2025-09-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
LIDL har allt. Däremot har de inte alla varumärken. Går själv ofta till LIDL. Gillar inte allt de har men finns rätt många kategorier där de är bäst Exempelvis deras egen Falukorv. Deras lättöl är även den riktigt bra....och Glassen är bäst!
Med egna märken på de produkter ni nämner?
Citera
2025-09-13, 00:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Nej jag håller inte med dig.
Försök inte med det fulknepet bara för att jag sagt att jag vänder blad.

Du fattar inget om moms eller EU rätt, INGET!

Sverige kan få ett temporärt tillstånd att sänka matmomsen utan att sänka momsen för restauranger mm.

Men sen måste det gå tillbaks eller så får man sänka den för LIKA VAROR!

Vad är det du inte fattar?

En paj är en paj oavsett var den säljs, din pajas?

Du försöker lajva intelligent men du är framstår som en pundare, varför?

Men snälla fru Mupp. Sverige sätter sina egna momssatser. Trodde du förstod efter förra rundan när jag förklarade det. Lol.
Citera
2025-09-13, 00:19
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
LIDL har allt. Däremot har de inte alla varumärken. Går själv ofta till LIDL. Gillar inte allt de har men finns rätt många kategorier där de är bäst Exempelvis deras egen Falukorv. Deras lättöl är även den riktigt bra....och Glassen är bäst!

Nej Lidl har inte allt. Finns många varor de oftast inte har. Tacoskal är ett exempel.
Citera
2025-09-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Men snälla fru Mupp. Sverige sätter sina egna momssatser. Trodde du förstod efter förra rundan när jag förklarade det. Lol.

Ja du är blåst jag det men Tomten så härr ärdet.

Sverige har valt en normalmoms på 25 %

Sen har Sverige valt att en moms på 12 % och en 6%.

Lag levererar fakta kring sakan om matmonser. Du babulerar.

Du kan inget om EU sorgligkt kring en idiot som tror sig VETA saker.
Citera
2025-09-13, 00:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ja du är blåst jag det men Tomten så härr ärdet.

Sverige har valt en normalmoms på 25 %

Sen har Sverige valt att en moms på 12 % och en 6%.

Lag levererar fakta kring sakan om matmonser. Du babulerar.

Du kan inget om EU sorgligkt kring en idiot som tror sig VETA saker.

Ja Sverige har valt att ha 25, 12,6 och 0 beroende på vara, tjänst eller verksamhet. EU hade ingenting med detta att göra.

Punkt.
Citera
2025-09-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med egna märken på de produkter ni nämner?
Ja det är egna märken.
Citera
2025-09-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickardXXIII
Matmomsen kommer att sänkas 1 april nästa år och handlarna har lovat att samma dag sänka matpriserna i motsvarande mån. Jag tror att handlarna istället kommer att smyghöja priserna fram till momssänkningen så att när momssänkningen är gjord kommer priserna ändå ligga på samma höga nivå som idag. Vad tror ni?

Som du skriver... risken är att handlarna höjer priserna inför momssänkningen.

Synd att det inte går att fixa momssänkningen nästa månad, blivit lättare att se om den gjort någon nytta och svårare för handlarna att höja priset.

Butikerna kan höja sina priser som de vill och önskar.

Ps En stor flaska Yes som jag köpte förr på ICA har de slutat sälja, nu enbart 900 ml i min affär.
Råkade av någon anledning se att Apotea! säljer 1250 ml billigare än de 900 ml som finns på Maxi Stormarknad.
Jag ringde ICA centralt när den större flaskan försvann från utbudet (för ett par år sedan) och fick till svar att de höll på och förhandlade sina priser. Ds

Så ett tips till Er som har ett Apotek i närheten, kolla om de säljer Yes... eller gå in på nätet och beställ (gratis hemleverans).
Citera
2025-09-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Som du skriver... risken är att handlarna höjer priserna inför momssänkningen.

Synd att det inte går att fixa momssänkningen nästa månad, blivit lättare att se om den gjort någon nytta och svårare för handlarna att höja priset.

Butikerna kan höja sina priser som de vill och önskar.

Ps En stor flaska Yes som jag köpte förr på ICA har de slutat sälja, nu enbart 900 ml i min affär.
Råkade av någon anledning se att Apotea! säljer 1250 ml billigare än de 900 ml som finns på Maxi Stormarknad.
Jag ringde ICA centralt när den större flaskan försvann från utbudet (för ett par år sedan) och fick till svar att de höll på och förhandlade sina priser. Ds

Så ett tips till Er som har ett Apotek i närheten, kolla om de säljer Yes... eller gå in på nätet och beställ (gratis hemleverans).
Det finns många organisationer som har koll på priserna tex Matpriskollen, så det lär inte ske.
Citera
2025-09-14, 10:27
Medlem
Mysquos avatar
Jag var länge skeptisk till Lidl, och är till viss del fortfarande det. Lidl är rörigt och svåarare at göra planerade inköp hos. Däremot har de fortfarande riktiga förpackningar som inte krympts ner till ren dumhet. ICA och Coop lär väl snart styckförpacka grynen i sin müsli. Med det sagt, jag tror inte ICA och Coop kommer höja priset på sina förpackningar inför en momssänkning. De kommer krympa dem ännu mer.
Citera
2025-09-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det finns många organisationer som har koll på priserna tex Matpriskollen, så det lär inte ske.

Den som lever får se vad som händer!

Jag har kvar mina kvitton via internetköp sedan länge och går snabbt att jämföra bara på de varor jag har för vana att beställa hemleverans till oss.
Blir intressant att jämföra från igår och till dagen/månaden då momssänkningen ska träda i kraft.
Citera
2025-09-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Jag var länge skeptisk till Lidl, och är till viss del fortfarande det. Lidl är rörigt och svåarare at göra planerade inköp hos. Däremot har de fortfarande riktiga förpackningar som inte krympts ner till ren dumhet. ICA och Coop lär väl snart styckförpacka grynen i sin müsli. Med det sagt, jag tror inte ICA och Coop kommer höja priset på sina förpackningar inför en momssänkning. De kommer krympa dem ännu mer.

Nu är det väl inte ICA eller Coop som minskar på sina förpackningar, det är leverantörerna som gör.
Att sedan affärerna väljer att behålla samma pris för dessa varor (som de då köper in billigare) är inte OK.

När man handlar så gäller det att kolla jämförelsepriser/kg på varorna, gäller tom toapapper!
Citera
2025-10-31, 14:37
Inte bara höjer, nu dumpar matkedjorna.

En rejäl prissänkning precis innan mätningen – nu tar matkedjorna till radikala grepp för att framstå som billigast då PRO kollar upp den billigaste matkassen.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...priser-just-nu
Citat:
Den oberoende sajten Matpriskollen har sett prissänkning på upp mot 25 procent veckan innan mätningen brukar göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in