2025-09-10, 14:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Mäklare verkar vara ett extremt stressigt jobb, de jobbar ju dygnet runt verkar det som, speciellt då de förväntas jobba när andra är lediga (då det är under kvällar och helger folk oftast har tid med visningar). Men de jobbar ju dagtid också, man kan ringa dem 7:30 på morgonen och då är de pigga och alerta och ute och kikar på bostäder också.

Inga problem att ringa en lör eller sön kväll och diskutera, så det verkar aldrig vara lediga på riktigt.

Hur orkar man leva så? Speciellt då lönen inte alltid är garanterad, är det som nu en trög marknad så kanske det i slutändan inte blir många försäljningar så då får man ju inte ut provisionen. Är man inte orolig över ekonomin?
Citera
2025-09-10, 14:47
Medlem
De tjänar mer ju mer de arbetar, så det ligger väl i sakens natur. Sedan är de nog ganska höga på framgång och pengar också vilket förstås ger energi för somliga (och jag kan tänka mig att en del alkohol och kanske även annat slinker ner under dagarna).

Men förr eller senare kraschar de nog.
Citera
2025-09-10, 14:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
De tjänar mer ju mer de arbetar, så det ligger väl i sakens natur. Sedan är de nog ganska höga på framgång och pengar också vilket förstås ger energi för somliga (och jag kan tänka mig att en del alkohol och kanske även annat slinker ner under dagarna).

Men förr eller senare kraschar de nog.

Gäller väl knappast alla, en väletablerad mäklare med bra varumärke och stor kundkrets tjänar nog bra men tror det är tufft att vara ny i branschen.
Citera
2025-09-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Gäller väl knappast alla, en väletablerad mäklare med bra varumärke och stor kundkrets tjänar nog bra men tror det är tufft att vara ny i branschen.
Ja, kanske det. Men i den branschen måste man nog tycka om att jobba 16-timmarsdagar 7 dagar i veckan. Gör man inte det så blir det nog svårt att tjäna pengar, speciellt första åren (?) Kan inte tänka mig att det finns många mäklare som jobbar 8-17 och tar helg.

Den mäklare jag anlitade sist var runt 35-40, hade fem (!) barn och jobbade så som du beskriver. Han luktade sprit en gång när vi satt på hans kontor och verkade ständigt vara på en annan plats mentalt, som att han körde "multi threading" i hjärnan och bara avdelade 1/8 åt det som hände framför honom just nu. Väldigt speciellt människa.
Citera
2025-09-10, 15:12
Medlem
Glostrups avatar
Uppfattningen om mäklare som ”alltid på” är förmodligen en form av frekvensillusion.

En mäklare har garanterat långa perioder under en arbetsvecka då ingenting händer, men eftersom de ofta svarar snabbt (och hurtigt) och man ofta ser/hör hur de arbetar helger och andra tider utanför ”normal” arbetstid så drar folk felaktigt drar slutsatsen att mäklare alltid jobbar. Detta spelar mäklare i händerna eftersom de gärna vill framstå som framgångsrika, vilket ofta verkar bygga på en amerikaniserad (romantiserad) bild av att man är mer framgångsrik ju mer man jobbar. Dokusåpor och kraftigt uppblåsta lönesiffror för en ytterst liten andel av mäklarna cementerar sedan denna ganska ytliga uppfattning.

Jag skulle snarare säga att en genomsnittlig mäklare förmodligen arbetar mindre intensivt på kontorstid än andra kontorsanställda, eftersom deras arbetstid istället är mer utspridd under veckan. Dvs istället för att sprida ut 40 timmar mellan 8 och 17 på vardagar, så sprider en mäklare ut ungefär lika många timmar mellan 8 och 22 på både vardagar och helger. Det är en livsstil som passar bäst när man är yngre och/eller inte har familj, och det är nog ytterst få normala människor som lever hela sitt liv så.

Det finns förstås mäklare som jobbar många timmar och har hög stressnivå, liksom det finns många andra yrken som också gör det. All heder till de mäklare som jobbar hårt, gör ett bra jobb och tjänar bra, men jag skulle verkligen inte vilja byta liv med dem.
Citera
2025-09-10, 16:37
Medlem
Är ju ett karriärsjobb. Man jobbar mycket och tjänar därför mycket. Så egentligen tjänar man väl inte så bra per timme. Men det är väl lite kul att människor vill nå en osv. Det är ju en viss typ av människor som söker ett sådant jobb. Man får inget sådant jobb utan det krävs rätt mycket av en på arbetsintervjun.
Sen blir man ju duktig med tiden och det går på rutin så småningom.
Citera
2025-09-10, 16:52
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Mäklare verkar vara ett extremt stressigt jobb, de jobbar ju dygnet runt verkar det som, speciellt då de förväntas jobba när andra är lediga (då det är under kvällar och helger folk oftast har tid med visningar). Men de jobbar ju dagtid också, man kan ringa dem 7:30 på morgonen och då är de pigga och alerta och ute och kikar på bostäder också.

