2025-09-04, 14:05
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chupilca
Om man hjälper nästa Gazaflottilj att bryta bryta blockaden som är en del av Israels folkmordsfasoner mot befolkningen i Gaza.

Jag menar om man styr en akvatisk eller flygande drönare, som startar i Medelhavet och styr den från Sverige (alternativt ger den kommando att starta sin automatisk uppdrag) och sänker en av Israeliska flottans krigsfartyg som är på väg att angripa flottiljen. Fartyget sänks i Gazas havsterritorium, alternativt i internationellt vatten.

1. Blir det några rättsliga påföljder?

2. Har jag begått brott i Sverige, EU, internationellt?

3. Kan jag bli utlämnat?

Frågan är juridisk och inte om denna attack mot regimens skepp är smart, trolig eller möjlig.

Sionisttroll: Håll er till ämnet och jag kommer anmäla all hat, dynga och personliga hot ni kommer med.

Du sitter i Hökarängen och sänker en Finsk fregatt på internationellt vatten och du undrar om det
är olagligt och riskerar utvisning och lagföring i Finland ?

seriöst ? Borde inte du vara på din dagliga verksamhet ?
Citera
2025-09-04, 14:59
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Uner förutsättning att de följer Gemve conventionen, menar du på att blackadbrytarna har avtalat och genomfört nödvändiga åtgärder för tillsammans med israel, och IDF hindrar dem, eller är det frågan om en fienltig handling (dvs blockadbrytning)?

sigh....

Israel förhindrar inte införsel av "mat till en svältande befolkning".

Sjöblockaden gäller bara vapen, och dessutom bara sådana vapen som skulle kunna användas för att angripa Israel innanför Israels egna gränser. Dvs. raketer, bomber eller material som kan användas för deras tillverkning.

Sjöblockaden gäller INTE mat och förnödenheter, eftersom det skulle vara ett konkret krigsbrott, svart på vitt.

Och vidare enligt internationell rätt så får den ockuperande makten inte ta kontroll över varken maten eller medicinen eller utdelningen av densamma. Så om vi lämnar hela GHF-horrorstoryn utanför, så har Israel rätt att kontrollera att man inte försöker föra vapen genom blockaden men ingen som helst rätt att fängsla en besättning som enbart försöker föra in mat, och inte heller någon rätt att beslagta den maten. Inte ens fast man skulle påstå att man delar ut den själv.

Men huvudpoängen här är att det lagvidriga agerandet från Israels sida ändå inte ger någon privatperson rätt att börja sänka israeliska fartyg.

Och det finns andra trådar för att hantera de aspekterna blockaden här på FB, t.o.m. med hänvisningar till gällande internationell rätt etc. Rekommenderar dem för blockadproblematiken, det här gäller en helt annan juridisk fråga.
Citera
2025-09-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Sjöblockaden gäller bara vapen, och dessutom bara sådana vapen som skulle kunna användas för att angripa Israel innanför Israels egna gränser. Dvs. raketer, bomber eller material som kan användas för deras tillverkning.

Sjöblockader kan omfatta all tillgång till en kust eller hamn.

Hade israel och egypten blockerat gaza från mat så kunde man vid svält börja diskutera om sjöblockaden , om den ej släppte igenom organiserade förnödenheter till civila, var rimlig. nu är ju inte så fallet, och därmed en märklig teori vars förutsättningar vi inte har sett.

Citat:
Sjöblockaden gäller INTE mat och förnödenheter, eftersom det skulle vara ett konkret krigsbrott, svart på vitt.

Sjöblockader kan naturligtvis omfatta all tilgång för främmande makt till en kust eller hamn.

Citat:
Och vidare enligt internationell rätt så får den ockuperande makten inte ta kontroll över varken maten eller medicinen eller utdelningen av densamma. Så om vi lämnar hela GHF-horrorstoryn utanför, så har Israel rätt att kontrollera att man inte försöker föra vapen genom blockaden men ingen som helst rätt att fängsla en besättning som enbart försöker föra in mat, och inte heller någon rätt att beslagta den maten. Inte ens fast man skulle påstå att man delar ut den själv.

Israel har rätt att behnddla blockadbrytare som combatanter. vilket (om man tar turk-ship-to-gaza gänget för några år sedan som exempel) de gjorde när de blev våldsamma.

Det går naturligtvis utmärkt att förneka hamas matleveranser, såväls som vapenleveranser sjövägen.

Citat:
Men huvudpoängen här är att det lagvidriga agerandet från Israels sida ändå inte ger någon privatperson rätt att börja sänka israeliska fartyg.

