2025-09-04, 14:04
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Gynnar och gynnar, Returpack får ju också ökade kostnader när det är fler burkar som samlas in som de ska åka runt och hämta.

Jag bedömmer att antalet insamlade burkar i princip kommer vara det samma.

Burksamlarna kommer hitta färre burkar. Fler som idag slänger burkar kommer panta dem.

Jag tippar 3 procent högre insamlingsgrad.

LL
Citera
2025-09-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det skulle vara ytterst märkligt om tillverkarna inte kompenserade sina kostnader med ett högre pris till sina kunder.

För övrigt förstår jag inte varför folk köper så mycket dricka. Vi har vatten i kranen för en spottstyver. Men det är ett annat ämne.

Ungefär som varför ska man betala för en streamingtjänst när man kan titta gratis ut genom fönster?

Nä, nu knäpper jag en Monster!
Citera
2025-09-04, 14:08
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

Burksamlarna kommer hitta färre burkar. Fler som idag slänger burkar kommer panta dem.

LL

Folk kommer väl tänka lite på detta året ut, sen återgår det till precis som vanligt igen.
* Ett tips är ju att ha brakfester hemma där folk kommer med plattor och du får hundralappar i pant!
Senast redigerad av Promille2.26 2025-09-04 kl. 14:11.
Citera
2025-09-04, 14:10
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Största vinnaren blir ändå parkbänks-Berra!

Tidigare behövde Berra samla 10 tomburkar innan han kunde omsätta dem till en Arboga men framgent räcker det han samlar 5 burkar. Berra kommer dubbla sina inkomster, eller mer sannolikt halvera sin arbetstid för samma mängd Arboga.

Frågan är om folk kommer slänga sina burkar och flaskor i mindre utsträckning p.g.a. den högre panten. Jag kan också tänka mig att hemlösa och alkisar kommer tjäna på detta, men det är för tidigt att säga.
Citera
2025-09-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL

Ja, då är ju TS i ogjort väder för då ökar ju kostnaden bara med 3%.
Citera
2025-09-04, 14:17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Ungefär som varför ska man betala för en streamingtjänst när man kan titta gratis ut genom fönster?

Nä, nu knäpper jag en Monster!

Ja det är olika vilka snuttefiltar (eller nappflaskor) man behöver.
Citera
2025-09-04, 14:18
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Glasflaskor är bäst men de snåla tillverkarna använder plast och alu för det är billigare att tillverka.

Handlar tydligen främst om att transporten blir billigare. Glasflaskor väger mer och går oftare sönder under transporten. Men jag hoppas att vi kommer få lagstiftning som uppmuntrar eller rentav tvingar läskproducenter att börja använda glasflaskor för folkhälsans och smakens skull. Saknar Trocadero i glasflaska oerhört mycket. Drack den senast 2012 eller 2013.
Citera
2025-09-04, 14:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Bland dom få, finns några till, miljöaspekter och åtgärder för att "rädda" vår natur är att panta flaskor och burkar. Höj pantavgiften till 10-15 kr/enhet, så kommer inte många av dessa hamna i vår kära natur mer och de som gör det kommer snabbt plockas upp. Tyvärr, skulle detta medföra risken att en ytterligare ström av zigenare kommer till landet, men det får gränspolisen ta hand om...
Citera
2025-09-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Handlar tydligen främst om att transporten blir billigare. Glasflaskor väger mer och går oftare sönder under transporten. Men jag hoppas att vi kommer få lagstiftning som uppmuntrar eller rentav tvingar läskproducenter att börja använda glasflaskor för folkhälsans och smakens skull. Saknar Trocadero i glasflaska oerhört mycket. Drack den senast 2012 eller 2013.

i feministsverige kommer det inte hända.

Klimatet är det enda som det talas om och tillåme systembolaget svinar sig och rentav tvingar tillverkare att byta till plastflaska för att få bättre plats på hyllan i många fall och annat.

Förövrigt finns trocadero kvar i glasflaska och ja de smakar bajs i plastflaskan.

Gjorde drinkar med det senast förra veckan.
Citera
2025-09-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Ja det är olika vilka snuttefiltar (eller nappflaskor) man behöver.

Beror väl på hur fattig man är vad man har råd med...
Citera
2025-09-04, 15:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Glas är även mer energi och kemikaliekrävande att återanvända.
Citera
2025-09-04, 15:27
Medlem
Citat:

För att inte glömma bort hela hanteringen att ta tillbaka flaskorna, diska dem och sterilisera dem innan de gick tillbaka in produktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in