Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Dom nötterna är nog inte så många.
Du smet fegt från en ganska enkel fråga jag ställde , nämligen vilka är de rationella skälen till att överge en politik som hållit ett land utanför krig undet två sekel?
De rationella skälen?
Insikt, bäste Massajen.
Insikt om att den allena saliggörande "alliansfriheten" (halleluja) kanske inte nödvändigtvis kommer att hålla landet utanför konflikter i ytterligare ett sekel.
Insikt om att säkerhetshoten i närmiljön är av den art, att det krävs omfattande mellanstatligt samarbete att bemöta dem.
Insikt att alla demokratiska grannländer är anslutna till en försvarsallians, som även det land som frågan gäller
i praktiken har samarbetat med i åtskilliga decennier.
Har du ställt din enkla fråga till några av beslutsfattarna där på Helgeandsholmen? Vad har de sagt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Alternativen är alltså att ingå en allians där militära stormakter dominerar. Och stormakter är notoriska busar i utrikespolitiken. Under de senaste 40 åren har minst 13 länder attackerat militärt av USA.
Vilket bevisar att också Sverige kommer att bli angriper endera dan, eller hur? Come on ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Det sägs ibland med viss rätt att min fiendes fiende är min vän. Men kom ihåg att det omvända också gäller. Alltså fiendens vän blir också en fiende.
Ju tätare samarbete med stormakten desto större risk för terror och hämndattacker mot vårt land.
För det första har Sverige redan fått sin beskärda del av terror, politiska mord och våld, trots "alliansfriheten". För det andra finns det (om man låter fantasin flöda fritt) alltid en hel uppsjö av tänkbara fasliga följder av de politiska beslut man ogillar.
Vi lever tyvärr för ögonblicket som grannar till ett land, som inte kan komma över sin förlorade supermaktsstatus, som med våld försöker tvinga sina tidigare lydländer tillbaka under sitt välde, och som betraktar de flesta demokratiska stater som "fiender", bara för att de vågar följa sin egen politiska linje.
De högst
hypotetiska hot du våndas över bör inte hindra oss från att samarbeta för att avvärja det mycket
påtagligare hot som ex-supermakten utgör.