2025-09-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Pengarna fanns väl på kortet.

Nej, pengarna finns hos en bank och kortet ger dig access till kontot.
Vad har detta att göra med frågan om det är rån eller bedrägeri?
Citera
2025-09-04, 15:07
Avstängd
Ett välkänt problem i Polen. Krog eller strippklubbar, när jag var där för 15år sen så blev jag varnad om detta scam.
Jag höll mig från dessa skumma krog och stripklubbar.

Uppenbarligen så blev han rånad från hans synpunkt.
Från banken synpunkt så borde det också vara logiskt då dom kan se vart pengarna är dragna från och dom kan också se om detta har skett tidigare i hans historik.

Jag tycker banken ska ersätta.

Jag blev också utsatt för scam, ringde Swedbank direkt men dom vägrade stoppa transaktionen. Så dom stoppade första dragningen men han jag pratade med på banken sa att dom inte kunde stoppa om dom gör det igen, vilket dom också gjorde.

Det går inte lita på banker, äckliga är dom.
Citera
2025-09-04, 15:24
Medlem
EnflygandeKos avatar
Är ju en regel om man är utomlands spec i länder där kontanter är fortfarande enkelt att betala med.

: Betala enbart med kontanter

Ha en budget

Bli inte för full

ha inte med dig kort utanför hotellet

Följ aldrig med okända människor till skumma ställen

Om en eller flera kvinnor tar kontakt med det är det till 99% en scam.

Om du skulle bli rånad har du "bara" förlorat pengarna i plånboken.
Citera
2025-09-04, 17:22
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Är ju en regel om man är utomlands spec i länder där kontanter är fortfarande enkelt att betala med.

: Betala enbart med kontanter

Ha en budget

Bli inte för full

ha inte med dig kort utanför hotellet

Följ aldrig med okända människor till skumma ställen

Om en eller flera kvinnor tar kontakt med det är det till 99% en scam.

Om du skulle bli rånad har du "bara" förlorat pengarna i plånboken.
Egentligen räcker det med att ställa sig frågorna har jag sunt förnuft och kan jag tänka logiskt.
Om svaren blir nej, stanna hemma, om svaren blir ja, res.
Citera
2025-09-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
På semestern i Polen försvann 45 000 kr. Dan misstänker att drogats på krogen, och att bedragarna tömde hans konton när han var utslagen.

Krogbesöket i Krakow blev en dyr historia när Dan menar att han utsatts för ett bedrägeri.
Efter en middag med familjen gick Dan till en krog nära hotellet i Krakow för att ta en öl. Därefter blir minnesbilderna suddiga. Dagen efter upptäcker han att någon tömt hans bankkonton. Dan anmäler vad han menar är obehöriga transaktioner, men bankerna menar att de inte är skyldiga att ersätta honom.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt...var-har-banken

Bör Dan få ersättning av bankerna?
Tre saker:

1) Det sägs att transaktionerna är betalade med kort. Men har inte kort en limit för hur mycket man kan bränna per månad eller vad det är? Det hade dom förr iaf.
Eller hade Dan lyft spärren innan han åkte till Polen?

2) Varför i all världen skulle andra bankkunder betala Dans utsvävningar i Polen?

3) Vad var det för transaktioner?
Har inte noterat någon info om detta.
Citera
2025-09-04, 17:51
Medlem
DenEvigeSvennens avatar
Ännu en bidragande faktor till krogdöden - kriminellt slödder som driver själva krogen och bedrar sina kunder.
Citera
2025-09-04, 17:52
Medlem
Citat:
På semestern i Polen försvann 45 000 kr. Dan misstänker att drogats på krogen, och att bedragarna tömde hans konton när han var utslagen.

Krogbesöket i Krakow blev en dyr historia när Dan menar att han utsatts för ett bedrägeri.
Efter en middag med familjen gick Dan till en krog nära hotellet i Krakow för att ta en öl. Därefter blir minnesbilderna suddiga. Dagen efter upptäcker han att någon tömt hans bankkonton. Dan anmäler vad han menar är obehöriga transaktioner, men bankerna menar att de inte är skyldiga att ersätta honom.

Nu tar vi och backar lite och fyller på med lite vad som saknas i texten.

Efter att ha druckit några glas vin så smet Dan ut och gick på stripklubb i jakt på prostisar. Detta är en dålig idé i Polen för att tjejerna i klubbarna är experter på att se denna typ av svaga offer. Efter att ha bjussat Dan på en massa tequilla så lovar en random polsk luder att om Dan köper en flaska skumpa så får Dan ligga med prostisen i ett privat rum. Sexet uteblir och istället får Dan en faktura på 30000kr för champagnen och för lite annat smått och gott totalt 45000kr.

Dan vill inte erkänna för sin fru att han har varit på horjakt i Krakow by night utan drar en lögn till sin fru och tillsammans kontaktar de banken och försöker kräva tillbaka pengar.
Citera
2025-09-04, 19:03
Medlem
immenhusens avatar
Aldrig att banken skall ersätta detta. Annars kan ju vilken tjomme som helst komma med en liknande historia efter semestern. ”Öh, jag blev drogad och de drog 70000 kr på mitt kort. Ersätt mig, tack.” Tycker han seriöst att detta låter rimligt? En polisanmälan betyder heller ingenting. Steget är inte långt från att knata in på närmsta polisstation för en skenanmälan, om nu detta skulle behövas för att kunna bli ersatt. Människor har blivit så otroligt korkade i dag.

/AI
Citera
2025-09-04, 19:05
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nu tar vi och backar lite och fyller på med lite vad som saknas i texten.

Efter att ha druckit några glas vin så smet Dan ut och gick på stripklubb i jakt på prostisar. Detta är en dålig idé i Polen för att tjejerna i klubbarna är experter på att se denna typ av svaga offer. Efter att ha bjussat Dan på en massa tequilla så lovar en random polsk luder att om Dan köper en flaska skumpa så får Dan ligga med prostisen i ett privat rum. Sexet uteblir och istället får Dan en faktura på 30000kr för champagnen och för lite annat smått och gott totalt 45000kr.

Dan vill inte erkänna för sin fru att han har varit på horjakt i Krakow by night utan drar en lögn till sin fru och tillsammans kontaktar de banken och försöker kräva tillbaka pengar.

Det låter fullt rimligt.

/AI
Citera
2025-09-04, 22:29
Medlem
Sedan när ersätter bankerna kunder som rånas? Möjligen brottsofferfonden
Citera
2025-09-04, 23:13
Medlem
Citat:

Mången krogkväll har kunnat summeras på liknande sätt. "Jag skulle bara ta en öl"
Citera
2025-09-04, 23:26
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det är min vän och vi kan kalla honom Torsten typ. Han är fett jävla cp rent allmänt och förstår inte hur det funkar. Jag har råkat ut för detta också. Men asså i mitt fall så var jag på sjukhuset där nere och det såg lagligt ut men de blåste mig. Sköterskorna var lite för på och sa att vi får bättre vård om vi dricksar. Jag var redan full så jag whippade fram bankkortet och blev avsugen duktigt. MEN, senare visade det sig att det var inte ens ett riktigt sjukhus och vi blev roppade tror jag. Vaknade upp i ett garage morgonen efter med sjuk huvudvärk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in