Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-09-10, 11:51
Medlem
Epimetheuss avatar
För ca 20 år sedan köpte jag en Datejust.
Den har gått upp i värde med nästan tre gånger pengarna.
Jag sitter just nu och suktar lite efter en Daytona, Sea-dweller Deep Sea, eller någon annan lite exklusivare modell.

Hur ska man tänka om framtida värde?
Kommer Rolex att öka i värde även i framtiden, eller är hypen över?
Jag ser ett eventuellt inköp som en investering som ska behålla sitt, eller helst öka i, värde samtidigt som jag har nöjet av att njuta av den på handleden ibland.

Vilka modeller tror ni kommer att öka mest?
Finns det modeller man ska undvika om man ser köpet främst som en investering?
Citera
2025-09-10, 12:25
Medlem
Vad hade motsvarande investering i relativt trygga aktiefonder gett? Var hamnar investeringen på skalan "allt sparkapital" -- "liten lekpeng"? Hur lätt är det att omsätta investeringen till likvida medel ifall du hamnar i trångmål och behöver pengar? Hur säker är utfallet på investeringen?

Några tankar för dig.

Själv skulle jag aldrig se en klocka som en investering, det är (nästan) bara självtröst och marknadsföring. Som statussymbol är det väl också rätt töntigt nu för tiden, om man inte vill smälta in bland kriminella och araber.

Samma sak med diamanter, äldre diamanter är typ värdelösa ("det är gammaldags slipning"). Guld är ju en annan sak, det finns en koppling till finansiella system och världsekonomisk politik osv.

Imo, skilj på investering från hobby.
Citera
2025-09-10, 12:29
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag sitter just nu och suktar lite efter en Daytona, Sea-dweller Deep Sea, eller någon annan lite exklusivare modell.

Jag ser ett eventuellt inköp som en investering som ska behålla sitt, eller helst öka i, värde samtidigt som jag har nöjet av att njuta av den på handleden ibland.

Varför ska de öka i värde? Tiden går och snyggare och bättre klockor kommer.
Citera
2025-09-10, 12:30
Medlem
Om du ska köpa en klocka för investering ska den ligga i bankfack från dag ett.
Du vill ju inte ha dings på den.

Köper du den för att du har lyckats få ihop pengar och är klockintresserad så köper du inte den som en investering.

Vill du ha en för att du tycker den är snygg kan du lika gärna köpa en Super Clone. Visst känslan att den är fake e ju kanske trist men blir du av med den så har du förlorat 5000 kr. Köp en ny.

Idag 2025 så är inte Rolex speciellt "coolt" eller "rikt" då varannan snubbe har det på stan känns det som. Men om man gillar utseende så finns ju alternativet med Super Clone.
Citera
2025-09-10, 12:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Värdet på samlarföremål beror på hur många med pengar som vill köpa.
Ett tvprogam där man ser det tydligt är Antikrundan de enstaka gånger de har med någon som har en rejält otrendig tavla med sig som de köpte på 1970talet när stilen var retropoppis.

Harley Davidson är ett annat tydligt exempel på något som mycket få under 40 år skulle lägga ut fullpris för och jag killgissar att bättre armbandsur inte kommer bli trendigt i någon större del av befolkningen när de är tillräckligt roade av smart-/hälsoklockor istället
Citera
2025-09-10, 12:35
Medlem
Vill man investera i en klocka så gäller det väl att hitta en klocka som man vet kommer bli en medeltidsprodukt om 20 år. Sådant investerar folk i..
Citera
2025-09-10, 13:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus

Modeller som är ikoniska, svåra att få tag på och har en stark historia tenderar att öka mest i värde. Nya specialutgåvor kan sticka iväg snabbt – men det är ofta vintage med ovanliga detaljer som långsiktigt exploderar i värde. Svårt att säga. De som stigit mycket plötsligt har väl varit lite annorlunda och svårsålda i början.
Tool-watch - stållänk har väl visat sig vara mest attraktiva - inte guld.
Undvika?
Guld/stål, Cellini-serien, dressvarianter i guld, diamanter å damklockor till min frus förvåning (hon gillar ijte att ha sin på sig och den ligger och skräpar och vill bli av med den).
-----------
Nämen det är väl kul att se klockor som en investering. Man bör ju ha med detta perspektiv också när man köper en dyr klocka, men kanske inte enbart - då kanske andra placeringar fungerar bättre som många påpekat. Jag kör det när det gäller möbler också och har gjort en del bra investeringar med åren - kombinationen värde/snygg möbel
Bukowskis är inget dåligt ställe att handla på.
Citera
2025-09-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Om du ska köpa en klocka för investering ska den ligga i bankfack från dag ett.
Du vill ju inte ha dings på den.

Mår inte klockor bäst av att gå? Ifall man tycker manuell hantering av klockan är riskfyllt så behöver man väl en automatisk klockuppdragare för Rolex, och de drivs av el vilket man inte har tillgång till i ett bankfack.
Citera
2025-09-10, 13:42
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför ska de öka i värde? Tiden går och snyggare och bättre klockor kommer.

Så med den logiken så borde man aldrig ha köpt en sportbil eller exklusiv bil på 60-80talet för det kommer bättre bilar?
Citera
2025-09-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Mår inte klockor bäst av att gå? Ifall man tycker manuell hantering av klockan är riskfyllt så behöver man väl en automatisk klockuppdragare för Rolex, och de drivs av el vilket man inte har tillgång till i ett bankfack.

Brukar räcka med en service innan man exempelvis ska sälja den.
Citera
2025-09-10, 16:29
Medlem
Bbobis avatar
Omöjligt att säga men jag tror inte att framtidens köpare som växt upp med smart-watches och tiktok kommer se lika stort värde i en gammal klocka som vi gör. Dessutom har de som är unga idag inte lika mycket pengar att röra sig med då många har svårt att ens köpa lägenhet vilket går före ett klockköp.
Citera
2025-09-10, 18:03
Medlem
Epimetheuss avatar
En Rolex Sea-Dweller Deepsea i stål kostade 161.100:- 2013, om man ska lita på ai.
Här säljer dom en med box och papper för 95´.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/rolex_sea_dweller_deepsea_116660/1002965045

Har hypen lagt sig och efterfrågan minskat, eller är efterfrågan helt enkelt mycket lägre på dom dyrare modellerna?
En ny Deepsea Sea-Dweller kostar 189.150:-, så sett som investering så är det ju helt bortkastade pengar.
En vanlig Submariner Date i stål, däremot, kostar idag ny 126.600:-
Begagnade begär dom ju fantasisummor för dom, ofta långt över nypris.
Det kanske är vettigare att köpa två Submariner än en Deepsea?
Även Daytona ser ut att vara dyrare som begagnad än som ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in