Citat:
Ursprungligen postat av
dQw4w9WgXcQ
Intressant var använder du linolja? Hjulnavet?
Först när oket är borta trampar jag ut kolven en bit så damasken sträcks ut lite, sen sprutar jag linolja i och på kanten av kolven och på oket runt damasken, oljan kryper in och förseglar mellan ok/kolv och damask, vanligaste felet när bilar blir uppåt 10 år är att det tagit sig in vatten bakom damasken så kolven kärvar.
När jag är klar, smort glidpinnarna med silikonfett och klossarnas glidytor med antikärvpasta (kombo av alu och grafit för marint bruk) och allt sitter ihop, sprutar jag linolja på hela oket efter att ha borstat av det.
Lite på navkanten och och hjulskruvarna.
Linolja smörjer inte, det skyddar mot rost, linoljar man ett ok regelbundet, tex vid däckbyte, rostar det aldrig, likaså sprutar jag alltid bromsrören i hjulhusen, då håller de bilen ut.
Den lilla linolja som kommer på bromsskivorna försvinner vid första inbromsningarna.
Var har jag fått denna ide ifrån kanske nån undrar.
Jo, Kraftoljan HB, en rikskänd firma som rostskyddade bilar med linolja (finns inte längre, ägaren är pensionerad)
Han sa för 25 år sen, spruta allt, bromsar, avgassystem (bakom kat) ja allt du vill skydda, linolja skadar inget, bara skyddar.