2025-09-15, 10:00
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag sitter och kollar ikapp nattens försök och Jeng tjötar om sina styva stavar. Kom på att en tidigare natt fanns det något reportage där Jeng hade träffat och intervjuat Mondo, jag spolade förbi då för det var inget jag var intresserad av men kom nu på att jag borde sett inslaget för att få höra om Jeng förklarade för Mondo att han ska använda styvare stavar. Ni som såg detta, gjorde han det eller var ryggraden för tunn för att skriva historiens i särklass bäste stavhoppare på näsan med sin besatthet av styva stavar?
Citera
2025-09-15, 10:11
Medlem
Ezzelinos avatar
Oväntade resultat och extremt spännande i herrarnas marathon.

Ragnar Carlsson trivs tyvärr inte alls i mästerskapskval. Svårt att träna på det...men något borde kanske kunna göras för att stärka självförtroendet i en sådan pressad situation.
Citera
2025-09-15, 10:25
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag sitter och kollar ikapp nattens försök och Jeng tjötar om sina styva stavar. Kom på att en tidigare natt fanns det något reportage där Jeng hade träffat och intervjuat Mondo, jag spolade förbi då för det var inget jag var intresserad av men kom nu på att jag borde sett inslaget för att få höra om Jeng förklarade för Mondo att han ska använda styvare stavar. Ni som såg detta, gjorde han det eller var ryggraden för tunn för att skriva historiens i särklass bäste stavhoppare på näsan med sin besatthet av styva stavar?
Tvärtom. Det var Mondo som pratade mycket om hur han föredrar styva stavar och hur imponerad han är av Lavelline som tydligen är en konstnär med mjuk stav. Enligt Mondo är det mycket svårare tekniskt att hoppa med mjuk stav eftersom timingen måste sitta helt perrfekt för att hopparen ska få med sig energin uppåt i hoppet.
Citera
2025-09-15, 10:30
Medlem
Kollat ifatt natten. Bra insatser av de svenska maratonlöparna, platserna 14 och 25 var något bättre än vad jag förväntat mig. Men visst skall man förstå att flera av de på förhand bästa som vanligt bryter när chansen på topplaceringar är försvunnen. Man sparar hellre på krafterna inför kommande lopp än springer in på en tionde-femtonde plats. Svenskarna låg på platserna 25 och 37 efter 30 km och placeringsförbättringarna in till mål berodde till stor del på just detta. Men bra insats oavsett.
Kajsa Roth stod annars för morgonens bästa svenska insats. Pers i sin debut i ett globalt mästerskap är imponerande. Det kan nog bli ett par decimeter till redan nästa år.
Finländskt stavfiasko, nog borde man fixat någon finalplats. För övrigt håller jag med Hård om att det är märkligt att man tar med alla 14 som klarade 4.60 till final. Det rörde sig ju inte om en delad tolfte plats. Hoppa vidare, punkt slut. Skall inte vara upp till funktionärernas godtycke om man skall hoppa vidare eller inte.
Ragnar Carlsson har inte visat någon vidare form på hela året och gjorde väl som förväntat. Han har varit plågad av sin rygg hela året. Men han blir tyvärr mer och mer löftet som inte blommar ut. Han var exempelvis jämn med den tre år äldre norske Mardal för några år sedan. Norrmannen nu lätt till final. Kanske dags för nytänkande när det gäller träningen? Annars blir han nog inte mycket bättre, oavsett ryggproblem eller inte.
Moa tyvärr helt ur slag, men formen från första delen av sommaren har ju varit bortblåst sen länge. Så insatsen var rätt väntad.
Citera
2025-09-15, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Imponerande av Kajsa Roth.

Moa Granat, ja det var väl lite förväntat då hon var i väldigt bra form under första halvan av säsongen men inte alls i lika bra form under andra halvan av säsongen.

Är ju lite märkligt med Ragnar Carlsson, han var ju så bra som junior på mästerskap men som senior lyckas han inte hantera mästerskapssituationen. Han gör inte bort sig men det blir helt enkelt inte tillräckligt bra för att gå till final.

Slängde två av tre kast i burramen och säger sedan att han är nöjd med att ha fått lite mer mästerskapsrutin. Ok att alla inte har kapacitet att vinna men hur kan man vara nöjd med det? Lite vinnarmentalitet bland de svenska deltagarna hade varit trevligt. Han gav inte ens sig själv chansen och är ändå nöjd?
Citera
2025-09-15, 10:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Rolig segerintervju med den överraskande tanzaniske marathonsegraren Alphonce Simbu. Och han uttalar Tanzania som Tanzánia.
Citera
2025-09-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Vad du tjatar om dina "turister"!

