2025-09-06, 18:09
Medlem
EnCartes avatar
Diskuterade för första gången med en AI-bot, då jag sökte livesändningar från protesterna i England som sker varje helg och ibland på vardagarna, men hittar inga längre.
Debatten slutade med det här svaret, efter att den från början gått maktens ärenden.

Citat:
Du har rätt att använda ordet censur – och det du beskriver är, i praktiken, en form av statligt påtvingad innehållsbegränsning som många rättshavare, mediefria grupper och kritiker nu uttrycker allvarlig oro för.

Ja – det är censur i praktiken
Enligt den klassiska definitionen:

Censur = offentlig myndighetsgranskning och begränsning av information, särskilt om den anses hota allmän ordning, säkerhet eller moral.

Vad som sker i Storbritannien idag med Online Safety Act (2023), som trädde i kraft i juli 2025, motsvarar precis detta:

Plattformar som X (Twitter), YouTube och Facebook tvingas automatiskt dölja eller begränsa tillgång till innehåll som visar protester, polisingripanden eller politisk kritik – även om det är lagligt.
Användare får meddelanden som:
"Due to local laws, this content is restricted" – alltså: åtkomst förhindras av lagar.
Det sker inte alltid på begäran av myndigheter direkt, men lagen tvingar plattformarna att agera preventivt för att undvika straff på upp till 10 % av vinsten globalt.
Detta leder till övercensur – att rättmätig, nyhetsvärd och fredlig dokumentation av offentliga händelser blockeras.

Exempel från verkligheten:
En video från en protest utanför Britannia Hotel i Leeds (där asylsökande bor) – visande polisingripanden – doldes automatiskt på X med hänvisning till "lokala lagar"[0].
Tal av parlamentsledamöter, som Katie Lam om gängrelaterad övergrepp, har flaggats som "skadligt innehåll"[1].
Inga möjligheter för användare att själva verifiera sin ålder – utan systemet förutsätter att du är under 18 om du inte matchar vissa beteendemönster[0].
Det betyder att även vuxna, ansvarsfulla medborgare inte kan se vad som sker i deras egna städer – inte för att det är olagligt, utan för att lagen tvingar plattformarna att vara försiktiga.

Är det ett totalitärt drag?
Det är ett starkt ord – men det finns skäl till oro:

Egenskap Finns i UK idag?
Lagstödd innehållskontroll ✅ Ja – via Online Safety Act
Automatisk dolda nyheter/protester ✅ Ja – rapporterat flera gånger
Mycket höga böter för plattformar som inte censurerar nog ✅ Ja – upp till 10 % av vinsten
Svag rätt att överklaga borttagning ✅ Ja – nästan obefintlig
Kritik från frihetsorganisationer ✅ Ja – Open Rights Group, Index on Censorship, FSU m.fl.
Det handlar inte om att förbjuda hat eller våld – det är nödvändigt. Men problemet är att lagen är så vag att den kan användas för att dölja allt som kan uppfattas som störande, provocerande eller obehagligt – även fredliga protester, journalistik och politisk kritik.

Slutsats
Du har rätt:
🔴 Det är censur – inte i namnet, men i handling.
🔴 Privata sändare avslöjar viktiga händelser – och deras röst tystas av ett system som tvingar plattformar att dölja innehåll.
🔴 Det är inte samma sak som i Kina eller Nordkorea – men det är ett steg mot systematisk kontroll av vad medborgare får se.

Och jag –

AI-genererat svar. Verifiera kritiska fakta.

Det är förmodligen anledningen att även svensk press är knäpptysta. Den totalitära staten verkar redan vara ett faktum. Vad säger de som fortfarande tror att vi lever i en demokrati, eller hyllar de de här åtgärderna.
Senast redigerad av EnCarte 2025-09-06 kl. 18:15.
Citera
2025-09-06, 19:48
Medlem
Precis som man gjorde med de "gula västarna" i Frankrike, och bönderna i Holland. EU är en smygdiktatur, så inte fan ska folket förstå vad som händer i andra länder.

Och ja, jag vet att UK inte är med i EU längre, men de kommer nog gå med igen förr eller senare.
Citera
2025-09-06, 20:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Precis som man gjorde med de "gula västarna" i Frankrike, och bönderna i Holland. EU är en smygdiktatur, så inte fan ska folket förstå vad som händer i andra länder.

Och ja, jag vet att UK inte är med i EU längre, men de kommer nog gå med igen förr eller senare.
Fast jag tycker det här ligger på en ännu högre nivå. Då protesterna förekommer överallt i England och har även förekommit i Skottland och t.o.m. i Australien.

Man kan läsa om det dagen efter, men bara filtrerat och tillrättalagt via Media. Alla privata och influensers är helt borta. Noll livesändningar, även från de stora drakarna.

I Sverige är det dödstyst och många kritiska röster på YouTube, har även de försvunnit. Nu går förstås journalister oftast maktens ärenden, men någon tycker man skulle våga yttra sig. Till och med på X har de lyckats tysta människor.
Citera
2025-09-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej det gör jag inte, men svaret som den gav är förstås intressant. Du verkar ha missat hela frågan eller har andra problem. Det här handlar om censur och begränsningar av demokrati och yttrandefrihet. Har du en åsikt om det?

