2025-09-10, 14:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag vill bara i all vänlighet säga att det i fall som kan anses ha samhällsintresse kan allmänt åtal väckas. Möjligheten infördes 2014.
Jag vet inte om det gjorts någon gång i närtid.
Finns det överhuvudtaget något fall?

Inte vad jag vet. I förarbetena framkommer att vanligt folk inte kan komma i åtanke utan:

"När en innehavare av en allmän befattning utsätts för förtal som avser hans eller hennes åtgärder i tjänsten är åtal normalt påkallat från allmän synpunkt"
Citera
2025-09-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Inte vad jag vet. I förarbetena framkommer att vanligt folk inte kan komma i åtanke utan:

"När en innehavare av en allmän befattning utsätts för förtal som avser hans eller hennes åtgärder i tjänsten är åtal normalt påkallat från allmän synpunkt"

För att det skall gå under allmänt åtal för "vanmligt folk" krävs att det är påkallat från allmän synpunkt samt att det är grovt förtal eller att den förtalade är minderårig.

Cissi Wallin som nämns i tråden är ett exempel på när en allmän åklagare åtalat för förtal.
Citera
2025-09-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm

Nja, jag hade inte vågat chans på det om jag vore du.
Ser man till rekvisiten som nämns på åklagarmyndighetens hemsida så räcker det nog gott att uppfylla några av dessa för att finna sig bli åtalad för grovt förtal.
https://www.aklagare.se/aklagarens-roll/brott-som-aklagare-handlagger/fortal-och-forolampning/

"Det krävs inte alltid stor spridning (alltså att uppgifter sprids till många personer) utan i vissa fall kan det göra brottet särskilt allvarligt om påståendena lämnas till personer som känner den som utsätts för förtalet, exempelvis arbetsgivare, arbetskamrater eller familj."

Däremot skulle jag inte bli förvånad om det är en viss slagsida åt fall där brottsoffret antingen är profilerad inom media eller yrkesverksam som politiker/rättsväsendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in