Vilka av våra svenska deltagare tycker du är OK att få åka till VM?

Själv tycker jag att det är mer spännande att följa VM och när vi har svenska deltagare. Kanske kan någon överraska sig själv och oss som gillar att titta på tävlingen, likt på 10´m.

Ska vi bara skicka de som har medaljchans? Inga ev överraskningar?

Jag tycker man ska skicka folk som har klarat kvalgränser för det mesta, men det kan ju också bli dåligt för en idrottares självförtroende om de är chanslösa i försöken. Detta är liksom inte Finnkampen. Förbundet ska ju heller inte jobba så att man ger folk falska förhoppningar och sen kastar dem till vargarna.
Citera
2025-09-15, 10:39
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag tycker man ska skicka folk som har klarat kvalgränser för det mesta, men det kan ju också bli dåligt för en idrottares självförtroende om de är chanslösa i försöken. Detta är liksom inte Finnkampen. Förbundet ska ju heller inte jobba så att man ger folk falska förhoppningar och sen kastar dem till vargarna.
Antar att du anser att det ska gälla alla länders förbund i så fall. Men ett VM utan försöksheat vore väl inte så kul.
Citera
2025-09-15, 10:45
Medlem
Undrar hur det här jobbet med att stå 1 m från en landande diskus eller slägga får en godkänd riskanalys i arbetsmiljöarbetet. Ett ögonblicks ouppmärksamhet (mänskliga faktorn) så kan man få en 7 kg slägga i huvudet…
Citera
2025-09-15, 11:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående att Ragnar Carlsson missade final (igen) så läste jag att Eivind Henriksen missade final i sex raka mästerskap innan tog sig till sin första final och sedan dess har han varit i final i nio raka mästerskap. Så det kan vända även för Ragnar.

Vid sidan om Ragnar var det en del andra tunga namn som också missade finalen: bla Rowan Hamilton (PB 77.78/SB 76.36), Volodymyr Myslyvcuk (PB/SB 78.03), Yann Chaussinand (PB/SB 81.91), Christos Frantzeskakis (PB 78.20/SB 76.52), Daniel Haugh (PB 80.18/SB 78.55), Matija Greguric (PB/SB 76.68) och en hel del andra namn.
Senast redigerad av Alkibiades 2025-09-15 kl. 11:34.
Citera
2025-09-15, 11:35
Medlem
Jag tycker att många svenska utövare har gjort det bra eller till och med bättre än bra så här långt i mästerskapet.
Finalplats i kula för Wictor och niondeplats för Maja i längdhopp är lite bättre än vad man hoppades på innan.Vanessa Kamga och Andreas Almgren står för rent femstjärniga insatser.Rooth slår pers och det är naturligtvis alldeles utmärkt.Magnusson och Johansson gör det placeringsmässigt bättre än vad som kan förväntas.Sjöberg helt ok på 1500.

Få klara missar..Julia och Henrik med undermåliga prestationer men chans till revansch föreligger alltjämt.Sagnia börjar bli till åren och är för ojämn med fel avstampsfot.Att Ragnar och Lindfors missar i kvalet är ingen överraskning.Att Perseus inte var ett medaljhopp denna gång visste vi också.

Har ingen aning om vad medalj respektive antal finalplatser låg i målsättning inför.
Enligt mitt enskilda bedömande utifrån egna premisser så ligger vi för närvarande bra till i båda kategorierna.Trodde exempelvis inte på medalj på 10K för Almgren eller finalplats för Åskag i längdhopp inför.

Nej,jag tycker att det är bra så här långt inför stavhoppet idag.
Citera
2025-09-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Angående att Ragnar Carlsson missade final (igen) så läste jag att Eivind Henriksen missade final i sex raka mästerskap innan tog sig till sin första final och sedan dess har han varit i final i nio raka mästerskap. Så det kan vända även för Ragnar.

Vid sidan om Ragnar var det en del andra tunga namn som också missade finalen: bla Rowan Hamilton (PB 77.78/SB 76.36), Volodymyr Myslyvcuk (PB/SB 78.03), Yann Chaussinand (PB/SB 81.91), Christos Frantzeskakis (PB 78.20/SB 76.52), Daniel Haugh (PB 80.18/SB 78.55), Matija Greguric (PB/SB 76.68) och en hel del andra namn.
Kul info om Henriksen. Man kan ju alltid hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in