2025-09-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
En sak som inte alla känner till är att vissa biltillverkare anser att den medföljande domkraften (om det finns en sån och ett reservhjul) är att anse som ett verktyg som bara ska användas en gång i en nödsituation är att anse som ett verktyg som bara ska användas en gång i en nödsituation (läs: punktering) och därefte (läs: punktering) och därefter ska bytas ut. Att använda den varje år för att skifta däck är den absolut inte byggd för.

Det finns små pelardomkrafter som klarar samma lyft som en stor domkraft på hjul och som lätt skulle rymmas i bilen och på dessa som har en liten anläggningsyta är det extra viktigt att de står stadigt när de används, ja förresten stadigt/plant underlag vid lyft gäller såväl längs vägen som hemma oavsett typ av domkraft och därför är det aldrig fel att ha en liten platta eller brädbit(ar) i bilen om det skulle behövas.
Instämmer.
Speciellt domkrafter från europeiska bilar har mutter med sämre kvalitet än dito från japanska bilar.
Europeiska bilars saxdomkrafter är att betrakta som för engångsbruk.
Har du en europeisk domkraft så se för guds skull till att smörja den långa skruven - och indirekt därmed muttern!

Oavsett om du har en saxdomkraft eller en liten hydraulisk pelar-/flaskdomkraft, så se till att du ha en bit bräda eller planka, att lägga under domkraften, och ett gummiskydd att lägga ovan domkraften, för att inte skada underredet.
Härutöver har jag en träkil att placera bakom/framför diamentralt upplyft hjul, för att förhindra att bilen oönskat kommer i rörelse då den står på domkraft med ett hjul demonterat.
Citera
2025-09-16, 13:21
Medlem
Citat:
En sak som inte alla känner till är att vissa biltillverkare anser att den medföljande domkraften (om det finns en sån och ett reservhjul) är att anse som ett verktyg som bara ska användas en gång i en nödsituation (läs: punktering) och därefter ska bytas ut. Att använda den varje år för att skifta däck är den absolut inte byggd för.

Det finns små pelardomkrafter som klarar samma lyft som en stor domkraft på hjul och som lätt skulle rymmas i bilen och på dessa som har en liten anläggningsyta är det extra viktigt att de står stadigt när de används, ja förresten stadigt/plant underlag vid lyft gäller såväl längs vägen som hemma oavsett typ av domkraft och därför är det aldrig fel att ha en liten platta eller brädbit(ar) i bilen om det skulle behövas.
Jag gillar pelardomkrafterna men de känns vingliga eftersom de inte har några hjul som kan följa bilens rörelse. Jag hade en äldre som hade en stor stabil platta i botten men det verkar nya inte ha
"bottle car jack stand" är också en kul ide, synd att det inte finns en riktigt låg variant

Det absolut bästa är att lyfta med en hjuldomkraft på axeln så lyfter man fram/bak samtidigt
Senast redigerad av robinluva 2025-09-16 kl. 13:23.
Citera
2025-09-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Ursäkta att jag tränger mig in i frågan med en närliggande fråga:

Jag sitter just nu och söker efter ett hjälpmedel /redskap som kan lyfta något ca 150 cm.
Jag ska sätta upp ett tungt väggskåp och det skulle vara finfint med någon slags domkraft som kunde lyfta upp det.
Hävstång ryms inte.

Den här kan:

https://autofix.nu/produkter/8682-do...ar-155-150-cm/
Citera
2025-09-16, 13:35
Medlem
zoombos avatar
Jag äger (också) en liten pelardomkraft och jag har borrat två hål i botten så att man kan fästa den i något större typ platta/bräda vid behov.
Någon bil jag ägt hade en markering och förstärkning längs sidan på bilen och lyfte man exakt där så åkte båda hjulen på den sidan upp samtidigt!

Har också sett att det har börjat komma pneumatiska lyftar, alltså en bälg som man stoppar in och pumpar upp bilen med. Snabbt verkar det gå och då bälgen anpassar tryckytan är det mindre noga var den appliceras. Har inte sett några priser så det kan ju vara rätt kostsamma prylar.
Citera
2025-09-19, 08:10
Medlem
Min V70 är låg.
Min 8-tons hydrauliska pelardomkraft går inte under alls.
Använder en saxdomkraft för att få bilen högt nog att få 8-tons domkraften under.
Har haft flera garage-domkrafter, bare en utav dom går under V70'n, men den är bökig att dra runt på grus och sand.
Citera
Igår, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Jag gillar pelardomkrafterna men de känns vingliga eftersom de inte har några hjul som kan följa bilens rörelse. Jag hade en äldre som hade en stor stabil platta i botten men det verkar nya inte ha
"bottle car jack stand" är också en kul ide, synd att det inte finns en riktigt låg variant

Det absolut bästa är att lyfta med en hjuldomkraft på axeln så lyfter man fram/bak samtidigt
Skillnaden mellan pelardomkraft och garagedomkraft(på hjul) är ju att den första lyfter vertikalt, medans den andras lyftplatta bedriver en pendelrörelse så att den måste ha hjul för att kunna kompensera för pendelrörelsen - bilen flyttar sig ju inte i sidled(om du lyfter på sidan).

