2025-09-03, 16:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en 150mm kanalfläkt och klurar på vad som ger bäst effekt för att få ned ljudet, måste finnas nån odlare som testat att bygga in fläkten i en ljuddämpad låda så vad ger bäst effekt för att dämpa fläktljud, en ljuddämpad låda eller ljuddämpare?

/A.A
Citera
2025-09-03, 17:11
Medlem
Beror väl på var den evakuerar? Är det till en gemensam ventilationskanal kan det vara knepigt.
Citera
2025-09-03, 17:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en 150mm kanalfläkt och klurar på vad som ger bäst effekt för att få ned ljudet, måste finnas nån odlare som testat att bygga in fläkten i en ljuddämpad låda så vad ger bäst effekt för att dämpa fläktljud, en ljuddämpad låda eller ljuddämpare?

/A.A
Bygg en avlång låda med fläkten ungefär mitt i. Lämna plats runt om fläkten inuti lådan för ett antal lager av detta, https://silentdirect.se/sv/products/ljuddampning-ventilation-silentdirect-air
I lyxversionen gör du den i plåt med en inre låda av perforerad aluminium.

Edit, sök på ljuddämpare för kanalfläkt
Citera
2025-09-03, 17:16
Medlem
Melange5738s avatar
Du bygger en låda runt fläkten och sen en ljuddämpare på utblåset, du kan ju montera ett kolfilter på utblåset också, blir kanske lättare än att bygga en ljuddämpare.
Citera
2025-09-03, 18:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

/A.A
Jag har aldrig försökt att ljuddämpa fläkten. Men jag kör den via en temperaturstyrd dimmer, så den inte blåser en massa i onödan. Ett exempel:
https://www.growtent.eu/product-eng-1204-G-SE-G-Systems-FC01-210EU-10A-Digital-Temperature-and-Speed-Controller.html
Citera
2025-09-08, 07:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har lite planer på att bygga en bänk att ställa blommor på och tittar på om den kan dubbla som fläktlåda av spånskiva, jag har en ljuddämpare liggandes men den är på 125mm medans fläkten är 150mm men det kan lösas med en 3dprintad adapter, inget kolfilter.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Bygg en avlång låda med fläkten ungefär mitt i.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du bygger en låda runt fläkten och sen en ljuddämpare på utblåset, du kan ju montera ett kolfilter på utblåset också, blir kanske lättare än att bygga en ljuddämpare.
Citera
2025-09-08, 07:17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men jag kör den via en temperaturstyrd dimmer, så den inte blåser en massa i onödan.
Fläkten har enkel knappkontroll med 10 steg.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Beror väl på var den evakuerar? Är det till en gemensam ventilationskanal kan det vara knepigt.
Ingenting sånt att tänka på.
Citera
2025-09-08, 10:00
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Har lite planer på att bygga en bänk att ställa blommor på och tittar på om den kan dubbla som fläktlåda av spånskiva, jag har en ljuddämpare liggandes men den är på 125mm medans fläkten är 150mm men det kan lösas med en 3dprintad adapter, inget kolfilter.

När jag var i processindustrin så byggdes ofta fläktar in i ett tunt fyrkantigt plåtskal och sedan var det någon flamsäker isolering i lådan runt fläkten. Det är bra att känna till att ökade värmen runt fläkten förkortar livslängden avsevärt på fläkten. Framförallt om det inte är någon industriell variant du sitter på.

En sådan där "adapter" du skissar fram i 3dprintern. Jag är inte förvånad om to.m ICA har sådana. Annars finns dom på valfri bygghandel, biltema Jula etc.

Citat:
Fläkten har enkel knappkontroll med 10 steg.

