• 1
  • 2
2025-09-12, 01:58
Medlem
Pripps0.0s avatar
När jag tänker efter så finns det inget jag lärt mig i grundskolan som jag har haft nytta av i mitt vuxna liv. Men innan jag insåg detta, så tyckte jag att det var av vikt att mina barn kunde alfabetet så att de kunde söka information i böcker och att de kunde räkna.

Nu visade det sig att det var onödigt, då det finns ett bibliotek och en miniräknare i telelefonen.

Jo. En sak lärde jag mig som var bra. Fotosyntesen. Den kunskapen har hjälpt mig att inse bluffen med klimatkrisen. Det ska till bra mycket koldioxid för att det ska bli farligt.
Citera
2025-09-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
När jag tänker efter så finns det inget jag lärt mig i grundskolan som jag har haft nytta av i mitt vuxna liv. Men innan jag insåg detta, så tyckte jag att det var av vikt att mina barn kunde alfabetet så att de kunde söka information i böcker och att de kunde räkna.

Nu visade det sig att det var onödigt, då det finns ett bibliotek och en miniräknare i telelefonen.

Jo. En sak lärde jag mig som var bra. Fotosyntesen. Den kunskapen har hjälpt mig att inse bluffen med klimatkrisen. Det ska till bra mycket koldioxid för att det ska bli farligt.

Du skulle inte kunna skriva detta om du inte hade gått i grundskolan. Och man behöver kunna mer än bara alfabetet för att leta information. En miniräknare är värdelös om du inte vet vad du ska knappa in i den. Och så vidare.

Vänd på din tanke: om man inte hade någon grundskola, hur fan skulle det se ut då? Tror du verkligen på allvar att alla föräldrar är kapabla att lära sina barn allt som de behöver känna till för att sen kunna fungera som vuxna medborgare? Det skulle bli enorma klasskillnader mellan de som har förmåga och resurser att skola sina barn och de som låter sina barn växa upp i livets hårda skola. Man skulle inte kunna räkna med att alla kan läsa och räkna, förstår hur samhället fungerar m.m. Det skulle vara en återgång till tidigt 1800-tal helt enkelt, kanske rentav tidigare.

Skolan har till uppgift att se till att alla våra framtida vuxna medborgare har en gemensam kunskaps- och värderingsgrund att stå på. Sen finns det ju alltid de som inte delar skolans värderingar och det står ju var och en fritt, men man ska i alla fall veta vilka värderingar som gäller i samhället i stort för att kunna fungera i det.
Citera
2025-09-12, 08:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Skolans syfte verkar mest handla om indoktrinering.
Hade varit kul med en poll där folk får lista de kunskaper de lärt sig i grundskolan som varit av vikt i deras vuxna liv.

Det enda man egentligen behöver är att lära sig att läsa, sedan kan man läras sig precis vad man själv vill och behöver och utveckla sig på kurser i de ämnen man finner intressanta.

Här kan du få en rätt enkel lista på vad jag lärt mig i grundskolan, sen kan du ju själv bedöma om du tycker att det är viktigt i vuxenlivet, jag hoppas verkligen att du tycker det.

Språk och kommunikation

- Läsa och förstå texter
För att kunna ta till sig information i vardagen, på jobbet, i avtal, myndighetsbrev, manualer, nyheter.

- Skriva och formulera sig
Viktigt för mejl, ansökningar, rapporter, sociala medier och att uttrycka sina åsikter tydligt.

- Stavning och grammatik
Gör att man framstår som professionell och blir förstådd utan missförstånd.

-Muntlig framställning
Hjälper vid möten, intervjuer, presentationer och i sociala sammanhang.

Matematik och logik

-De fyra räknesätten
För vardagsekonomi, inköp, matlagning, hantverk och problemlösning.

-Procent och bråk
För att förstå rabatter, räntor, lån, skatter, investeringar och recept.

-Geometri och mått
För att kunna mäta, bygga, inreda och förstå kartor.

-Statistik och sannolikhet
För att tolka undersökningar, risker, nyheter och fatta beslut i vardagen.

-Logiskt tänkande
Tränar hjärnan att lösa problem systematiskt.

Naturorienterande ämnen

-Grundläggande biologi
Förstå kroppen, hälsa, kost, sjukdomar och naturen runt omkring.

Kemi
Hjälper med matlagning, rengöring, mediciner och miljöförståelse.

Fysik
Förstå energi, elektricitet, värme, ljud och vardagliga fenomen.

Miljökunskap
För att kunna leva hållbart, förstå klimatfrågor och fatta medvetna val.

Samhällsorienterande ämnen

-Historia
Ger förståelse för världen idag, kulturarv och politiska skeenden.

-Samhällskunskap
Viktigt för att förstå lagar, demokrati, rättigheter och skyldigheter.

-Geografi
Hjälper att förstå länder, resor, klimat och globala sammanhang.

-Religion och etik
För att kunna förstå andra människor, kulturer och moraliska dilemman.

Praktiska färdigheter

-Idrott och hälsa
För att ta hand om sin kropp, förstå träning och välmående.

-Hem- och konsumentkunskap
Matlagning, ekonomi, konsumenträtt – direkt tillämpbart i vardagen.

-Slöjd och teknik
Grundkunskaper i att skapa, laga och förstå hur saker fungerar.

-Bild och musik
För kreativitet, kulturförståelse och att kunna uttrycka sig på olika sätt.

Generella kompetenser

-Att samarbeta i grupp
Avgörande i arbetslivet och privat.

-Att planera och strukturera arbete
Hjälper med projekt, studier, ekonomi och vardagslogistik.

-Att lära sig lära
Grunden för att kunna utvecklas och ta till sig ny kunskap hela livet.

-Kritiskt tänkande
För att kunna skilja fakta från åsikter, se igenom reklam och propaganda.

-Konflikthantering
Viktigt i relationer, på arbetsplatser och i samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in