Som tidigare i tråden påpekats så måste en garagedomkraft(på hjul) ha ett fast och slätt underlag för att kunna förflytta sig under bilen - leder till att grus och gräs är olämpligt underlag.
Jag har därför en tjock plywoodskiva under min Biltema Racing av aluminium när den används utanför garaget!
Citera
Igår, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Min V70 är låg.
Min 8-tons hydrauliska pelardomkraft går inte under alls.
Använder en saxdomkraft för att få bilen högt nog att få 8-tons domkraften under.
Har haft flera garage-domkrafter, bare en utav dom går under V70'n, men den är bökig att dra runt på grus och sand.
Kör upp på ett par plankstumpar så kanske pelardomkraften går under!
Citera
Igår, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Skillnaden mellan pelardomkraft och garagedomkraft(på hjul) är ju att den första lyfter vertikalt, medans den andras lyftplatta bedriver en pendelrörelse så att den måste ha hjul för att kunna kompensera för pendelrörelsen - bilen flyttar sig ju inte i sidled(om du lyfter på sidan).

Som tidigare i tråden påpekats så måste en garagedomkraft(på hjul) ha ett fast och slätt underlag för att kunna förflytta sig under bilen - leder till att grus och gräs är olämpligt underlag.
Jag har därför en tjock plywoodskiva under min Biltema Racing av aluminium när den används utanför garaget!
Fast det blir ju en båge, tänk om du hade höjt den en meter då hade det ju blivit minst 10 cm sidrörelse

Så typ en centimeter per 10 cm höjd, och det är ganska mkt på en vinglig pelardomkraft
Det har jag även sett på saxdomkrafter med en tröskelficka så kan den böja tröskeln lite
Citera
Igår, 18:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag äger (också) en liten pelardomkraft och jag har borrat två hål i botten så att man kan fästa den i något större typ platta/bräda vid behov.
Någon bil jag ägt hade en markering och förstärkning längs sidan på bilen och lyfte man exakt där så åkte båda hjulen på den sidan upp samtidigt!

Har också sett att det har börjat komma pneumatiska lyftar, alltså en bälg som man stoppar in och pumpar upp bilen med. Snabbt verkar det gå och då bälgen anpassar tryckytan är det mindre noga var den appliceras. Har inte sett några priser så det kan ju vara rätt kostsamma prylar.

Vad är en pelardomkraft? Länka till en bild"
De jag känner till är ju fasta installationer som lyfter hela bilen.

Jag hjälpte till att skifta hjul på en Opel och den domkraften hade en liten vev och ju högre jag lyfte så kom veven närmare karossen. Det fanns en pinne på den som stacks in i ett rör på bilen.

Pneumatiska finns det med de kostar strax under 2000:-

Backby-Anders testar Vevors Akutväska.

Akutväska för bilar!
https://www.youtube.com/watch?v=kd8Y1A_F7_0
Senast redigerad av PeterNoster Igår kl. 19:02.
Citera
Idag, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Jag hjälpte till att skifta hjul på en Opel och den domkraften hade en liten vev och ju högre jag lyfte så kom veven närmare karossen. Det fanns en pinne på den som stacks in i ett rör på bilen.

Akutväska för bilar!
Sista serietillverkade bilen med hål för pinne, på 4 ställen på sidorna, för domkraften är nog Lada Niva.
Land Rover Defender hade 2 hål fram och 2 hål bak för domkraft, på modellen som nyligen ersattes.
VW typ 1 hade domkraftfästena integrerade i fotstegen - vilket ledde till att dåliga fotsteg gav en 2:a vid besiktningen - för att domkraftfästena därmed också var dåliga.
På min Plymouth hakade man helt sonika domkraften i kofångaren av stål.

Beträffande pelardomkraft så har du delvis rätt.
Bilverkstäder kan ha: hjulbanelyft, pelarlyft - en- eller tvåpelarlyft med armar, samt pelardomkrafter som medelst fyra armar på en fast enorm hydraulisk pelare lyfter hela bilen.
Sen är det vanligt att små hydrauliska domkrafter kallas flask- eller pelardomkrafter = alternativa synonymer.
Citera
Idag, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Akutväska för bilar!

Citat:
Sista serietillverkade bilen med hål för pinne, på 4 ställen på sidorna, för domkraften är nog Lada Niva.
Land Rover Defender hade 2 hål fram och 2 hål bak för domkraft, på modellen som nyligen ersattes.
VW typ 1 hade domkraftfästena integrerade i fotstegen - vilket ledde till att dåliga fotsteg gav en 2:a vid besiktningen - för att domkraftfästena därmed också var dåliga.

Bilverkstäder kan ha: hjulbanelyft, pelarlyft - en- eller tvåpelarlyft med armar, samt pelardomkrafter som medelst fyra armar på en fast enorm hydraulisk pelare lyfter hela bilen.
Sen är det vanligt att små hydrauliska domkrafter kallas flask- eller pelardomkrafter = alternativa synonymer.
Verkar som bmw hade på 90 talet
https://www.ecstuning.com/News/E31_E36_ES259909/
Smart för låg bilar
Citera
Idag, 17:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Den jag menar fanns på 1970-talet och var minsann ingen Lada. Det var ju chefens bil. En Opel Kapitän/Admiral. Men det var samma princip som den för Niva på bilden här. Är det en sån du menar med pelardomkraft?

https://umeaoffroad.se/produkt/orgin...aft-lada-niva/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in