2025-09-10, 08:14
Medlem
Troians avatar
Säg att Cissi Wallin på frågan om Fredrik Virtanen slagit henne svarar nej. Hon svarar nej också på frågor om han sparkat henne, puttat henne, hotat och hållit fast henne. På frågan om han våldtagit henne svarar hon ”Det vill jag inte svara på, av ett visst skäl.”

Skulle hon då kunna åka dit för förtal?
Citera
2025-09-10, 08:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Säg att Cissi Wallin på frågan om Fredrik Virtanen slagit henne svarar nej. Hon svarar nej också på frågor om han sparkat henne, puttat henne, hotat och hållit fast henne. På frågan om han våldtagit henne svarar hon ”Det vill jag inte svara på, av ett visst skäl.”

Vad menar du med "åka dit"?
Förtal lyder inte under allmänt åtal.
Citera
2025-09-10, 09:07
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Förtal lyder inte under allmänt åtal.
Jag vill bara i all vänlighet säga att det i fall som kan anses ha samhällsintresse kan allmänt åtal väckas. Möjligheten infördes 2014.
Jag vet inte om det gjorts någon gång i närtid.
Finns det överhuvudtaget något fall?
Senast redigerad av RFT 2025-09-10 kl. 09:19.
Citera
2025-09-10, 09:18
Avstängd
67arigGubbes avatar
Googla vad förtal betyder din mupp.

Att inte vilja svara på något är inte förtal.
Citera
2025-09-10, 09:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Googla vad förtal betyder din mupp.

Att inte vilja svara på något är inte förtal.

Jag gissar att TS avser orden ”av ett visst skäl”.
Jag vet inte om de orden skulle kunna vara grund för förtal.
Vad tror du?
Citera
2025-09-10, 09:52
Medlem
kalkryggars avatar
Det beror väl på kontexten runt om. Är det medvetet upplagt för att det ska tolkas som att han skulle ha våldtagit henne på det sätt som frågan ställs och hur hon svarar så kan det.

Var det inte så att hon delvis har uttalat sig på det viset som det blev snack om? Om det blev rättssak av det minns jag inte.
Citera
2025-09-10, 10:58
Moderator
Nospheratus avatar
Känns ju mer som att reportern i den fiktiva intervjun är ute på hal is avseende förtal. Det är inte kristallklart att det vissa skälet till att Wallin inte skulle vilja svara är för att för att svaret minsann är ja. Det vissa skälet kan vara att hon helt enkelt inte vill diskutera sakfrågan pga hennes tidigare dom.

Reportern är ju i det här läget då rätt ful. Garanterat känner han till att Wallin blivit dömd för förtal. Eftersom Wallin innan det ökända förtalet av Virtanen försökte polisanmäla honom för våldtäkt är det väl redan synnerligen uppenbart att hennes åsikt är att hon minsann visst blev våldtagen. Om hon på frågan nu svarar nej, skulle det alltså innebära att hon ljugit om händelsen. Skulle hon svara ja så kan hon möjligen dras in i karuseller med åtal igen.

För Wallin blir frågan närmast omöjlig att svara på. Reportern känner till bakgrunden (varför ställer han annars frågan?) och hennes ståndpunkt. Det ligger nära till hands att det är reportern, inte Wallin, som är ute efter att svartmåla Virtanen. Och troligtvis han om någon som är ute på juridisk hal is här.
Citera
2025-09-10, 11:30
Avstängd
Staffearas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Kankske du får kontakta en expert
Senast redigerad av Staffeara 2025-09-10 kl. 11:45.
Citera
2025-09-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag vill bara i all vänlighet säga att det i fall som kan anses ha samhällsintresse kan allmänt åtal väckas. Möjligheten infördes 2014.
Jag vet inte om det gjorts någon gång i närtid.
Finns det överhuvudtaget något fall?

Jag vet ett där en kvinna står åtalad för 20+ fall av grovt förtal, som åklagaren väckt åtal mot.

För att svara på ts fråga, nej det tror jag inte. Att inte vilja svara på frågor av en reporter kan väl knappast vara förtal.
Citera
2025-09-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
Jag vet ett där en kvinna står åtalad för 20+ fall av grovt förtal, som åklagaren väckt åtal mot.

För att svara på ts fråga, nej det tror jag inte. Att inte vilja svara på frågor av en reporter kan väl knappast vara förtal.
Läs vad Nospheratu skriver ovan! Frågan är ju inte om det är förtal att inte svara, utan att om hon svarade, kunde det leda till anklagan om förtal.
Citera
2025-09-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Läs vad Nospheratu skriver ovan! Frågan är ju inte om det är förtal att inte svara, utan att om hon svarade, kunde det leda till anklagan om förtal.

"Det vill jag inte svara på, av ett visst skäl", dvs hon vill inte svara på frågan. Svaret som sådant borde väl inte anses som förtal. Eller missförstår jag något här?
Citera
2025-09-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruxmf79
"Det vill jag inte svara på, av ett visst skäl", dvs hon vill inte svara på frågan. Svaret som sådant borde väl inte anses som förtal. Eller missförstår jag något här?
Nej, det är ganska självklart att det svar hon ger nte kan betecknas som förtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in