs skull lyfter problemet med att ingenjörer har svårt att hitta jobb - men den handlar bara om sommarjobbarna. Alla ingenjörer som går arbetslösa efter examen verkar helt frånvarande i debatten (SI).
Citat:
Sveriges Ingenjörer tycker det är anmärkningsvärt att tusentals teknologer står utan sommarjobb med tanke på arbetsgivarnas prat om kompetensbrist och akuta behov av ingenjörskompetens.
En annan intressant observation är att ordförande Ulrika Lindstrand förekommer på väldigt många bilder. Man undrar ibland om det är en nyhetssida för ett fackförbund eller en medelålders kvinnas privata instagramkonto... Inte för att hon är ful eller klär sig illa, men det känns lite som att hon står mycket i centrum i deras nyhetsförmedling, och på ett sätt som jag inte känner igen från andra fackförbund. Själv har jag varit med i andra fackförbund och bilder på högsta/-e ledaren är faktiskt ganska ovanliga.

Det måste finnas en hel del ingenjörer här på Flashback som har åsikter om SI.
Tycker ni att min kritik är berättigad, eller är jag orimligt hård?
Har SI rätt när de påstår att det är önskvärt att fler blir ingenjörer?
Ska en fackförening ta ställning i frågor om klimatångest?
Har någon av er hört av sig till SI och kritiserat deras prioriteringar? Vad blev svaret?