Citat:
Ursprungligen postat av
NyfikenMenErfaren
Vilken utbildning går jag då? Ganska stora skillnader i behov för en med IF, en med cp skada och en med grav autism.
Det fattar jag väl? Jag tänker att för en brukare med stora medicinska behov så behövs det en sjuksköterska, eller minst undersköterska. Sedan måste personen förstås få extra utbildning avseende just den brukarens behov, t.ex. hur man handhar maskiner och utrustning.
För en som "bara" har ett lättare intellektuellt funktionshinder, kanske det räcker med något slags gymnasieutbildning mot vård, omsorg, barn, pedagogik, fritid. Eller typ behandlingsassistentutbildning. Eller annan utbildning men rätt personlighet, en vilja att lära och förstå. Jag känner en som är personlig assistent till en kille med autism, och hon fick detta p.g.a. att hon hela sitt liv fått tampas med sin bror som har samma diagnos. Den här killen hon är PA åt är mycket lik brodern på alla sätt, och ingen kan hantera honom så bra som hon...
Kärnpunkten i mitt inlägg var dock att personliga assistenter SKA KOMMA UTIFRÅN. De ska anställas av kommunen (jag tycker att de privata assistansbolagen ska bort, det är bara bäddat för fusk och korruption och utnyttjande av skattemedel att tillåta dem). Sedan får kommunen titta på utbildningen och personligheten hos de som anställs i varje enskilt fall, och matcha brukare med pa. Men det ska INTE vara så att de anhöriga blir assistenter eller själva tar fram assistenter, som de presenterar för kommunen och vill ha betalt för (det kan vara en släkting eller klanbroder). För då går det ju så här som vi ser i alla dessa hemska fall.