Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Har lite planer på att bygga en bänk att ställa blommor på och tittar på om den kan dubbla som fläktlåda av spånskiva, jag har en ljuddämpare liggandes men den är på 125mm medans fläkten är 150mm men det kan lösas med en 3dprintad adapter, inget kolfilter.
När jag var i processindustrin så byggdes ofta fläktar in i ett tunt fyrkantigt plåtskal och sedan var det någon flamsäker isolering i lådan runt fläkten. Det är bra att känna till att ökade värmen runt fläkten förkortar livslängden avsevärt på fläkten. Framförallt om det inte är någon industriell variant du sitter på.
En sådan där "adapter" du skissar fram i 3dprintern. Jag är inte förvånad om to.m ICA har sådana. Annars finns dom på valfri bygghandel, biltema Jula etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Fläkten har enkel knappkontroll med 10 steg.
Problemet med billiga fläktkontroller är att dom brukar helt enkelt justera varvtalet mha spänningen. Det är frekvensen som skall justeras egentligen. Annars kan dom börja låta och komma i obalans. Fast frekvensstyrda fläktstyrningar brukar kosta en del. Det kan du märka att fläkten ofta låter lite annorlunda på morgonen när nätet är ofta hårt belastat. Senare på kvällen så kan den låta mindre och verka blåsa mer harmoniskt.