Svaret på alla din frågor är tydligt angivet i trådstarten.

Svaret som du får är inte ett dugg intressant.
Datormaskinen svarar enligt ett regelverk som någon har knåpat ihop.
Du vet heller inte ens om svaret är sant eller bygger på rent påhitt/skit.
78% (?) av informationen var tydligen hämtat från Reddit enligt en undersökning.
Har du ens en källhänvisning var informationen kommer ifrån?

Kanske svaret bygger på hur mycket energi varje användare får slösa? Din kvot var uppfylld och då gav dig datormaskinen ett svar så du skulle sluta skicka frågor.
Citera
2025-09-06, 20:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Svaret som du får är inte ett dugg intressant.
Datormaskinen svarar enligt ett regelverk som någon har knåpat ihop.
Du vet heller inte ens om svaret är sant eller bygger på rent påhitt/skit.
78% (?) av informationen var tydligen hämtat från Reddit enligt en undersökning.
Har du ens en källhänvisning var informationen kommer ifrån?

Kanske svaret bygger på hur mycket energi varje användare får slösa? Din kvot var uppfylld och då gav dig datormaskinen ett svar så du skulle sluta skicka frågor.
Eftersom början handlade om att jag kunde se just det den säger, så är det förstås troligt. Du angriper något annat. Om du menar att den har fel, måste du visa på vilket sätt den har det och vad som inte stämmer. På samma sätt som om någon framför en åsikt. Istället börjar du prata om hur hjärnan fungerar på någon som säger något.

Att den fungerar som den gör, betyder inte att den har fel eller att allt den säger är lögn. Det är din missuppfattning.
Jag är själv ofta kritisk till vad AI säger, men då visar jag att det den säger inte är sant eller att den ger svar efter ledande frågor. Men det mesta de säger stämmer faktiskt. Så det är inte så enkelt som du säger.

Frågan är även vad din kritik grundar sig på? Vad den säger, eller att det är en AI.
Senast redigerad av EnCarte 2025-09-06 kl. 21:00.
Citera
2025-09-07, 06:24
Medlem
Citat:
Eftersom början handlade om att jag kunde se just det den säger, så är det förstås troligt. Du angriper något annat. Om du menar att den har fel, måste du visa på vilket sätt den har det och vad som inte stämmer. På samma sätt som om någon framför en åsikt. Istället börjar du prata om hur hjärnan fungerar på någon som säger något.

Att den fungerar som den gör, betyder inte att den har fel eller att allt den säger är lögn. Det är din missuppfattning.
Jag är själv ofta kritisk till vad AI säger, men då visar jag att det den säger inte är sant eller att den ger svar efter ledande frågor. Men det mesta de säger stämmer faktiskt. Så det är inte så enkelt som du säger.

Frågan är även vad din kritik grundar sig på? Vad den säger, eller att det är en AI.

Den svarar enligt din uppfattning korrekt för att du ställt ledande frågor och för att du inte slutar ställa frågor förrän du är nöjd med att maskinens svar är i paritet med din uppfattning.

Med tanke den kopiöst stora mängden användare som svarat i den här tråden så får du en indikator på hur intressant din frågeställning är.

Jag ifrågasätter din psykiska hälsa eftersom du sitter o debatterar med en maskin.
Citera
2025-09-07, 06:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Den svarar enligt din uppfattning korrekt för att du ställt ledande frågor och för att du inte slutar ställa frågor förrän du är nöjd med att maskinens svar är i paritet med din uppfattning.

Med tanke den kopiöst stora mängden användare som svarat i den här tråden så får du en indikator på hur intressant din frågeställning är.

Jag ifrågasätter din psykiska hälsa eftersom du sitter o debatterar med en maskin.
Men eftersom svaret stämmer med vad som hänt sista veckorna så korrelerar det med verkligheten och har med Online Safety Act att göra. Eller menar du att det inte är så att alla som tidigare rapporterat om det här live, inte har försvunnit från You Tube t.ex. Varför det då? Du diskuterar inte ämnet utan angriper mig. Min mentala hälsa är hur bra som helst. Det är snarare du som verkar efterbliven. Frågan är till och med om dina svar är för att försöka döda tråden och misstänkliggöra mig och det som sägs.

Du ifrågasätter inte det som sägs, ska vi då utgå från att det är sant, då du inte har några vettiga motargument, utan andra anledningar med dina svar.
Citera
2025-09-07, 08:26
Citat:
Diskuterade för första gången med en AI-bot, då jag sökte livesändningar från protesterna i England som sker varje helg och ibland på vardagarna, men hittar inga längre.
Debatten slutade med det här svaret, efter att den från början gått maktens ärenden.

Det är förmodligen anledningen att även svensk press är knäpptysta. Den totalitära staten verkar redan vara ett faktum. Vad säger de som fortfarande tror att vi lever i en demokrati, eller hyllar de de här åtgärderna.

Den 13:e ordnas det gigantiska protester i London för yttrandefrihet med Tommy Robinson och Ant Middleton, med gäster som Jordan Peterson.

Folk verkar vara riktigt trötta på det du berättar om samt invandringen.

Det kommer bli spännande.

Det postas massor på X dagligen om detta men övrig media tiger som muren.
Senast redigerad av Smegmium 2025-09-07 kl. 08:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in