Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja rent generellt så är det så. Men jag har sett uppgifter på att han ska ha provocerat fram en reaktion hos demonstranterna/mobben. Vi får se hur åklagare ställer sig till detta.
Han blev uppenbart provocerad av demonstrationen och visade tydligt ilska. Det är inte något som gör det acceptabelt att förfölja en ensam person och skrika efter den på gatan. Det är vuxna människor vi pratar om. Sådana beteenden lär sig barn och mycket unga, att det inte är socialt accepterat.
Så nej, han "provocerar" inte dem eftersom man inte får börja ge sig på folk för att man är fler än en. Om de istället däremot stått på håll och ropat ut vad de nu gjorde medan de förföljde honom, hade varit en mer okej handling som respons.
Demokrati är inte synonymt med att förfölja oliktänkande. Som aktivister finns det bättre sätt att protestera emot en enskild politiker om man upplever personen som provocerande.
Jag åker inte till min läkares hem eller andra som tydligt begått grova "provokationer" för att skada mitt liv och min person samt anseende. Ska jag kanske ställa mig i deras trädgård och skrika slagord?
Det skulle bli väldigt jobbigt för många människor i Sverige om vi alltid gav dem ett uppsökande beteende var gång de bar sig illa åt eller som vi ansåg att de burit sig illa åt.