2025-09-06, 13:25
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag reflekterade över skylten som fanns i bildflödet på någon av vagnarna. Större resväskor no-no medan kabinstorlek är tillåtet. Passagerare kan ha haft för mycket bagage med sig också (det har spekulerats i kroppslig övervikt tidigare).

Identitet och foto på hälften av dödsoffren finns ute nu och de ser normalviktiga ut. Den kabelbaneanställda mannen ser störst ut.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...gedy-tram.html

Tack för länken. Hemskt trauma för alla inblandade som överlevde eller försökte hjälpa samt räddningspersonalen.

Ett hjul där kabeln går runt mellan spåren visas i illustrationen. Borde finnas motsvarande längst ner?

Illustrationen är lite förenklad. Vagnarna går inte parallellt hela vägen.
Senast redigerad av Zeta9 2025-09-06 kl. 14:08.
Citera
2025-09-06, 13:28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
De borde inte behålla mycket gammalt vagn. De borde byta bättre något ...

Vilket svammel. Det är säkrare att åka med något gammal där eventuella brister och konstruktionsfel redan hunnit visa sig och åtgärdats.
Citera
2025-09-06, 13:52
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vilket svammel. Det är säkrare att åka med något gammal där eventuella brister och konstruktionsfel redan hunnit visa sig och åtgärdats.

Finns något som heter materialutmattning. Jag läser på wiki att utmattningsbrott utgör cirka 80 % av alla maskinkonstruktionshaverier och cirka 90 % av alla brott i metaller. Normalt upptäcker man sprickor innan något allvarligt händer. Allt handlar om ekonomi också. Efter en viss tid blir det billigare att köpa nytt än att lappa och laga. Sedan finns inte alltid reservdelar till gamla fordon, maskindelar och komponenter. Dyrt med lagerhållning. Just in time som gäller numera.
Citera
2025-09-06, 14:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Finns något som heter materialutmattning. Jag läser på wiki att utmattningsbrott utgör cirka 80 % av alla maskinkonstruktionshaverier och cirka 90 % av alla brott i metaller. Normalt upptäcker man sprickor innan något allvarligt händer. Allt handlar om ekonomi också. Efter en viss tid blir det billigare att köpa nytt än att lappa och laga. Sedan finns inte alltid reservdelar till gamla fordon, maskindelar och komponenter. Dyrt med lagerhållning. Just in time som gäller numera.

Hur vet du hur mycket "nytt man köpt"? Skulle inte förvåna mig om det just är nåt nytt som lett till olyckan. Banan har ju klarat sig i 140 år utan en katastrof.

Och snälla nån, tror du inte teknikerna på den där banan känner till skiten du skriver om materialutmattning? Tror de vet det bättre än du och inte måste googla fram på Wikipedia...
Citera
2025-09-06, 14:33
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Hur vet du hur mycket "nytt man köpt"? Skulle inte förvåna mig om det just är nåt nytt som lett till olyckan. Banan har ju klarat sig i 140 år utan en katastrof.

Och snälla nån, tror du inte teknikerna på den där banan känner till skiten du skriver om materialutmattning? Tror de vet det bättre än du och inte måste googla fram på Wikipedia...

Jag har inte skrivit att jag vet något om hur underhållet gick till. Försökte bara föra ett resonemang kring gammalt kontra nytt. Det kan förstås vara något nytt som orsakat olyckan. Kanske en ny reservdel som inte passade riktigt för att de gamla inte tillverkas längre. Bara spekulationer. Teknikerna som underhåller banan vet helt klart mer än jag. Men något katastrofalt fel har det blivit och vi vet ännu inte riktigt var den svaga länken fanns.
Citera
2025-09-06, 14:35
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:

Ja eller hur? Uppenbarligen har du fel. Folk har dött.
En bil som är 100 år gammal är säkrare än en tillverkad i år, är det det du säger?

Idioti.
Citera
2025-09-06, 14:38
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det var SJ som sålde biljetten men de har gått ut med "ja men den sträckan körs ju av MTRX eller Skånetrafiken eller nåt så du får kontakta deras support".

Det är inte vårt fel att tågen inte kan uppvisas även om resenären kan uppvisa biljett, vi kan väl inte köra alla förstår du väl?
Citera
2025-09-06, 14:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag har inte skrivit att jag vet något om hur underhållet gick till. Försökte bara föra ett resonemang kring gammalt kontra nytt. Det kan förstås vara något nytt som orsakat olyckan. Kanske en ny reservdel som inte passade riktigt för att de gamla inte tillverkas längre. Bara spekulationer. Teknikerna som underhåller banan vet helt klart mer än jag. Men något katastrofalt fel har det blivit och vi vet ännu inte riktigt var den svaga länken fanns.

Gröna Lund-olyckan är ett bra exempel på vad jag menar. Berg-o-dal-banan hade funnits i 35 år och allt var frid och fröjd. Sen nytillverkar man ett nytt stag till en vagn och det går åt helvete direkt. Hade något varit fel i den gamla grundkonstruktionen så skulle det ha visat sig redan innan 35 år.
Citera
2025-09-06, 18:27
Medlem
Citat:

Människor dog!! 17 st.... många skadade....

Tumme ner åt fula vagnar
Citera
2025-09-06, 18:37
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Människor dog!! 17 st.... många skadade....

Ja??? Vad vill du säga? Lite svårt att skriva vad du menar? Jobbigt med språket?

Jag tror det är ganska känt att människor dog i denna olycka och vad har det med inlägget du svarade på att göra?
Citera
2025-09-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ja??? Vad vill du säga? Lite svårt att skriva vad du menar? Jobbigt med språket?

Jag tror det är ganska känt att människor dog i denna olycka och vad har det med inlägget du svarade på att göra?

Nä brist i svenska. Jag gick aldrig i SVENSK skola!

Portugal borde ta vagnar till museum...
Och bygga annat bätttre...
Citera
2025-09-06, 22:37
Medlem
Angeliqas avatar
Aftonbladet.se

Citat:
En vajer mellan två vagnar släppte vid den dödliga linbanekraschen i Lissabon. Det framgår av haveriutredarnas första slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in