2025-09-04, 17:12
Medlem
Assistenter misstänks för grov misshandel mot brukare – och för att ha lurat till sig miljoner
Publicerad idag 14:16
När polisen grep kvinnan och mannen under en gryningsinsats i juni var de misstänkta för att ha lurat till sig flera miljoner kronor i ett långvarigt assistansfusk.

De misstänks även för grov misshandel gentemot den man som de fick pengar för att ta hand om.

– Det är en utsatt person så det väcker känslor, säger Kronje Samuelsson, som företräder vårdtagaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/assistenter-misstanks-for-grov-misshandel-mot-brukare-och-for-att-ha-lurat-till-sig-miljoner

Någon som vet mer? Skall ha skett i Uppsala.
Citera
2025-09-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Vet inte mer, men citerar en del till som visar på hur sjukt det hela är.
Paret hade varit efterlysta i fyra dagar när polisen slog till och grep mannen och kvinnan vid sextiden en söndagsmorgon i juni.
Det misstänkta assistansfusket ska ha pågått under en lång tid. För kvinnans del ska det handla om fem år, mannen tre år.
– ett ingrepp för att säkra tillgångar som kommer från brottsvinster – gällande omkring fyra miljoner kronor.
Länk som i ts.

Det här är alltså inte något klassiskt assistentbedrägeri, utan mer troligt en tjej med vidlyftiga vanor, som träffat en man och sedan har det gått överstyr. De ser sig nog som några Bonnie och Clyde, de mot hela världen. Missbrukare är väl ganska troligt.

Men varför skulle de misshandla personen de var assistenter till?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-04 kl. 18:26.
Citera
2025-09-04, 19:15
Medlem
Merwinnas avatar
En god gissning är att det är invandrare och att brukaren är deras egen anhörig. Dessa smugglar ju till och med handikappade till Sverige för att sedan kunna arbeta som deras assistenter. Ibland mutilerar de friska barn så att de ska bli handikappade och behöva ha mamma, pappa, fyra stora syskon, två fastrar o.s.v. som assistenter, eller tvingar barn eller för den delen vuxna att spela handikappade.

Fast OK: att det bara var två assistenter och inte hela klanen, gör att det faktiskt skulle kunna vara en svensk familj också. Det måste bli slut med detta att anhöriga får vara personliga assistenter, för det uppmuntrar bara till fusk och - som jag skrev ovan - ännu värre saker. Föräldrar vill inte att deras barn ska bli bättre, för då förlorar de sin bekväma hemmatillvaro, så de försöker förhindra vård som skulle kunna hjälpa, och de motarbetar när en ung person vill flytta hemifrån eller försöka träffa en kille/tjej.

Ska det vara assistenter, så sksa dessa vara professionella, utbildade personer som kommer utifrån, och som inte har någon konnektion med familjen sedan tidigare. De får inte heller komma från samma land eller ha samma religion, för säkerhets skull, anser jag. De bör helst vara helsvenskar. Och sedan bryr sig normala föräldrar och syskon naturligtvis om sitt barn eller syskon ändå, och hjälper i mån av tid och ork... UTAN betalning.

Jag gissar att brukaren har börjat växa upp och börjat försöka frigöra sig, och att det var därför de försökte kväsa honom eller henne med misshandel.
Citera
2025-09-04, 20:29
Medlem
Tidsperioden (3-5 år) är anmärkningsvärd. Misshandeln ännu mer så. Borde inte kommunen ha bättre koll än så?

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet inte mer, men citerar en del till som visar på hur sjukt det hela är.
Paret hade varit efterlysta i fyra dagar när polisen slog till och grep mannen och kvinnan vid sextiden en söndagsmorgon i juni.
Det misstänkta assistansfusket ska ha pågått under en lång tid. För kvinnans del ska det handla om fem år, mannen tre år.
– ett ingrepp för att säkra tillgångar som kommer från brottsvinster – gällande omkring fyra miljoner kronor.
Länk som i ts.

Det här är alltså inte något klassiskt assistentbedrägeri, utan mer troligt en tjej med vidlyftiga vanor, som träffat en man och sedan har det gått överstyr. De ser sig nog som några Bonnie och Clyde, de mot hela världen. Missbrukare är väl ganska troligt.

Men varför skulle de misshandla personen de var assistenter till?
Citera
2025-09-04, 21:16
Medlem
Helt sjukt! Att utnyttja en sårbar person på det här sättet är ju helt obegripligt. Man undrar ju vilka andra assistenter som håller på liknande fiffel, och hur länge det har pågått.
Citera
2025-09-05, 07:29
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Hemskt! Eftersom det är assistansbedrägeri så handlar det nog om importerat folk. Vad tror ni, ziggisar eller Mena? Mena brukar vara överrepresenterade när det kommer till sånt här!
Citera
2025-09-05, 12:54
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En god gissning är att det är invandrare och att brukaren är deras egen anhörig. Dessa smugglar ju till och med handikappade till Sverige för att sedan kunna arbeta som deras assistenter. Ibland mutilerar de friska barn så att de ska bli handikappade och behöva ha mamma, pappa, fyra stora syskon, två fastrar o.s.v. som assistenter, eller tvingar barn eller för den delen vuxna att spela handikappade.

