Citat:
Ursprungligen postat av
ImaTroll
Näh, jag försöker inte misstänkliggöra mamman. Jag skriver bara att jag tycker att det är konstigt. Dessutom tror jag att jag läst i engelska tidningar att Mia har två äldre bröder och även två yngre bröder. Med en så pass stor familj borde man väl kunna hitta 5-6 tusen för en biljett dit.
Trasig familj?
- Åh förlåt..... nu misstänkliggör jag hela familjen..
Det är nog inte så där himla enkelt att bara resa dit och sedan tro att de blir insläppta i fängelset,
bara så där ??
För det första så är väl det brittiska UD inkopplade kan man anta.
Plus att dottern lär ha fått en advokat tilldelad.
Mamman eller nära anhörig får kommunicera med advokaten om att få ett tillstånd för besök i fängelset.
Vanliga brev på papper är nog att föredra, breven måste förstås översättas till arabiska, annars
kan det var en fördel med att skriva på franska därför att
franskan är vida spridd i den arabiska världen.
Men detta kan ta tid, dessutom vill advokaten förstås ha betalt.
När tillståndet är klart så får väl den anhöriga ta med sig en tolk och en brittisk jurist som kan en hel del om arabvärldens bisarra rättssystem.
Därpå reser de dit och sammanstrålar med advokaten i Dubai.
Så kan de åka dit och besöka dottern. Det finns förstås regler för vad man får ha med sig,
alltså presenter av olika slag.
Det kanske blir en jobbig upplevelse så om mamman är äldre så kanske hon ska avstå.
Tänk på att det är mördande varmt där mest hela året, och ingen skugga eller svalka.
Ett par cigarrettlimpor till vakterna brukar bli uppskattat, plus några sedlar förstås.
Men absolut ingen alkohol.
Dubaiterna om man nu får kalla dem så, de kan nog nästan ingen engelska
så därför behövs det en tolk.
I vart fall blir det en dyr resa ändå, knappast 5-6 tusen som du antar.
Det är ju möjligt att hon bott där en längre tid, men inte haft pengar nog att
muta poliserna då hon greps ?