Citat:
Ursprungligen postat av
Epimetheus
För ca 20 år sedan köpte jag en Datejust.
Den har gått upp i värde med nästan tre gånger pengarna.
Jag sitter just nu och suktar lite efter en Daytona, Sea-dweller Deep Sea, eller någon annan lite exklusivare modell.
Hur ska man tänka om framtida värde?
Kommer Rolex att öka i värde även i framtiden, eller är hypen över?
Jag ser ett eventuellt inköp som en investering som ska behålla sitt, eller helst öka i, värde samtidigt som jag har nöjet av att njuta av den på handleden ibland.
Vilka modeller tror ni kommer att öka mest?
Finns det modeller man ska undvika om man ser köpet främst som en investering?
Modeller som är ikoniska, svåra att få tag på och har en stark historia tenderar att öka mest i värde. Nya specialutgåvor kan sticka iväg snabbt – men det är ofta vintage med ovanliga detaljer som långsiktigt exploderar i värde. Svårt att säga. De som stigit mycket plötsligt har väl varit lite annorlunda och svårsålda i början.
Tool-watch - stållänk har väl visat sig vara mest attraktiva - inte guld.
Undvika?
Guld/stål, Cellini-serien, dressvarianter i guld, diamanter å damklockor till min frus förvåning (hon gillar ijte att ha sin på sig och den ligger och skräpar och vill bli av med den).
-----------
Nämen det är väl kul att se klockor som en investering. Man bör ju ha med detta perspektiv också när man köper en dyr klocka, men kanske inte enbart - då kanske andra placeringar fungerar bättre som många påpekat. Jag kör det när det gäller möbler också och har gjort en del bra investeringar med åren - kombinationen värde/snygg möbel
Bukowskis är inget dåligt ställe att handla på.