2025-09-07, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det kan ju vara insättningsproblem. Ganska vanligt förekommande.

Medicin är till för att ge kroppen semester så att man sedan kan ta tag i grundanledningen. Tyvärr så är det.

Och man kan inte heller komma tillbaka till den man var innan man fick ångest. Den enda vägen är frammåt. Mot ett bättre liv. Det låter knasigt där du befinner dig nu men du kommer att upptäcka att det är sant.

Lät ju inte så hoppingivande att man inte kan komma tillbaka till den man var innan. Det vill jag ändå tro.
Citera
2025-09-07, 08:54
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimekko74
Lät ju inte så hoppingivande att man inte kan komma tillbaka till den man var innan. Det vill jag ändå tro.
Det är inte som att bryta benet.

Nej, man kan bara gå framåt och bli bättre än man var innan och leva ett bättre liv. Detta är svårt att förstå när man drabbas. Då vill kanske bara tillbaka till innan då livet ändå höll ihop någorlunda.

Får man ångest så var livet inte bra innan. Det finns en anledning till att man får ångest.

Att livet kan bli och måste bli bättre är väl hoppfullt?
Citera
2025-09-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är inte som att bryta benet.

Nej, man kan bara gå framåt och bli bättre än man var innan och leva ett bättre liv. Detta är svårt att förstå när man drabbas. Då vill kanske bara tillbaka till innan då livet ändå höll ihop någorlunda.

Får man ångest så var livet inte bra innan. Det finns en anledning till att man får ångest.

Att livet kan bli och måste bli bättre är väl hoppfullt?

Det är sant förstås. Bara tungt just nu.
Citera
2025-09-07, 09:25
Medlem
EnkeliSotilass avatar
En hård tränings pass så du blir stark psykisk och fysiskt. Kämpa hårt för dig själv mentalt. Undvik situationer där du får ångest. Bearbeta livet till bättre tillvaro.
Citera
2025-09-07, 09:46
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-09-07, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeliSotilas
En hård tränings pass så du blir stark psykisk och fysiskt. Kämpa hårt för dig själv mentalt. Undvik situationer där du får ångest. Bearbeta livet till bättre tillvaro.

Lättare sagt än gjort. Tror jag skulle behöva Ocascand men det enda som tycks skrivas ut nuförtiden är olika antihistaminer
Citera
2025-09-07, 11:43
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Lättare sagt än gjort. Tror jag skulle behöva Ocascand men det enda som tycks skrivas ut nuförtiden är olika antihistaminer
Byt läkare, själv ska jag hämta ut oxascand nästa vecka och fick fjäska lite för att få läkaren att skriva ut dom.

Annars kan du försöka få läkaren att skriva ut insomningstabletter som Imovane, dom är nog effektivare mot ångest än atarax som egentligen är mot klåda och allergi.
Citera
2025-09-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Byt läkare, själv ska jag hämta ut oxascand nästa vecka och fick fjäska lite för att få läkaren att skriva ut dom.

Annars kan du försöka få läkaren att skriva ut insomningstabletter som Imovane, dom är nog effektivare mot ångest än atarax som egentligen är mot klåda och allergi.

Har nyss bytt läkare haha så det kan jag inte. Men jag tycker det är synd att man slänga ner i ett antihistaminträsk som bara gör en seg och slö när det finns medicin som faktiskt hjälper mot ångest.
Citera
2025-09-09, 20:23
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Har nyss bytt läkare haha så det kan jag inte. Men jag tycker det är synd att man slänga ner i ett antihistaminträsk som bara gör en seg och slö när det finns medicin som faktiskt hjälper mot ångest.
Jag har slängt i mig ett antal oxascand både idag och igår och jag tror att du har för höga förhoppningar om att det skulle vara effektivt mot ångest.
Vissthjälper det lite men xanor är betydligt bättre, fast det effektivaste är faktiskt alkohol.
En rejäl sup tar bort min ångest efter exakt 17 minuter, jo jag har en bristfällig självbevarelsedrift så jag har testat det mesta.
Jag får en mycket liten effekt av atarax men jag köper benedryl på nätet som är effektivare.

Sedan vet jag inte vad du menar med antihistaminträsk då atarax är en allergimedicin och används även mot klåda, det är således inte beroendeframkallande.
Citera
2025-09-23, 16:55
Medlem
Menar antihistamin-träsk därför att det är de medicinerna som skrivs ut mot ångest nuförtiden: Atarax, Lergigan, Alimemazin. De är tröttande men inte särskilt ångestdämpande
Citera
2025-09-25, 12:29
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Är insatt på Fluoxetin och dosökad för en vecka sedan till 40 mg. Har även Mirtazapin 15 mg till natten. Nu efter dosökningen av Fluoxetin har jag sån jävla ångest. Har Atarax-hjälper inte, och Allmemazin -hjälper inte. Man blir bara slö av dessa preparat men ångesten försvinner inte.
Läkaren sa Fluoxetin ska klippa ångesten men det har den inte gjort hittills i alla fall.

Jag fick Sobril när jag skulle börja med Sertralin. Om du mår så dåligt så borde du också kunna få benso under en kort period! Tala om för din läkare hur jobbigt det är
Citera
2025-09-25, 16:24
Medlem
Finns bara en vettig medicin mot ångest vid insättning av antidepp och det är i mitt tycke Stesolid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in