2025-09-09, 16:25
Avstängd
skraeckodlas avatar
Det gäller följande nyhet som nu är avpublicerad: https://riks.se/nyheter/duo-s%C3%A4tter-skr%C3%A4ck-i-helsingborg-krossar-glaset-och-stormar-systembolaget

Citat från den numera avpublicerade artikeln:

Citat:
En duo i Helsingborg – D**, och A** – har lagt ut filmer på sociala medier där de trakasserar personal på Systembolaget, krossar glas på en buss och häller vodka över en sportbil.

I klippen syns hur M* främst står bakom kameran, medan B* är den som krossar glaset och häller spriten.

"Free Palestine", ropar en blodig A* i en av filmerna.

En annan film visar hur han tränger sig igenom Systembolagets spärr. När personalen försöker hindra honom så ropar *: "Våldta inte min vän!"

Det fanns även klipp på både Youtube shorts och tiktok med videon i fråga som hade över hundratusen visningar. Dessa klipp är också borttagna.

Så vad handlar detta om? Varför backar Riks och tar bort både artikeln samt klippen man lagt upp?

Artikeln går inte ens att hitta via web.archive.org för mig.

Personuppgifter maskerade. /Mod, Motvillig
Senast redigerad av Motvillig1.2 2025-09-10 kl. 03:09.
Citera
2025-09-09, 16:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skraeckodla

Så vad handlar detta om? Varför backar Riks och tar bort både artikeln samt klippen man lagt upp?

Artikeln går inte ens att hitta via web.archive.org för mig.
De har väl blivit anmälda? Man får inte publicera kriminellas namn och uppgifter. PUL och någon annan skitlag..

Edit. Är man skolskjutare eller annan "tung" går det visst bra att publicera, men inte om det är småbabbar som utövar trackaserier och skadegörelse.
Citera
2025-09-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De har väl blivit anmälda? Man får inte publicera kriminellas namn och uppgifter. PUL och någon annan skitlag..

Edit. Är man skolskjutare eller annan "tung" går det visst bra att publicera, men inte om det är småbabbar som utövar trackaserier och skadegörelse.
De har ju gjort det flera gånger?

Så andra som blivit uthängda, har inte gjort anmälan?

https://www.youtube.com/shorts/dDuoVp4a7v4

Kryckmannen har väl blivit uthängd och inte bara ifrån Riks. Dessutom flera gånger. Kryckmannen har väl försökt polisanmäla?

https://www.youtube.com/watch?v=rgkurgwQnco Dessa har väl också försökt göra en polisanmälan?

Jag tror inte på att det beror på att Riks blivit polisanmälda och därför har artikeln och videon borttagna.
Citera
2025-09-09, 16:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
De har ju gjort det flera gånger?

Så andra som blivit uthängda, har inte gjort anmälan?

https://www.youtube.com/shorts/dDuoVp4a7v4

Kryckmannen har väl blivit uthängd och inte bara ifrån Riks. Dessutom flera gånger. Kryckmannen har väl försökt polisanmäla?

https://www.youtube.com/watch?v=rgkurgwQnco Dessa har väl också försökt göra en polisanmälan?

Jag tror inte på att det beror på att Riks blivit polisanmälda och därför har artikeln och videon borttagna.
Ibland om man anmäler behandlas det olika av olika poliser/åklagare. Vissa skiter i det och slänger anmälan i arkiv X, andra inte.

Varför tror du den togs bort då? Riks blivit godhjärtade och börjat gilla kriminella babbar, eller har de hängt ut fel babbar? Båda möjligheterna finns, men jag tror inte på någon av dem.
Citera
2025-09-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ibland om man anmäler behandlas det olika av olika poliser/åklagare. Vissa skiter i det och slänger anmälan i arkiv X, andra inte.

Varför tror du den togs bort då? Riks blivit godhjärtade och börjat gilla kriminella babbar, eller har de hängt ut fel babbar? Båda möjligheterna finns, men jag tror inte på någon av dem.
Media brukar ibland radera artiklar. Det är välkänd och därför rekommenderas det eller till och med kanske finns som krav ifrån Flashback att alltid citera artiklar. Citerar man inte, så kan tråden försvinna/låses. Eftersom artiklar har sina tendenser att raderas.

Det kan finnas massa orsaker varför artiklar raderas.

Så är det.
Citera
2025-09-09, 17:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Media brukar ibland radera artiklar. Det är välkänd och därför rekommenderas det eller till och med kanske finns som krav ifrån Flashback att alltid citera artiklar. Citerar man inte, så kan tråden försvinna/låses. Eftersom artiklar har sina tendenser att raderas.

Det kan finnas massa orsaker varför artiklar raderas.

Så är det.
Media (slaskmedia) är mer känsliga för kritik än Riks. De är väl kända som rätt hårdhudade, har säker blivit utsatta för både hot och våld.

Lite intressant är det varför den försvann.. Någon åklagare som vurmar om små kriminella babbar är mitt tips.
Citera
2025-09-09, 17:43
Medlem
Riks kanske kommit på att duo inte har alla hästar hemma i stället.
Hänga ut folk med någon form av lätt mentalt handikapp alt. missbrukare kan vara känsligt.
Citera
2025-09-09, 18:59
Medlem
triptykens avatar
Riks kom väl på att deras marknadsföringsplan är just att vara lätta att hitta online för att fixa views? Samma som när dom postar här med länkar till deras klipp (trådar med namnen "Blattar gör kaoz" mm)

Jag menar Riks drivs av folk som dricker sitt eget urin för att deras föräldrar är syskon, men ibland hittar dom rätt?
Citera
2025-09-10, 04:08
Medlem
Citat:

Jag förstår att du inte är från Sverige. PUL ersattes av GDPR för 7 år sedan, och varken PUL eller GDPR gäller för medier. Om nu Riks är att betrakta som ett massmedium med grundlagsskydd?
Citera
2025-09-10, 11:42
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Jag förstår att du inte är från Sverige. PUL ersattes av GDPR för 7 år sedan, och varken PUL eller GDPR gäller för medier. Om nu Riks är att betrakta som ett massmedium med grundlagsskydd?
Jodå, jag är Kalles kaviar. Skrev för övrig "någon annan skitlag" Vilket innefattar GDPR.

Tror Aftonslaskan och sExpressen är rätt försiktiga med att hänga ut folk men namn och bild innan de är dömda, det har blivit lite mindre pixling nu, men det är fortfarande alldeles för mycket.

Som sagt. Om nu Riks är att betrakta som ett massmedium? Det man kommer undan med en dag kan man åtalas för en annan dag. Olika beroende på hur babbekramande åklagaren är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in