2025-09-09, 23:44
Medlem
Siliconfett på glidbultarna,putsat och rent centrum,lite vanligt fett,anliggningsytan mot bromsskivan valfritt.
Helt utan något,fine.
Lite kopparspray,fine
Citera
2025-09-10, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Många som skriver här verkar inte ha erfarenhet av verkligheten.
9 av 10 gånger som jag fixar bromsar, så är det inte för de är utslitna, utan har rostat fast.
När jag har fixat bromsarna med olika smörjmedel och linolja rostar de aldrig fast igen.
Om jag skulle lyda råden, bara rent o tort, skulle bilen komma tillbaka med kärvande bromsar igen innan de är utslitna.
Intressant var använder du linolja? Hjulnavet?
Citera
2025-09-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Någon som har en bra bild på hur mkt fett det ska vara på glidpinnen?
Hur mkt är för mkt?

Som en ärta brukar vara lagom. Glidpinnen ska kunna bottna när du trycker inte den, gör den inte det så är det för mycket fett.
Citera
2025-09-10, 19:29
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madmax2012
Nej det gör det inte.
Jo..? På Volvo och Mercedes där jag har jobbat så vart vi upplärda på det viset.
Citera
2025-09-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Samma här. Folk är så skitnödiga och tror dom vet allt. På bilverkstäder används även kopparpasta på glidpinnar.

Det är inte helt ovanligt att folk på bilverkstäder har fått för sig egna idéer som inte alltid är helt korrekta, men kanske underlättar deras eget arbete.
Citera
2025-09-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Intressant var använder du linolja? Hjulnavet?

Först när oket är borta trampar jag ut kolven en bit så damasken sträcks ut lite, sen sprutar jag linolja i och på kanten av kolven och på oket runt damasken, oljan kryper in och förseglar mellan ok/kolv och damask, vanligaste felet när bilar blir uppåt 10 år är att det tagit sig in vatten bakom damasken så kolven kärvar.
När jag är klar, smort glidpinnarna med silikonfett och klossarnas glidytor med antikärvpasta (kombo av alu och grafit för marint bruk) och allt sitter ihop, sprutar jag linolja på hela oket efter att ha borstat av det.
Lite på navkanten och och hjulskruvarna.
Linolja smörjer inte, det skyddar mot rost, linoljar man ett ok regelbundet, tex vid däckbyte, rostar det aldrig, likaså sprutar jag alltid bromsrören i hjulhusen, då håller de bilen ut.
Den lilla linolja som kommer på bromsskivorna försvinner vid första inbromsningarna.
Var har jag fått denna ide ifrån kanske nån undrar.
Jo, Kraftoljan HB, en rikskänd firma som rostskyddade bilar med linolja (finns inte längre, ägaren är pensionerad)
Han sa för 25 år sen, spruta allt, bromsar, avgassystem (bakom kat) ja allt du vill skydda, linolja skadar inget, bara skyddar.
Citera
2025-09-10, 20:11
Medlem
Kopparpasta ska man inte ha på glidpinnar, det typ torkar efter ett tag och den smörjande effekten avtar.
På ok med glidpinnar som går in i oket funkar vanligt oljefett, men på ok av ATE typ, rostrfri pinne som går i en gummibussning, ska man absolut inte använda oljefett. Lite silikonfett kan petas in i gummibussningen, men själva pinnen ska inte kladdas in.
Citera
2025-09-11, 13:00
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Som andra svarat, man ska inte använda kopparpasta där det kan komma i kontakt med gummi eller aliminium.
Mellan aluminiumblock och aluminiumskruv (mc) har jag använt det massa gånger i åratal, folk yrade om galvaniska strömningar men det funkar hur bra somhelst.
Citera
2025-09-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fartarallt
Mellan aluminiumblock och aluminiumskruv (mc) har jag använt det massa gånger i åratal, folk yrade om galvaniska strömningar men det funkar hur bra somhelst.

Menar du att det skulle bevisa att det därför funkar och inte kan bli galvaniska strömmar som kan orsaka problem…?
Citera
2025-09-12, 11:01
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Menar du att det skulle bevisa att det därför funkar och inte kan bli galvaniska strömmar som kan orsaka problem…?
Japp emperi slår teori
Citera
2025-09-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Först när oket är borta trampar jag ut kolven en bit så damasken sträcks ut lite, sen sprutar jag linolja i och på kanten av kolven och på oket runt damasken, oljan kryper in och förseglar mellan ok/kolv och damask, vanligaste felet när bilar blir uppåt 10 år är att det tagit sig in vatten bakom damasken så kolven kärvar.
När jag är klar, smort glidpinnarna med silikonfett och klossarnas glidytor med antikärvpasta (kombo av alu och grafit för marint bruk) och allt sitter ihop, sprutar jag linolja på hela oket efter att ha borstat av det.
Lite på navkanten och och hjulskruvarna.
Linolja smörjer inte, det skyddar mot rost, linoljar man ett ok regelbundet, tex vid däckbyte, rostar det aldrig, likaså sprutar jag alltid bromsrören i hjulhusen, då håller de bilen ut.
Den lilla linolja som kommer på bromsskivorna försvinner vid första inbromsningarna.
Var har jag fått denna ide ifrån kanske nån undrar.
Jo, Kraftoljan HB, en rikskänd firma som rostskyddade bilar med linolja (finns inte längre, ägaren är pensionerad)
Han sa för 25 år sen, spruta allt, bromsar, avgassystem (bakom kat) ja allt du vill skydda, linolja skadar inget, bara skyddar.
Ja linolja är ett naturligt skydd bättre än onaturliga konkurrenter, är väl sjukt små molekyler som tränger in i porerna

Dock lite svårhanterat, brandrisk, folk glömmer att det ska blandas ut med lösningsmedel etc vilket gör att det börjar bli ovanligt
Kul dock att biltema säljer underredsskydd med linolja
Citera
2025-09-14, 16:46
Medlem
AldrigGeUpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Efter läst runt lite om keramisk pasta, blir det den istället för koppar pasta.
https://www.biltema.se/bilvard/smorj...0-g-2000037637

Tack ska du ha

Sen att köpa silikonfett för glidpinnen.
https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ett-2000030629

Reflekterar över hur priserna stuckit iväg. Oroligt dyrt på Biltema för ynka 100gr förpackningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in