2025-09-06, 14:13
Medlem
Sedan några månader tillbaka upplever jag ett störande ljud från frånluftsventilationen i köket. Det susar högt och ibland med ett "visslande" ljud. Jag kontaktade min Brf-styrelse, och en i styrelsen kom förbi och höll med om att sådär högt ska det inte låta.

Styrelsen förmedlade kontakt till en ventilationstekniker som kom och lyssnade. Teknikern konstaterade att det inte var något fel på själva ventilationsdonet (han skruvade och kollade ordentligt) utan menar att ljudet mer kommer från rören, dvs det är inget fel i min lägenhet. Han rekommenderade vidare att jag installerar en ljuddämpare.

Så då kommer frågan, innan jag kontaktar min Brf igen: är det jag eller styrelsen som ska fixa en ljuddämpare, betala för den och se till så den kommer på plats? Det är ju visserligen min lgh, men problemet ligger tydligen utanför mina ventilationsdon. Undrar bara så jag har rätt argument när jag kontaktar min Brf.
Citera
2025-09-06, 14:16
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunningMate
Sedan några månader tillbaka upplever jag ett störande ljud från frånluftsventilationen i köket. Det susar högt och ibland med ett "visslande" ljud. Jag kontaktade min Brf-styrelse, och en i styrelsen kom förbi och höll med om att sådär högt ska det inte låta.

Styrelsen förmedlade kontakt till en ventilationstekniker som kom och lyssnade. Teknikern konstaterade att det inte var något fel på själva ventilationsdonet (han skruvade och kollade ordentligt) utan menar att ljudet mer kommer från rören, dvs det är inget fel i min lägenhet. Han rekommenderade vidare att jag installerar en ljuddämpare.

Så då kommer frågan, innan jag kontaktar min Brf igen: är det jag eller styrelsen som ska fixa en ljuddämpare, betala för den och se till så den kommer på plats? Det är ju visserligen min lgh, men problemet ligger tydligen utanför mina ventilationsdon. Undrar bara så jag har rätt argument när jag kontaktar min Brf.
Finns väl en bok med stadgar vad som är ditt och inte men enkelt svar så är det föreningen som normalt betalar detta.
Citera
2025-09-06, 14:25
Medlem
BOMB-CPs avatar
Tejpa igen den med silvertejp.
Citera
2025-09-06, 14:39
Medlem
One2Manys avatar
En LD kostar nån tusenlapp, men att installera den i befintlig kanal är inte det lättaste. Inget du kan göra själv, så det är en kostnad föreningen måste stå för. Väggen behöver sågas upp.
Citera
2025-09-06, 14:40
Medlem
Det är inte så att nån granne nyligen renoverat sitt kök och då satt upp en icke godkänd spisfläkt?
Citera
2025-09-06, 14:42
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Tejpa igen den med silvertejp.
Visst kan man göra så men det är år 2025 nu och de flesta begriper att ett hem utan ventilation kan liknas vid ett djurstall på 1940 talet.
Ditt råd är väldigt dåligt på gränsen till efterbliven
Citera
2025-09-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
En LD kostar nån tusenlapp, men att installera den i befintlig kanal är inte det lättaste. Inget du kan göra själv, så det är en kostnad föreningen måste stå för. Väggen behöver sågas upp.

Oj, är det verkligen så komplicerat? Räcker det inte bara att skruva bort själva donet/ventilen och sedan sätta in en ljuddämpare en bit in i röret? Har sett på nätet att det finns ljuddämpare som typ är en rund "tvättsvamp" med hål i.
Citera
2025-09-06, 17:31
Moderator
Tystnads avatar
Ljuddämpare brukar sättas på rören uppe på vinden vad jag har sett och inte i stammarna eller i lgh. detta om det alltså är central ventilation ( F ventilation) som tar hela huset.
Citera
2025-09-06, 17:33
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Oj, är det verkligen så komplicerat? Räcker det inte bara att skruva bort själva donet/ventilen och sedan sätta in en ljuddämpare en bit in i röret? Har sett på nätet att det finns ljuddämpare som typ är en rund "tvättsvamp" med hål i.

Absolut kan man stoppa in en sån, det kommer ju dock knulla luftflödet totalt.
Citera
2025-09-06, 18:38
Medlem
Kennethkvartings avatar
När det plötsligt uppstår oljud från ventilationen beror det nästan alltid på att flödet/ injusteringen hamnat på sniskan.

Jag törs lova att nån av dina grannar har skruvat igen donen i sin lägenhet.
Citera
2025-09-06, 20:27
Medlem
Hur länge sedan var det ni gjorde en besiktning på ventilationssystemet? Kanske dags för en rengöring?
Om någon granne skruvar igen sitt don så kommer luftflödet över kvarvarande ventiler att öka=vinande ljud.

Kan ju också vara så att någon händig herre pillat lite på ventilationsaggregatet och ökat luftflödet på fläktarna. Finns alltid någon som gillar att pilla i alla föreningar.

Man skall inte behöva såga upp väggar och installera ljuddämpare om systemet varit tyst innan.
För övrigt är det inte jättejobbigt att skära av ett rör på vinden o sätta in en flexdämpare. Några tusenlappar går det på men det får föreningen stå för.

Temporär fix är att öppna din ventil mer men då sabbar du ventilationsflödet för alla. Men du slipper det vinande ljudet
Citera
2025-09-07, 00:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det är inte så att nån granne nyligen renoverat sitt kök och då satt upp en icke godkänd spisfläkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
När det plötsligt uppstår oljud från ventilationen beror det nästan alltid på att flödet/ injusteringen hamnat på sniskan.

Jag törs lova att nån av dina grannar har skruvat igen donen i sin lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur länge sedan var det ni gjorde en besiktning på ventilationssystemet? Kanske dags för en rengöring?
Om någon granne skruvar igen sitt don så kommer luftflödet över kvarvarande ventiler att öka=vinande ljud.

Kan ju också vara så att någon händig herre pillat lite på ventilationsaggregatet och ökat luftflödet på fläktarna. Finns alltid någon som gillar att pilla i alla föreningar.

Man skall inte behöva såga upp väggar och installera ljuddämpare om systemet varit tyst innan.
För övrigt är det inte jättejobbigt att skära av ett rör på vinden o sätta in en flexdämpare. Några tusenlappar går det på men det får föreningen stå för.

Temporär fix är att öppna din ventil mer men då sabbar du ventilationsflödet för alla. Men du slipper det vinande ljudet

TS.

Som du kanske förstår så räcker det inte med att dölja symptomet, det är orsaken som måste åtgärdas.
Någon har gjort något någonstans i ventilationssystemet, detta har orsakat ett fel, föreningen måste kontrollera hela ventilationssystemet, i alla utrymmen i huset.

Den medlemmen som har orsakat problemet bör också betala felsökningen och åtgärderna.
Det blir en dyr historia för Händige heren.

Sannolikt blir det som så ofta i Sverige, "allt är alltid alla andras fel" och föreningen tar hela kostnaden, dvs grannarna måste betala Händige herrens idioti.
Senast redigerad av trottwell 2025-09-07 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in