2025-09-07, 22:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Stegrud sa det självklara att etnicitet är statiskt och inte något som ändras bara för att en iranier flyttar till Sverige. Stegruds kompis (pojkvän?), den iranske influencern Nick Alinia skriver nu detta:

https://www.nickalinia.se/p/nej-du-kan-inte-bli-svensk

Citat:
Nej, du kan inte bli svensk
Det finaste man kan vara som perser är att vara perser. Det finaste man kan vara som svensk är att vara svensk. Men en perser är inte svensk. Och en svensk är inte perser. Det är helt i sin ordning.

Citat:
Jag är övertygad om att mina persiska gener har bidragit till att forma mig till den jag är. Jag tillhör ett folk med en lång och stolt historia. Fantastiska poeter, häftiga symboler, en högstående musiktradition och fosterjord med enastående natur.

Jag är glad och tacksam för att jag har två persiska föräldrar, och för alla de egenskaper som formats i århundraden och som nu nedärvts till mig.

Kommer vi nu se invandrare på twitter och facebook som skriver "jag är pers", "jag är polack", "jag är serb" osv? Har Stegrud upphöjt stoltheten hos invandrarna?
Citera
2025-09-07, 22:31
Medlem
Nyreggadjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Stegrud sa det självklara att etnicitet är statiskt och inte något som ändras bara för att en iranier flyttar till Sverige. Stegruds kompis (pojkvän?), den iranske influencern Nick Alinia skriver nu detta:

https://www.nickalinia.se/p/nej-du-kan-inte-bli-svensk

Kommer vi nu se invandrare på twitter och facebook som skriver "jag är pers", "jag är polack", "jag är serb" osv? Har Stegrud upphöjt stoltheten hos invandrarna?

Varför skulle han vara hennes pojkvän? Finns det något som tyder på det?
Citera
2025-09-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nej, alla är fullständigt medvetna om vad de är men vissa spelar dumma för att det gagnar dem.

Visst kan en kurd och en perser peka ut vad som ska ingå i en svensk kulturkanon men det accepteras inte alls att de ska bestämma vad som väljs ut (även om de kanske har en väldigt god smak). Som att Iran skulle låta en svensk råda över deras kulturkanon. Nej och tusen gånger nej.
Citera
2025-09-07, 23:34
Medlem
De är väl redan stolta över sitt ursprung? Har i alla fall aldrig träffat på någon som skämts för var de kommer ifrån.

Naturligtvis är det bisarrt att en kurd (som bor i Danmark) och en iranier står och diskuterar en svensk kulturkanon på bästa sändningstid i public service. Det hade aldrig hänt i något annat land. Tänk reaktionerna i Japan, Tanzania eller Saudiarabien.
Citera
2025-09-08, 21:31
Medlem
Helt ärligt, det här är ju bara en bekräftelse på att identitet är något man definierar själv, oavsett vad någon politiker eller influencer tycker. Att vara stolt över sitt ursprung är ju inget dåligt, men att påstå att man inte kan bli svensk för den sakens skull är ju lite... komiskt. Kanske borde folk fokusera på att bygga broar istället för att gräva schavkan djupare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in