Vi som följt honom ett tag kan notera att Charlie började sin karriär i rampljuset som en gedigen sionist, vilseledd av Scofieldbibliska lögner om den "kristna lydnadsplikten" att dyrka sionisterna i Israel till varje pris. På senare dar verkade han dock fäktas mot sig egna övertygelser, och ägnade mer tid åt att istället kritisera Netanyahu: han satt bl.a. i poddar där han anklagade Israel för etnisk rensning, och anklagade även "kulturmarxistiska judar" för det mångkulturella förfallet i väst. Den Charlie Kirk som sköts i dagarna var inte den evangeliska mellanmjölksrasistiska abortmotståndaren som först antog scenen för några år sedan, det var en ny version av honom, som enligt vänstern allt mer började närma sig Nick Fuentes tankekonstruktioner. Först då blev han skjuten, en slump kanske. Oavsett tyckte skytten att det var nog.
Jag gillade Charlige Kirk då, och jag gillar honom nu. Inte för att man nödvändigtvis håller med om allt han sagt under åren, men för att han var en man av hög klass, som bjöd in sina motståndare till debatt under respektabla former, som värderade det fria ordet oavsett vem det berörde. Han lät alla komma till tals och rycktes aldrig med av hysteriska diskussioner eller motståndarnas hatretorik. Han ville föra diskussioner under sansade och vänliga förhållanden, och det måste man respektera.
Han stod för yttrandefrihet, pennan före svärdet, och byggde på sitt eget sätt broar mellan vänster- och högerfalangen (om man nu tror på den förenklade indelningen) och mördades på grund av det. Han slog mig aldrig som någon person som hatade människor. Han var dock inte rädd för att uttrycka sina åsikter baserat på fakta och statistik. Black on black crime, som exempel.
I övrigt förstår jag inte logiken bakom påståendet att han skulle ha "försvarat" mord på människor för att bevara rätten att äga vapen. Det är verkligen att förvränga vad han sagt. Det han sagt är att det tyvärr är ett pris man betalar för att bevara de grundlagsskyddade rättigheterna. Våra politiker anser uppenbarligen att det är "värt" att några dör i bilolyckor, eller att några mördas av kriminella, för att bevara biltrafiken och släppa ut kriminella efter avtjänat straff. Det är inget uppseendeväckande påstående att allt har ett pris. Man kan säga samma sak om knivar och andra lättillgängliga vapen för övrigt, listan är oändlig.
Det känns onekligen som att något håller på att hända, och det börjar i USA. Skutan har vänt. Nu får människor sparken för att ha hyllat ett mord på en "högerextrem" debattör, det hade aldrig hänt under Biden. Nu är det vänstern som blir canceled. För en gångs skull tycker jag dock att det finns saklig grund för det. Hur sjuk är man inte om man hyllar att en tvåbarnspappa blir avrättad live, enbart för att man inte gillar hans åsikter om invandring och abort?
Jag är dock övertygad om att polariseringen i USA aldrig varit så dödligt uppenbar som nu. Det kommer hända mycket de närmsta åren.