• 3
  • 4
2025-09-06, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akterseglarn
Hur gör man för att bota huvudvärk, eller migrän. Jag har det varje dag och ont i tänderna.

Om du "motionerar" käkarna, öppnar munnen maximalt, vickar på underkäken. Känns det ömt, spänt eller att de tar emot?

Både huvuvärk och ont i tänderna kan bero på tandgnissel/pressande. Som i sin tur kan bero på stress och ångest, eller så är du bara en tandpressare/gnisslare oavsett hur du mår.

Du kan få bettskena gjord av tandläkare, de kan se om du pressar/gnisslar och behöver en skena, men de är ganska dyra. Mellan 3000-4000 kr.

Finns på apoteket också, DIY-bettskenor. Kan varken säga bu eller bä, men de kostar inte flera tusen.
Citera
2025-09-06, 14:28
Medlem
Adelsdams avatar
Se till att komma ut utanför hemmet. Börja med någon fysisk aktivitet. Att bara sitta hemma sliter på kroppen mer än vad man tror.
Citera
2025-09-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akterseglarn
Jag vet inte. Jag har inget sammanhang så jag vet inte vad jag vill. Skolan lät mig inte prova på någonting.
Igen letar du fel hos andra. Skolan bryr sig inte om vad du väljer att ägna dig åt så länge du ser till att ordna ett jobb så att du betalar skatt. Har de tagit bort prao nuförtiden? Annars kan du alltid tänka dig hur vissa jobb är. Kolla på youtube eller nåt så får du lite insyn hur det är.

Vet du inte alls vad du vill göra i livet så sätt dig ner och gå igenom steg för steg vad du kan tänkas klara av och som du skulle finna åtminstone en smula nöje att utföra. Du är 21 och har tid att skaffa dig en utbildning men låt inte åren gå. Det kommer inte att bli lättare om du väntar. Mitt råd till dig är att du blir nån slags hantverkare. Så förbannat svårt att få tag i en som duger.
Citera
2025-09-06, 15:20
Medlem
I all välmening ts, i vanlig ordning blir mitt första råd att du slutar fokusera så oerhört på dig själv. Det är jag, jag och stackars mig.

Lyft blicken till din omvärld, om allt med dig nu är skit så kanske du ändå kan göra gott? Din tillvaro blir meningsfull när du intresserar dig för andra.

Istället för att ha inställningen att du inte har någon vän, nå, är du en bra vän att ha? Hur är du som son till dina föräldrar? Du vill bli älskad, men kan du älska?
Citera
2025-09-08, 08:30
Medlem
Pinkertonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
I all välmening ts, i vanlig ordning blir mitt första råd att du slutar fokusera så oerhört på dig själv. Det är jag, jag och stackars mig.

Lyft blicken till din omvärld, om allt med dig nu är skit så kanske du ändå kan göra gott? Din tillvaro blir meningsfull när du intresserar dig för andra.

Istället för att ha inställningen att du inte har någon vän, nå, är du en bra vän att ha? Hur är du som son till dina föräldrar? Du vill bli älskad, men kan du älska?

Mycket bra sagt. Skapa mening är prio ett. Och mening kommer genom att ta reda på vad man kan bidra med. Hur man kan göra gott. Prio två, är vänskap, prio tre är fysisk aktivitet. Dessa bitar löser fler problem än man kan tänka sig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in