2025-09-08, 07:41
Medlem
para.finnss avatar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Jb0V88/bitcoin-profilen-ammy-24-sverige-sticker-ut

Citat:
Trots att hennes medel för att nå ut med information är sociala medier, och att hon följs av tusentals människor, så vill hon inte kallas influencer. Hon ser sig som en slags ambassadör och har en utbildning i internationella relationer bakom sig. Sin kandidatuppsats skrev hon om bitcoins infrastruktur i utvecklingsländer.

– Andra medier har valt att kalla mig influencer. Men ingenting i mina kanaler handlar om mig som person, utan att nå ut med information och lära. Hur bitcoin är lösningen på många problem, till exempel i utvecklingsländer där människor kan få större kontroll över sina egna pengar, säger Ammy Edberg.

Har någon sett hennes filmer på sociala medier? Kan hon bli den som får barn och ungdomar att börja betala med BTC för lördagsgodiset? Eller krävs det politiskt godkännande för att det ska bli möjligt? I så fall borde hon ju dyka upp som en frisk fläkt i nästa års valrörelse. Har hon verkligen startat det här missionsarbetet på egen hand, eller finns det andra aktörer i bakgrunden?
Citera
2025-09-08, 07:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av para.finns
Kan hon bli den som får barn och ungdomar att börja betala med BTC för lördagsgodiset?
Nej

Citat:
Eller krävs det politiskt godkännande för att det ska bli möjligt?
Nej

Citat:
eller finns det andra aktörer i bakgrunden?
Ja
Citera
2025-09-08, 10:06
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Jb0V88/bitcoin-profilen-ammy-24-sverige-sticker-ut

Har någon sett hennes filmer på sociala medier?

Hade missat henne, men här är hon på Youtube: https://www.youtube.com/@BTChick/videos

Citat:
Kan hon bli den som får barn och ungdomar att börja betala med BTC för lördagsgodiset? Eller krävs det politiskt godkännande för att det ska bli möjligt?

Många bäckar små. Det finns liknande missionärer runt om i världen. I förlängningen kommer alla att använda bitcoin dagligdags, men fiatpengarna måste nog försvinna helt innan så sker.

Citat:
I så fall borde hon ju dyka upp som en frisk fläkt i nästa års valrörelse. Har hon verkligen startat det här missionsarbetet på egen hand, eller finns det andra aktörer i bakgrunden?

Vet inte om valrörelsen, men jag skulle gissa att hon gör detta mest på egen hand. Hon äger säkerligen bitcoin själv och har läst på och sett mycket om bitcoin och sett ljuset. Bitcoin är en religionsliknande social rörelse. Man ser som sagt liknande drivna individer runt om i världen, ehuru oftast män.
Citera
2025-09-08, 20:38
Medlem
Intressant att hon definierar sig som ambassadör istället för influencer, trots att det är precis vad hon gör. Jag undrar om hennes kandidatuppsats verkligen har påverkat något konkret i utvecklingsländer, eller är det mest akademisk jargong för att låta smart? Och vem betalar henne egentligen för att sprida detta budskap, bortom eventuella bitcoin,entusiaster?
Citera
2025-09-08, 22:08
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fehat
Och vem betalar henne egentligen för att sprida detta budskap, bortom eventuella bitcoin,entusiaster?
Varför måste någon "betala henne"?

Foliehattar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in