Det är korrekt, om en det hade varit en annan femma om det rörde sig om olagliga blockader (typ, somaliska pirater eller yemitiska pirater), då går det utmärkt att sänka dem.

Citat:
Och det finns andra trådar för att hantera de aspekterna blockaden här på FB, t.o.m. med hänvisningar till gällande internationell rätt etc. Rekommenderar dem för blockadproblematiken, det här gäller en helt annan juridisk fråga.

Korrekt, rätt svar finns även i den tråden, då jag skrivit i den. Såväl jurdiskt, som observerbart med blotta ögat, även när denna tiktok-armada misslyckas.
Citera
2025-09-04, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det är ändå ett terroristbrott. Folkmord eller inte har inte ett dugg med saken att göra. Det är ju hur självklart som helst.
Att slå till mot militära mål i ett kri är inte terrorist brott. Varifrån får du dessa idéer?
Citera
2025-09-04, 19:13
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chupilca
Att sänka en piratskepp från en regim som ägnar sig åt folkmord är inget uppenbar brott. Vad är brottet enligt dig?
Är inte helt uppdaterad gällande Israel/Palestina. Men blev nyfiken på din användning av ordet "piratskepp". Skulle du vilja vara vänlig och utveckla bakgrunden till att du benämner det som ett piratskepp?
För jag antar du menar att de skepp som deltar i blockaden inte seglar under en tydlig flagg (vilket jag är osäker på om den sakuppgiften stämmer). Eller misstolkar jag dig?
Citera
2025-09-04, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det är ändå ett terroristbrott. Folkmord eller inte har inte ett dugg med saken att göra. Det är ju hur självklart som helst.

Hur är det då med svenskar och andra västeuropeiska frivilliga som åker till Ukraina och attackerar rysk miltär. Är dom också terrorister menar du?
Citera
2025-09-04, 20:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Hur är det då med svenskar och andra västeuropeiska frivilliga som åker till Ukraina och attackerar rysk miltär. Är dom också terrorister menar du?

Det är svenskar som ansluter sej till ett erkänt lands krigsmakt
Precis som svenskar som ansluter sej till Franska främlingslegionen
Finns ingen terror i detta
Citera
2025-09-04, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är svenskar som ansluter sej till ett erkänt lands krigsmakt
Precis som svenskar som ansluter sej till Franska främlingslegionen
Finns ingen terror i detta

Så om svenskar ansluter till dom palestinska styrkorna på västbanken(den delen av Palestina som erkänts av flertalet länder som Ukraina och sverige mfl) och slår mot ockupationsmaktens trupper och övriga ockupanter (sk bosättare)där då skulle du alltså stödja det, då det inte är nån terror i detta?

Eller?
Citera
2025-09-05, 01:19
Medlem
Korv-Bajss avatar
Vad händer om man avsäger sig sitt svenska medborgarskap och bor på en båt på internationellt vatten?
Citera
2025-09-05, 01:25
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vad händer om man avsäger sig sitt svenska medborgarskap och bor på en båt på internationellt vatten?
Det som skulle hända är att du blir nekad i din ansökan, såvida inte du vid ansökan kan visa på att du har dubbelt medborgarskap eller visa på att du i samband med ansökan kommer att söka ett annat medborgarskap och därmed få villkorat beviljande av återkallelse.

Det strider mot svensk grundlag att genom myndighetsbeslut göra svenska medborgare statslösa. Att du i din ansökan anger att du tänker leva som en pirat är i sammanhanget helt irrelevant.
Citera
2025-09-05, 01:36
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det som skulle hända är att du blir nekad i din ansökan, såvida inte du vid ansökan kan visa på att du har dubbelt medborgarskap eller visa på att du i samband med ansökan kommer att söka ett annat medborgarskap och därmed få villkorat beviljande av återkallelse.

Det strider mot svensk grundlag att genom myndighetsbeslut göra svenska medborgare statslösa. Att du i din ansökan anger att du tänker leva som en pirat är i sammanhanget helt irrelevant.

Jag kan ha för avsikt att erhålla medborgarskap annanstans,
https://lawline.se/answers/kan-jag-a...-medborgarskap
och sedan strunta i det, eller utropa en egen stat på min båt.
Citera
2025-09-05, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du sitter i Hökarängen och sänker en Finsk fregatt på internationellt vatten och du undrar om det
är olagligt och riskerar utvisning och lagföring i Finland ?

seriöst ? Borde inte du vara på din dagliga verksamhet ?

Jag vill veta juridiken bakom. Upplys mig tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in