Problemet med billiga fläktkontroller är att dom brukar helt enkelt justera varvtalet mha spänningen. Det är frekvensen som skall justeras egentligen. Annars kan dom börja låta och komma i obalans. Fast frekvensstyrda fläktstyrningar brukar kosta en del. Det kan du märka att fläkten ofta låter lite annorlunda på morgonen när nätet är ofta hårt belastat. Senare på kvällen så kan den låta mindre och verka blåsa mer harmoniskt.
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-08 kl. 10:07.
Citera
2025-09-08, 10:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
När jag var i processindustrin så byggdes ofta fläktar in i ett tunt fyrkantigt plåtskal och sedan var det någon flamsäker isolering i lådan runt fläkten. Det är bra att känna till att ökade värmen runt fläkten förkortar livslängden avsevärt på fläkten. Framförallt om det inte är någon industriell variant du sitter på.
fläktmotorn sitter i luftflödet så den kyls ned, det flamsäkra du talar om är troligen stenull, används för bla ljudisolering, temperaturisolering och brandskydd.

Citat:
En sådan där "adapter" du skissar fram i 3dprintern. Jag är inte förvånad om to.m ICA har sådana. Annars finns dom på valfri bygghandel, biltema Jula etc.
Finns säkert men har redan ritat upp en så det är 3 minuters arbete och 20kr.
Citera
2025-09-08, 10:54
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
fläktmotorn sitter i luftflödet så den kyls ned, det flamsäkra du talar om är troligen stenull, används för bla ljudisolering, temperaturisolering och brandskydd.

Det är framförallt lagerna i fläkten som ger sig. De som är mest tåliga är kullager, som även låter lite mer. Fast på billigare varianter sitter det oftast rullager eller glidlager. Antar insuget på fläkten hämtar luft från en "värmekälla" också.

Ett alternativ förutom dämpa ljudet och vibrationer med isolering. Det är att sätta en liten "hjälpfläkt" vid utblåset. Det kommer inte öka luftflödet. Däremot ökar det statiska sugtrycket. Det är framförallt bra om fläkten måste suga igenom något stort hinder på insugsidan, typ kolfilter.
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-08 kl. 10:57.
Citera
2025-09-11, 11:36
Medlem
PippiDrengs avatar
Det är naturligtvis roligt att bygga och förhoppningsvis blir man nöjd med resultatet, men ibland är det bara lättare och bättre att köpa en fläkt som är relativt tyst redan från början, exempelvis en sådan här:
https://eur.vevor.com/inline-duct-fan-c_11974/vevor-152-4mm-inline-duct-fan-hvac-exhaust-blower-kit-ac-variable-speed-control-p_010939917221
Citera
2025-09-15, 12:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Det är naturligtvis roligt att bygga och förhoppningsvis blir man nöjd med resultatet, men ibland är det bara lättare och bättre att köpa en fläkt som är relativt tyst redan från början, exempelvis en sådan här:
https://eur.vevor.com/inline-duct-fan-c_11974/vevor-152-4mm-inline-duct-fan-hvac-exhaust-blower-kit-ac-variable-speed-control-p_010939917221
Är den typen av fläkt jag har, ska platsbygga en bänk under vintern och tänkte att den skulle dubbla som låda till fläkten och hålla ett enkelt filter.

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är framförallt lagerna i fläkten som ger sig. De som är mest tåliga är kullager, som även låter lite mer. Fast på billigare varianter sitter det oftast rullager eller glidlager. Antar insuget på fläkten hämtar luft från en "värmekälla" också.
även lagren kyls av luften och nej så roligt ska jag inte ha det, används sommartid för att få lite cirkulation på luften i sovrummet, helt enkelt så att garderobsodlarna sitter på mest kunskap.

Citat:
Ett alternativ förutom dämpa ljudet och vibrationer med isolering. Det är att sätta en liten "hjälpfläkt" vid utblåset. Det kommer inte öka luftflödet. Däremot ökar det statiska sugtrycket. Det är framförallt bra om fläkten måste suga igenom något stort hinder på insugsidan, typ kolfilter.
Filter sitter innan för att ta bla småfåglar, pappa långben och zigenare men inget avancerat.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-09-15 kl. 12:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in