2025-09-11, 19:36
Medlem
Offerviljas avatar
Hur mycket skyller ni ert dåliga mående idag i vuxen ålder på era föräldrar? Mina föräldrar skiljde sig naturligtvis från varandra, precis som nästan alla andras föräldrar av de som jag växte upp med också gjorde. Sedan upplevde jag det som att mina föräldrar mest brydde sig om att knulla och träffa en massa olika partners. Fortfarande känns det som att jag, och även min lillasysters barn, är oviktigare för mina föräldrar än vad deras knullkärringar och knullgubbar är. Min pappas sambo är dessutom mindre än bara fyra år äldre än vad jag är, så han är äcklig på det viset också. Om jag skulle ge ett betyg på mina föräldrar på en skala 1-10 så skulle det blir en 2:a. Jag kan faktiskt inte förstå hur de kunde vara så himla värdelösa. Vilket betyg skulle ni ge era föräldrar? Och hur ansvariga anser ni att de är för att ni idag när ni är typ 23, 27, 29, 33 eller kanske 42 är för att ni idag mår jättedåligt?
2025-09-11, 19:45
Medlem
Klas-Vegass avatar
Inget. Skulle vara genetiskt då. Nä, även de har ju ärvt sina gener.

Förälders jobb är att älska en villkorslöst. Det gjorde inte mina föräldrar. Men inte ens det håller jag emot dom.

HAde jag svaga för'äldrar -ja. Men jag gör inga värderingar.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-09-11 kl. 19:48.
2025-09-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Inget. Skulle vara genetiskt då. Nä, även de har ju ärvt sina gener.

Förälders jobb är att älska en villkorslöst. Det gjorde inte mina föräldrar. Men inte ens det håller jag emot dom.
Det här handlar ju ingenting om genetik. Så oerhört korkat att ens nämna det! Jag förstår helt och hållet TS funderingar. Så klart att det påverkar. Det handlar om etik och moral. Och vilka värderingar man får växa upp med.
2025-09-11, 19:57
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loopdenguide
Det här handlar ju ingenting om genetik. Så oerhört korkat att ens nämna det! Jag förstår helt och hållet TS funderingar. Så klart att det påverkar. Det handlar om etik och moral. Och vilka värderingar man får växa upp med.
Det är väl snarare du som framstår som korkad.

Föräldrar kan väl också ha diagnoser? Som man överför till barnen?

Nurture har slagit nature inom område efter område. Vet man inte det..vem är då korkad?
2025-09-11, 19:59
Medlem
Rent vetenskapligt ser man att både gener och tidiga anknytningserfarenheter ÄR superviktiga för mental hälsa. MEN det ger liksom ingenting att skylla på föräldrarna. Ja, man måste se sanningen i vitögat, och se att de brast, eller hade dåliga gener etc, och att det skapat dåliga mönster. Men sedan får man ta tag i sig själv och försöka rätta till det värsta.
2025-09-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är väl snarare du som framstår som korkad.

Föräldrar kan väl också ha diagnoser? Som man överför till barnen?

Nurture har slagit nature inom område efter område. Vet man inte det..vem är då korkad?
Det är så populärt att lufta fram diagnoser, enligt din teori så beror allt på "nature" även gällande människan. Det är korkat att tro på det!
2025-09-11, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Hur mycket skyller ni ert dåliga mående idag i vuxen ålder på era föräldrar? Mina föräldrar skiljde sig naturligtvis från varandra, precis som nästan alla andras föräldrar av de som jag växte upp med också gjorde. Sedan upplevde jag det som att mina föräldrar mest brydde sig om att knulla och träffa en massa olika partners. Fortfarande känns det som att jag, och även min lillasysters barn, är oviktigare för mina föräldrar än vad deras knullkärringar och knullgubbar är. Min pappas sambo är dessutom mindre än bara fyra år äldre än vad jag är, så han är äcklig på det viset också. Om jag skulle ge ett betyg på mina föräldrar på en skala 1-10 så skulle det blir en 2:a. Jag kan faktiskt inte förstå hur de kunde vara så himla värdelösa. Vilket betyg skulle ni ge era föräldrar? Och hur ansvariga anser ni att de är för att ni idag när ni är typ 23, 27, 29, 33 eller kanske 42 är för att ni idag mår jättedåligt?
För att återgå till din fråga. Det finns inget givet svar, att dina föräldrar har gjort som de har gjort är liksom ingenting du kan göra ngt åt. Släpp det även om det skriker inom dig, ältande är skit! Det du kan påverka och åtgärda är ju ditt eget mående. Börja med det.
2025-09-11, 21:05
Moderator
pbos avatar
Spretig trådstart som gör det svårt att hantera tråden. Ska psykisk hälsa diskuterascärvdet fel forum. Ska relationer med TS föräldrar diskuteras?

Denna tråd låses.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in