Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Hold your horses, jag behöver aldrig brusa upp numera. Hela poängen är att man etablerar en tydlig gräns från början så slipper man brusa upp i tid och otid sedan. Det var inget dåligt påhopp från din sida

Barn behöver inte lyda hela tiden. Fogliga barn är barn som råkar illa ut snabbare och lättare. Föreligger inga skäl till att alltid ha sin vilja fram och få rätt över ett barn.
Jag var mer strikt som barn och tonåring och av det så ser jag även att en unge blev neurotiskt orolig för det mesta (jag är inte den som gärna står och tittar på när ungar är högt som lågt överallt då jag böir stressad av skaderisker). Andra saker jag ångrar är att en unge som tydligt bör ha lidit av OCD istället fick skarpa tillrättavisningar om sådant som att lyfta fötterna och gå ordentligt, knäppa jackan (när det har minusgrader ute dvs) istället för föer kramar.
Överlag så har jag väl alltid egentligen varit tålmodig och mjuk med de flesta barn. Det svåraste var måhända mitt yngsta syskon då min mamma gjorde allt för att spela ut ungen mot mig och vägra gränssättningar men återigen är det ett problem som sitter i vuxenvärlden.
Upplever inte det som ett påhopp. Givetvis kan vi alla lessna om ett barn bråkar och vägrar lyssna och en nödbroms att markera att det räcker ser jag inte problem med. Däremot så är inte skrikande barn särskilt jobbiga och därför slutar just de skrikandes ungarna med tiden att få utbrott.
Jag är uppvuxen med tre stycken syskon som med år mellan sig, var och en haft extrema utbrott och sedan ett fjärde där problemet var dåligt föräldraskap. Särskilt de två första var det mitt ansvar att hantera och då var ena inte ens 3 år yngre med utbrott som inte var nådiga men slitade med att istället bli tigande tystnad pga oberäkneliga vuxna. Andra ungen fick jag sköta utbrotten på varje morgon och ta till dagis och jag var väl 9 år då. Klarade jag som barn av affektutbrott och barn som bara stod och skrek rakt ut, tycker jag att andra (vuxna) ska kunna göra det också. Utöver syskon så har jag även haft hand om andra barn med både adhd och autism och inte haft svårt att som ung hantera utbrotten.
Även autistiska ungar växer ur sina utbrott. Samtliga syskon har ganska klart och tydligt autistiska drag, även syskonet som bara var lite yngre än vad jag var. Jag är däremot inte autistisk och kan därför reglera mig utan att stå och skrika som en dåre oavbrutet sjäkv.
Det växer bort.