Inga problem att ringa en lör eller sön kväll och diskutera, så det verkar aldrig vara lediga på riktigt.

Hur orkar man leva så? Speciellt då lönen inte alltid är garanterad, är det som nu en trög marknad så kanske det i slutändan inte blir många försäljningar så då får man ju inte ut provisionen. Är man inte orolig över ekonomin?
En god vän till mig jobbade som mäklare en längre tid och det är ett jävla slit. Men den jobbiga perioden är främst när man skall "jobba igång" ett nytt distrikt och jaga både säljare för att få något att sälja och sedan köpare för objekten. Efter ett par år på samma ställe har man ett upparbetat kontaktnät och kunder kommer tillbaka när de skall köpa/sälja nytt, då behöver man inte jobba lika hårt.
Citera
2025-09-10, 17:06
Medlem
Jordgubbes avatar
De har en väldigt speciell karriärpyramid. Några enstaka tjänar hur mycket som helst. Ofta sin egen dvs ingen tjänst eller månadslön. Många i botten av den pyramiden får knappt frukost på bordet. Förr var det ärrade figurer som hade läst typ ekonomi eller var ingenjörer i botten. Vad är det idag, drösvis med unga som läst "mäklare". Snygga tjejer som står ut ett par år tills de gifter sig rikt (med lämplig kund) och sen skiter i't.

https://www.dagensnaringsliv.se/20250317/278256/utmaningar-fastighetsmaklare-enkaten-avslojar-loner-arbetsbelastning-och-stress
Citera
2025-09-10, 17:11
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Jag har alltid tänkt att dom som utbildar sig till mäklare möjligtvis inte gör en jättebra långsiktig livsinvestering. När man är ung och pigg så är det säkert jättenice att jobba provisionsbaserat med möjlighet att jobba hur mycket som helst när som helst. Men sen då, när man har familj? Med en lön som inte är stabil? Man är ju också låst till att vara upptagen på helger när man egentligen vill ha kvalitetstid med barnen. Jag tänker att ha det så efter x antal år lär börja bli rätt störande för livskvalitén. Dom kan ju inte direkt byta jobb heller då det enda dom har är mäklarutbildningen som är specifik för ett yrke, inte som dom som tex pluggat ekonomi som är brett där dom har många alternativ till karriärer att välja bland.

Men min teori kanske är fel. Man får ju hoppas att dom som väljer mäklaryrket har tänkt igenom och bedömt att dom är perfekt lämpade för just den rollen och inte alls kommer störas alls av sakerna jag nämnde, eller åtminstone såpass lite att det är värt det... =)
Men hur kan dom veta att det är så dom kommer vilja ha det hela livet undrar jag
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-09-10 kl. 17:14.
Citera
2025-09-10, 18:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Är ju ett karriärsjobb. Man jobbar mycket och tjänar därför mycket.

Tvek på att man tjänar mycket. Det är snarare än liten, liten klick som gör det, då underförstått att det är kändismäklare med egna välrenommerade firmor och mäklar lyxboenden. De allra flesta "vanliga" mäklare tjänar nog inte särskilt bra.
Citera
2025-09-10, 19:00
Medlem
Merwinnas avatar
Man måste nog vara en viss sorts person för det. Hungrig på framgång och pengar, driven, inte så mycket samvete, inte så stort sömnbehov, förmåga till mycket svada. En som "works hard but plays hard too". Det går nog några år. Sedan underlättar det säkert också, ifall man har ett gediget intresse för fastigheter, husbyggnad, arkitektur, olika stilar och moden, renoveringar, inredning...
Citera
2025-09-12, 15:39
Medlem
RaskPatrasks avatar
Beror nog var i landet du jobbar. Är du mäklare i Stockholms innerstad eller Djursholm så är det nog jäkligt stressigt. Är du å andra sidan mäklare i Lycksele så kan jag inte tänka mig att det är så stressigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in