2025-09-04, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Vad bra att Sverige lägger tid på detta istället för riktig brottslighet och kriminalitet. Det kommer bli massvis med sådana här ärenden nu där någon kallat en polis för "idiot", som tar tid från riktiga brott.

Man kanske ändra lite på detaljerna. Polisen får vänja sig och även acceptera att bli förolämpad och spottad på. I gengäld får buset vänja sig vid och acceptera en smäll med batongen. Därmed spar polisen lite tid.
Citera
2025-09-04, 13:09
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Polisen brukar ha kränkning som extrainkomst för att kompensera sin låga lön. Nu kommer var och varannan polis anmäla befolkningen för förolämpning, när målsägare blir arga på lata och inkompetenta poliser.

Förolämpningslagen är att flytta fokus och resurser från dom svåra problem, som dock polisen inte orkar lösa. Nu tar man lågt hängande frukter och räknar pinnar på detta i stället, så kan dom visa upp fin statistik på lösta fall!?!
Du anar inte hur rätt du har..
Citera
2025-09-04, 13:09
Medlem
vet nån insatt om lagstiftningen gäller även vid det omvända? dvs om en polis förolämpar en vanlig person.
Citera
2025-09-04, 13:22
Medlem
Morgonrodnads avatar
Lagen är bra eftersom den slår oproportionerligt hårt mot invandrarkulturer. Svenskar har inget behov av att vråla snutfitta utan man för sig värdigt i samtal med polisen och skulle man vara missnöjd med något framför man sin kritik till rätt instans efteråt.
Citera
2025-09-04, 13:23
Medlem
Helt rätt? fattar inte issuen? Ingen ska komma hit o kalla våra poliser för horor. Då åker man hem med huvet före
Citera
2025-09-04, 13:23
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kallar väl inte busschauffören "djävla fitta" när du är missnöjd med denne? Varför är det då tillåtet att göra det när det handlar om polis/socialarbetare/vårdpersonal? Varför ska vi tåla det menar du? Jag har i min yrkesutövning blivit puttad på, upptryckt mot en vägg, kallad för alla möjliga tillmälen - när jag bara försöker göra mitt jobb så gott jag kan. Om det ska vara tillåtet att bete sig hursomhelst mot tjänstemän så borde ett risktillägg ingå i lönen.

Vill du ha högre lön får du ta det med pappa staten. Och det är inte tillåtet att bete sig hur som helst, våld mot tjänsteman har vi redan, samt hade(har) vi även en lag sedan innan om förolämpning, men av någon anledning skall nu åklagare lägga fokus på att väcka åtal för förolämpning av tjänsteman så du som polis slipper driva det själv. Det är ett enormt resursslöseri och inget våra redan hårt belastade tingsrätter borde behöva lägga energi på.
Citera
2025-09-04, 13:24
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ska bli intressant att se hur den typiska muslimska invandraren kommer att anpassa sig till den här lagen. De kallar ju allt och alla för horor och de ska knulla objektets mammor och ibland hela familjer.

Själv tycker jag det är bra att han blev dömd. Det behövs nu när lagen är så ny. Det visar att den inte är tandlös. Dock så blir ju straffet meningslöst. Minimistraffet borde vara 1 månads fängelse.
Min son har suttit i tingsrätten och jobbat på häkte. Muslimer och blattar hålls aldrig ansvariga för vad de säger. Inte till polisen , inte i rättssalen och inte på häkten.
Citera
2025-09-04, 13:26
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
vet nån insatt om lagstiftningen gäller även vid det omvända? dvs om en polis förolämpar en vanlig person.

Då får du väcka enskilt åtal (vilket alla tjänstemän hade rätt till innan med), vilket typ inte kommer leda till något. Med den nya lagen slipper tjänstemän väcka enskilt åtal om de anmäler att de känner sig kränkt, dvs åklagare sköter det. Det är skrämmande.
Citera
2025-09-04, 13:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andyche
https://www.dn.se/direkt/2025-09-04/...ning-av-polis/

Någon som har FUP på detta?

Första gången någon döms för detta, hade varit spännande och se hur mycket förolämpning den kvinnliga polisen fick efter att blivit nedbrottad.
Men hur skulle rätten döma om polistjejen också extraknäcker som hora via only fans eller nått sånt?

Obs jag kallar aldrig någon för hora men nu undrar jag utifrån det här fallet…
Citera
2025-09-04, 13:32
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kallar väl inte busschauffören "djävla fitta" när du är missnöjd med denne? Varför är det då tillåtet att göra det när det handlar om polis/socialarbetare/vårdpersonal? Varför ska vi tåla det menar du? Jag har i min yrkesutövning blivit puttad på, upptryckt mot en vägg, kallad för alla möjliga tillmälen - när jag bara försöker göra mitt jobb så gott jag kan. Om det ska vara tillåtet att bete sig hursomhelst mot tjänstemän så borde ett risktillägg ingå i lönen.

Busschaufförer brukar mig veterligen inte tryck upp folk mot väggar, söka igenom dina tillhörigheter, bryta sig in i folks hem eller sätta dig i handklovar. Även om man är misstänkt för ett brott så är det händelser som kan få dig att tappa fattningen och då häver man ur sig dessa fula ord.

Vet inte varför du gör liknelsen med andra yrken, att kalla brevbäraren för horunge är väl inte straffbart, så förstår inte varför det ska gälla poliser.
Citera
2025-09-04, 13:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Min son har suttit i tingsrätten och jobbat på häkte. Muslimer och blattar hålls aldrig ansvariga för vad de säger. Inte till polisen , inte i rättssalen och inte på häkten.
Ja lika inför lagen är vi ju inte. Har sett tjogtals med klipp där invandrare mer eller mindre hotar polisen och inget händer mer än att Stefan polis ber Ahmed om ursäkt och önskar att Ahmed talar snällare nästa gång de ses!
Citera
2025-09-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Då får du väcka enskilt åtal (vilket alla tjänstemän hade rätt till innan med), vilket typ inte kommer leda till något. Med den nya lagen slipper tjänstemän väcka enskilt åtal om de anmäler att de känner sig kränkt, dvs åklagare sköter det. Det är skrämmande.

vi får aldrig glömma att vid ord mot ord utan bevis gäller alltid polisens ord oavsett. poliser kan enkelt ljuga sig ur en brottsutredning och det vet de om. i verkligheten kommer ingen polis bli straffad ifall hen förolämpar någon vanlig person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in