Fast OK: att det bara var två assistenter och inte hela klanen, gör att det faktiskt skulle kunna vara en svensk familj också. Det måste bli slut med detta att anhöriga får vara personliga assistenter, för det uppmuntrar bara till fusk och - som jag skrev ovan - ännu värre saker. Föräldrar vill inte att deras barn ska bli bättre, för då förlorar de sin bekväma hemmatillvaro, så de försöker förhindra vård som skulle kunna hjälpa, och de motarbetar när en ung person vill flytta hemifrån eller försöka träffa en kille/tjej.

Ska det vara assistenter, så sksa dessa vara professionella, utbildade personer som kommer utifrån, och som inte har någon konnektion med familjen sedan tidigare. De får inte heller komma från samma land eller ha samma religion, för säkerhets skull, anser jag. De bör helst vara helsvenskar. Och sedan bryr sig normala föräldrar och syskon naturligtvis om sitt barn eller syskon ändå, och hjälper i mån av tid och ork... UTAN betalning.

Jag gissar att brukaren har börjat växa upp och börjat försöka frigöra sig, och att det var därför de försökte kväsa honom eller henne med misshandel.

Vilken utbildning går jag då? Ganska stora skillnader i behov för en med IF, en med cp skada och en med grav autism.
Citera
2025-09-05, 13:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Vilken utbildning går jag då? Ganska stora skillnader i behov för en med IF, en med cp skada och en med grav autism.

Det fattar jag väl? Jag tänker att för en brukare med stora medicinska behov så behövs det en sjuksköterska, eller minst undersköterska. Sedan måste personen förstås få extra utbildning avseende just den brukarens behov, t.ex. hur man handhar maskiner och utrustning.

För en som "bara" har ett lättare intellektuellt funktionshinder, kanske det räcker med något slags gymnasieutbildning mot vård, omsorg, barn, pedagogik, fritid. Eller typ behandlingsassistentutbildning. Eller annan utbildning men rätt personlighet, en vilja att lära och förstå. Jag känner en som är personlig assistent till en kille med autism, och hon fick detta p.g.a. att hon hela sitt liv fått tampas med sin bror som har samma diagnos. Den här killen hon är PA åt är mycket lik brodern på alla sätt, och ingen kan hantera honom så bra som hon...

Kärnpunkten i mitt inlägg var dock att personliga assistenter SKA KOMMA UTIFRÅN. De ska anställas av kommunen (jag tycker att de privata assistansbolagen ska bort, det är bara bäddat för fusk och korruption och utnyttjande av skattemedel att tillåta dem). Sedan får kommunen titta på utbildningen och personligheten hos de som anställs i varje enskilt fall, och matcha brukare med pa. Men det ska INTE vara så att de anhöriga blir assistenter eller själva tar fram assistenter, som de presenterar för kommunen och vill ha betalt för (det kan vara en släkting eller klanbroder). För då går det ju så här som vi ser i alla dessa hemska fall.
Citera
2025-09-10, 00:06
Medlem
https://limewire.com/d/stFW8#oO5ggA1S7A
Citera
2025-09-10, 01:40
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Assistenter misstänks för grov misshandel mot brukare – och för att ha lurat till sig miljoner
Publicerad idag 14:16
När polisen grep kvinnan och mannen under en gryningsinsats i juni var de misstänkta för att ha lurat till sig flera miljoner kronor i ett långvarigt assistansfusk.

De misstänks även för grov misshandel gentemot den man som de fick pengar för att ta hand om.

– Det är en utsatt person så det väcker känslor, säger Kronje Samuelsson, som företräder vårdtagaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/assistenter-misstanks-for-grov-misshandel-mot-brukare-och-for-att-ha-lurat-till-sig-miljoner

Citera
2025-09-12, 12:51
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doppasnetti
Svenska namn.....

De misstänkta bor i Nåntuna, men brottsplatsen är i Norby i ett hus som i Google Street View ser ut som ett vårdboende eller liknande.
Citera
2025-09-13, 22:14
Medlem
Utifrån de som är skrivna på adressen Norby så verkar det vara ett helt vanligt lägenhetshus. Offret bor sannolikt där i en egen bostad och de två misstänkta arbetar på adressen i offrets hem.
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Svenska namn.....

De misstänkta bor i Nåntuna, men brottsplatsen är i Norby i ett hus som i Google Street View ser ut som ett vårdboende eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in